کد خبر: ۱۷۷۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 18
دیر خوابیدن نوزاد در ماه های اولیه زندگی کاملا طبیعی است زیرا جنین در رحم مادر روزها خواب و شب ها بیدار بوده است.

شفا آنلاین>سلامت>اگر کودک شما شب ها نمی خوابد باید کم کم به فکر تنظیم خواب نوزاد <Baby Sleep Set>خود باشید، این راهکارها در تنظیم خواب کودک تأثیر بسیاری دارند.

به گزارش شفا آنلاین:آیا شما نیز بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار کم خوابی شده اید چون نوزاد شما هم شب ها تا دیروقت بیدار است و قصد خوابیدن ندارد و شما هر کاری می کنید نمی توانید او را بخوابانید؟

تاکنون برای رفع این معضل و آرامش نوزاد و خودتان به چه راه حل هایی فکر کرده اید؟ دیر خوابیدن نوزاد در ماه های اولیه زندگی کاملا طبیعی است زیرا جنین در رحم مادر روزها خواب و شب ها بیدار بوده است. علت این اتفاق این است که با حرکت مادر، رحم مانند یک گهواره کودک را می خواباند و با خوابیدن و سکون مادر، جنین بیدار می شود. بنابراین بعد از تولد نوزاد، 4 تا 6 ماه زمان لازم است تا نوزاد ساعت خواب خود را با ساعت روز و شب تنظیم کند. البته خاموش کردن لامپ ها در شب به کودک کمک می کند تا این تنظیم خواب را زودتر انجام دهد. اما اگر بعد از 6 ماه فرزند دلبند شما هنوز ساعت 12 و یک شب شوخی اش می گیرد و با چشمان بسیار باز و سرحال، درخواست بازی با شما را دارد، باید کم کم به فکر تنظیم خواب او بیفتید. این راهکارها در تنظیم خواب کودک تأثیر بسیاری دارند:خواب نوزاد

نوزاد و کودک را خسته کنید: یکی از راه هایی که باعث خستگی زیاد کودک خصوصا در سال اول زندگی او می شود به حمام بردن است. اگر یک هفته تا 10 روز هر شب، قبل از خواب او را به حمام ببرید، باعث می شود که زودتر بخوابد و کم کم بدن او به این زمان عادت کند. بعد از آن می توانید یک شب در میان و بعد به صورت معمول او را حمام کنید. در کودکان نیز بردن کودک به پارک در طول روز یا انجام فعالیت های بدنی باعث خستگی و زودتر خوابیدن می شود.

نوزاد را صبح ها زودتر بیدار کنید: این نکته هم برای نوزادان و هم در مورد کودکان صادق است. وقتی کودکی صبح دیر از خواب بیدار شود، خواب عصر او نیز دیرتر می شود و طبیعتا شب نیز دیرتر می خوابد. بنابراین یکی از راه های شکستن چرخه دیرخوابیدن در نوزادان و کودکان این است که آنها را صبح ها زودتر بیدار کنید.
چند ساعت قبل از خواب با کودک بازی هیجانی و تحرکی نکنید:به عنوان والدین حتما هیجان های عجیب و غیرقابل کنترل در کودکان پیش از خواب را دیده اید. کودکان برعکس بزرگسالان قبل از خواب، خواب آلودگی و خستگی خود را با حرکات و فعالیت های هیجانی نشان می هند. لازم است چندساعت قبل از خواب، بازی های هیجانی و تحرکی منع شود و بچه به سمت فعالیت های آرام و بدون هیجان سوق داده شود.

فعالیت های مشخصی از قبیل تعویض پوشک، مسواک و لالایی قبل از خواب را هر شب تکرار کنید: نوزادان توانایی تشخیص وقت خواب را ندارند، به همین دلیل لازم است فعالیت هایی هر شب انجام شود تا کودک با انجام آنها متوجه شود که وقت خواب رسیده است. مثلا قبل از خواب کودک را تعویض کنید، اگر لازم است به او غذا و آب بدهید، به دندان های او مسواک بزنید، او را به محیط مخصوص خواب ببرید، برایش کتاب و لالایی بخوانید. مهم این است که این کارها هر شب تکرار شود تا نوزاد متوجه شود با انجام این فعالیت ها وقت خوابیدن رسیده است.
مقدمات خواب را از 2 تا 3 ساعت قبل آماده کنید:نور خانه را کم کنید، تلویزیون را خاموش کنید و سروصدا در خانه را کاهش دهید. فراهم کردن این فضا در آمادگی کودک برای خوابیدن مؤثر است.

از دادن شکلات و بستنی به کودکان در شب جدا پرهیز کنید: شکلات به دلیل داشتن کافئین باعث بیـــداری کودکان می شود. درصورت دادن شکلات یا شیرکاکائو به کودک در شب، او مقاومت بیشتری در برابر خوابیدن نشان خواهد داد. همچنین استفاده از مواد قندی به دلیل داشتن انرژی، به کودکان، هیجان وارد می کند و اجازه خوابیدن به آنها نمی دهد. بنابراین بهتر است از دادن شکلات و بستنی و هر چیز شیرین قبل از خواب جدا خودداری شود. با انجام این کارها کودک فرق شب و روز را می فهمد و متوجه می شود که چه زمانی وقت خواب رسیده است.

روش ساده برای خواباندن نوزاد:
ارتباط چشمی برقرار نکنید
به هیج وجه قبل از خواب نوزاد را هیجان زده نکنید. ارتباط چشمی طولانی و معنادار شما با نوزاد محرک ترین عامل برای نوزاد است. حواستان را جمع کنید و وقتی می خواهید کودک را بخوابانید یا وقتی بیدار شده است، او را آرام کنید با او ارتباط چشمی برقرار نکنید.

نوزاد را حمام کنید
آب گرم و بعد از آن نوازش آرام و عاشقانه با حوله حمام به آرام شدن نوزاد کمک می کند. رعایت این نکات به شکل باور نکردنی به خوابیدن نوزاد کمک می کند اسباب بازی های آب پاش را از داخل وان جمع کنید و با آرامش و دور از هیاهو و بازی نوزاد را حمام کنید تا تجربه ای آرام بخش باشد.
کنار نوزاد بخوابید
چه موافق و چه مخالف خواباندن نوزاد کنار خودتان باشید اما تحقیقات نشان داده است کودکانی که کنار والدین می خوابند در بزرگسالی عزت نفس بالاتر و اضطراب کمتری خواهند داشت. برای امنیت کودک از تختخواب هایی استفاده کنید که کنار تخت شما قرار می گیرند. (خواباندن کودک روی تخت خودتان توصیه نمی شود.)

نوزاد را سیر کنید
اگر کودک شما از آن دسته کودکانی است که نیمه شب گرسنه از خواب بیدار می شود، تغذیه قبل از خواب می تواند مفید باشد. بهتر است قبل از اینکه بخوابید، سراغ کودک بروید و در حالی که خواب است به او غذا بدهید و صبر نکنید تا خودش گرسنه از خواب بیدار شود. این وعده اضافی شکم کودک را به اندازه کافی پر می کند و به او کمک می کند بهتر بخوابد.

تخت کودک را خلوت کنید
فضای خواب کودک را از هر چیزی خالی کنید. ملحفه و بالشتک اضافی یا عروسک های پارچه ای می توانند خطرناک باشند و احتمال خفگی یا تنگی نفس کودک را افزایش دهند. فقط یک ملحفه روی تشک بکشید و اگر نگران گرم ماندن نوزاد هستید بهتر است به جای استفاده از روانداز از کیسه خواب مخصوص نوزاد استفاده کنید.

فضا را خوشبو کنید
بعضی بینی های کوچک با بوی مطبوع یک یا دو قطره خوشبو کننده یا روغن طبیعی روی دستمال کنار تخت خوابشان زودتر به خواب می روند. بعضی از خوشبو کننده ها و روغن های طبیعی به عنوان آرام کننده و ضد اضطراب شناخته شده اند. البته استفاده از خوشبو کننده ها تا قبل از 6 ماهگی نوزاد توصیه نمی شود.برای نوزادان کمتر از 6 ماه یا نوزادانی که پوست و شامه حساسی دارند از خوشبو کننده استفاده نکنید و حتی برای شستشوی ملحفه های تخت از شوینده های بی بو استفاده کنید.

رفلاکس معده (ترش کردن)
رفلاکس معده نوزادان یک بیماری شایع است که دلیل پزشکی آن هنوز مشخص نشده است و یکی از عوامل مشکلات خواب در نوزادن است. این بیماری به علت بدکاری ماهیچه ای است که مری را به شکم متصل می کند و باعث ترشح اسیدی می شود که وارد مری شده و احساس درد را در نوزاد به وجود می آورد. از نشانه های این بیماری می توان به تف زیاد، گریه با صدای بلند، خس خس کردن، عق زدن و مشکلات تغذیه ای است. اگر نوزادتان این علائم را نشان می دهد، برای کسب اطمینان به پزشک او مراجعه کنید.
دستتان را روی بدن کودک بگذارید
وقتی نوزاد را برای خواب به تختخوابش منتقل می کنید، سعی کنید دستتان را با مهربانی روی شکم، بازوها و سر کودک بگذارید تا او را آرام کنید. بعضی اوقات فقط حضور شما کنار کودک کافی است تا حس امنیت به نوزاد منتقل شود و راحت تر بخوابد.

زمان مناسب را انتخاب کنید
خواباندن نوزادی که بیش از حد خسته شده است تقریبا غیر ممکن است. مقرر کردن زمان خواب معین بسیار مهم است و بسیاری از متخصصین عقیده دارند بین ساعت 6:30 تا 7:00 بعدازظهر بهترین زمان برای خواباندن کودکان زیر یکسال است. خوشبختانه زود خواباندن کودک به زود بیدار شدن کودک در صبح منجر نخواهید شد و بالعکس خواب مناسب شبانه باعث می شود کودک صبح ها دیرتر از خواب بیدار شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: