کد خبر: ۱۷۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
این نرم‌افزار توسط یک تیم تخصصی شامل آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، قلب و فن‌آوری‌ های نوین، طراحی‌ شده و محتوا و قابلیت‌های آن بر اساس نیازسنجی صورت گرفته بر روی بیماران مبتلابه پرفشاری خون به‌دست‌آمده است.
شفا آنلاین>سلامت>نرم‌افزار کنترل پرفشاری خون به‌منظور ارتقای خود مدیریتی بیماران مبتلابه پرفشاری خون برای بهبود پایبندی به درمان، توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید و اثربخش بودن آن موردسنجش قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مهناز آشور خانی متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه این اپلیکیشن، اولین نرم‌ افزار تولید شده به زبان فارسی در زمینهٔ پرفشاری خون(High blood pressure) است گفت: این نرم‌افزار توسط یک تیم تخصصی شامل آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، قلب و فن‌آوری‌ های نوین، طراحی‌ شده و محتوا و قابلیت‌های آن بر اساس نیازسنجی صورت گرفته بر روی بیماران مبتلابه پرفشاری خون به‌دست‌آمده است.

وی بابیان اینکه این نرم‌افزار در مرکز توسعه فن‌آوری‌ های اطلاعات و رسانه‌ های دیجیتال وزارت ارشاد بررسی و تأیید شده، افزود: این نرم افزار شامل قابلیت‌ های تنظیم یادآورهای مصرف دارو، ویزیت پزشک و اندازه‌گیری فشارخون(blood pressure)، قابلیت ثبت فشارهای اندازه‌گیری شده در منزل، دریافت بازخورد فشار ثبت‌شده و راهنمایی‌ های لازم و برای رژیم کاهش وزن متناسب با ویژگی‌های هر بیمار است و بخش اطلاعات دانشی و ضروریات در خصوص ماهیت این بیماری و روش‌های کنترل و درمان آن نیز در قالب متن و فایل های صوتی و تصویری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

آشورخانی گفت: این نرم افزار در دو بخش تولید اپلیکیشن و سنجش اثربخشی آن در قالب یک کارآزمایی بالینی بر روی 118 بیمار در مرکز قلب تهران صورت گرفت، که مرحله تولید آن یک سال و کارآزمایی بالینی آن نیز یک سال به طول انجامید.

وی افزود: یافته‌ های مطالعه حاکی از اثربخشی مناسب اپلیکشن در بسیاری از شاخص‌ ها و عوامل خطر بیماری پرفشاری خون بوده و بخش کمی مطالعه نشان می‌دهد، این برنامه نرم‌افزاری توانسته برآورد میانگین تغییر در طول زمان در پایبندی به درمان دارویی را در گروه مداخله 6 امتیاز ، پایبندی به فعالیت فیزیکی را 100 دقیقه در هفته ، پایبندی به رژیم کم‌چربی 1.7 درجه، پایبندی به رژیم کم‌نمک را 1.5 ، سطح دانشی افراد را 3 درجه با (P<0/0001) افزایش دهد و منجر به کاهش 1.6 واحد در BMI در جمعیت مطالعه شود.

وی بااشاره به اینکه پرفشاری خون بعد از چاقی دومین عامل بیماری‌ های قلبی و عروقی است و سکته قلبی(heart attack) و مغزی از عوارض ناشی از آن هستند، گفت: 54 در صد از سکته‌های مغزی و 47 درصد سکته‌ های قلبی در اثر پرفشاری خون ایجاد می‌شود و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه حدود 9 میلیون مرگ‌ و میرها ناشی از پرفشاری خون اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال 2025 احتمالاً 30 درصد افراد به پرفشاری خون مبتلا هستند، بنابراین ضرورت دارد در این خصوص اقداماتی صورت بگیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: