کد خبر: ۱۷۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 19
نرم افزارهایی وجود دارد که موارد مرگ و علت بستری بیماران در آنها ثبت می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که تهران و برخی از کلانشهرها سومین روز آلودگی هوا را پشت سر می‌گذارند روز گذشته قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه محور اصلی سخنانش را به عوارض آلودگی هوا و میزان بستری و مرگ ناشی از آن در کشور اختصاص داد.

به گزارش شفاآنلاین، هر چند او بر این نکته تأکید کرد که ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون مهم ترین آلاینده هوای شهرهاست و پدیده وارونگی و به دنبال آن تشدید آلودگی هوا بویژه در روزهای اخیر موجب شده شاهد افزایش موارد مرگ و بستری مردم در بیمارستان‌ها بخصوص در تهران، تبریز و ارومیه باشیم اما با این حال سخنگوی وزارت بهداشت هیچ اشاره‌ای به  آمار دقیق موارد بستری ناشی از آلودگی هوا نداشت.

دکتر ایرج حریرچی با این استدلال که به‌طور طبیعی میزان بستری‌ها در بیمارستان در فصل زمستان افزایش پیدا می‌کند، افزود: نرم افزارهایی وجود دارد که موارد مرگ و علت بستری بیماران (patients)در آنها ثبت می‌شود و برخی منابع ممکن است بر اساس فرضیاتی که دارند، آمارهایی از مرگ یا بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا اعلام کنند اما این آمارها با هم متفاوت هستند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت،آمار دقیقی از میزان مرگ و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا نداریم، بخصوص اینکه نمی‌توان به‌طور دقیق علت مرگ برخی افراد را آلودگی هوا اعلام کرد، آمارهای موجود فقط مرگ‌ها و بستری‌های منتسب به آلودگی هوا را نشان می‌دهد،برخی دستگاه‌ها و سازمان‌های داخلی یا خارجی آمارهایی در این مورد اعلام کرده است که برخی از آنها مورد قبول وزارت بهداشت نیست و فعلاً وزارت بهداشت آماری را از مرگ یا بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی‌کند.

او به این نکته هم اشاره کرد که آلودگی هوا یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری‌ها در کشور است که بروز و تشدید انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های مزمن قلبی-عروقی، تنفسی، کبدی و سرطان را باعث می‌شود.

در سال‌های اخیر به علـــــــت کاهش برخی آلاینده های هوا مانند مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، دی اکسید گوگرد و برخی آلاینده‌های گازی دیگر، ذرات معلق موجود در هوا بخصوص ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون به مهم ترین آلاینده هوا تبدیل شده است که عامل مهم بیماری‌های مزمن تنفسی است.

حریرچی این را هم گفت که بر اساس آمارهای موجود در دنیا از هر 10 نفر فقط یک نفر از هوای پاک استفاده می‌کند و در دنیا آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر انسان است. در آسیای جنوب شرقی و جنوبی احتراق خودروها مهم ترین عامل آلودگی هواست و در خاورمیانه عامل اصلی آلودگی هوا گرد وغبار است البته در کلانشهرهایی مانند تهران احتراق خودروها عامل مهمی برای تشدید آلودگی هواست.

قائم مقام وزیر بهداشت(Health) با اشاره به اینکه  آلودگی هوا به‌ طور کلی بین 2.4 تا 7 درصد درآمد ناخالص ملی کشورهای مختلف را تلف می‌کند، عنوان کرد:  در کشور ما نیز حداقل 2.48 درصد تولید ناخالص ملی یعنی معادل 34 هزار میلیارد تومان در سال به علت اثرات آلودگی هوا از بین می‌رود و علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت جسمی و روانی انسان‌ها به وجود می‌آید، به اقتصاد ملی نیز خسارت جدی وارد می‌شود.

عده‌ای برای جلوگیری از افزایش درآمد وزارت بهداشت وارد عمل شده‌اند
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست خبری به موضوع لایحه بودجه 97 وزارت بهداشت هم اشاره کرد:«کل بودجه دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی برای سال 97 در لایحه بودجه 1194 هزار میلیارد تومان (820 هزار میلیارد تومان آن بودجه شرکت ها و بقیه بودجه عمومی) است که نسبت به بودجه سال 96 حدود چهار درصد رشد دارد.از این بودجه 68 درصد سهم شرکت‌های دولتی، 23 درصد بودجه عمومی، 5 درصد بودجه عمرانی و تملک دارایی و 4.8 درصد درآمد اختصاصی دستگاه‌های دولتی است و سهم وزارت بهداشت از کل بودجه دولت با احتساب سهم هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد از ارزش افزوده (بودجه طرح تحول سلامت) 6.4 درصد است.»

حریرچی به تشریح کاهش بودجه برنامه پزشک خانواده هم پرداخت و گفت: در بودجه 97 وزارت بهداشت برخی ردیف‌های اعتباری مانند ردیف دو هزار و 27 میلیارد تومانی پزشک خانواده کاهش یافته و به 1019 میلیارد تومان کاهش یافته که این مسأله اجرای برنامه پزشک خانواده را در کشور با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بودجه داروهای خاص، شیرخشک، کیسه خون و کیت‌های تشخیصی نیز از 1900 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان کاهش یافته است، بودجه برنامه جمعیت وزارت بهداشت همان 600 میلیارد تومان ثابت مانده و بودجه آموزشی نیز با حدود 11 درصد رشد به حدود 200 میلیارد تومان رسیده است. بودجه تملک دارایی و عمرانی وزارت بهداشت نیز در لایحه بودجه 42 درصد کاهش داشته اشت.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اعتبار یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده وزارت بهداشت برای طرح تحول سلامت همان 4600 میلیارد تومان در لایحه بودجه ثابت مانده اما اعتبار سهم 10 درصدی وزارت بهداشت از صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها از 4800 میلیارد تومان به 3700 میلیارد تومان کاهش یافته است، ضمن اینکه بسیاری از اعتبارات وزارت بهداشت از جمله این دو ردیف بودجه‌ای هیچ وقت تخصیص صددرصد نداشته است.

حریرچی افزود: همان طور که وزیر بهداشت بارها اعلام کرده بسیار علاقه مندیم که بودجه وزارت بهداشت پایدار شود و به جای منابعی مانند هدفمندی یارانه‌ها به سمت درآمدهای مالیاتی برویم و از دولت و مجلس می‌خواهیم که سقف اعتبار تخصیصی واقعی وزارت بهداشت را اعلام کنند تا بر مبنای آن در وزارت بهداشت هزینه شود.

وی گفت: اظهاراتی نیز اخیراً از سوی برخی افراد می‌شود که در صورت حذف یک سوم یارانه بگیران بخشی از اعتبار آن به بخش سلامت می‌آید،هنوز که چنین موضوعی مصوب نشده است اما عده‌ای از همین الآن برای جلوگیری از افزایش درآمد وزارت بهداشت وارد عمل شده‌اند و از کافی بودن درآمد وزارت بهداشت سخن می‌گویند.

حریرچی افزود: خوشحال می‌شویم که بخشی از این اعتبار برای سلامت مردم هزینه شود بخصوص اینکه هنوز 7 میلیون ایرانی هیچ بیمه‌ای ندارند، همه اعتبارات طرح تحول سلامت از جمله یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد صرفه‌جویی هدفمندی یارانه‌ها مصوب مجلس است و اگر دولت و مجلس همین اعتبارات مصوب را در سطح سال 93 به وزارت بهداشت تخصیص دهد قول می‌دهیم که به همه تعهدات اعلام شده بدون کم و کاست عمل کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: