کد خبر: ۱۷۷۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 10
دوره یک ساله بهیاری در سال 94 به منظور تامین نیروی انسانی مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری و با هدف جبران کمبود نیرو در راستای اجرای طرح تحول سلامت راه اندازی شد
شفا آنلاین>سلامت>بهارستان نشینان طرح تربیت بهیار یک ساله را قانونی دانسته و بر این باورند که وزارت بهداشت در صورت لزوم باید در جهت جذب آن ها اقدام کند.

به گزارش شفا آنلاین، دوره یک ساله بهیاری در سال 94 به منظور تامین نیروی انسانی مهارتی غیردانشگاهی در گروه پرستاری و با هدف جبران کمبود نیرو در راستای اجرای طرح تحول سلامت راه اندازی شد که بر همین اساس جهاد دانشگاهی، سازمان بسیج جامعه پزشکی و شرکت تعاونی کارکنان نظام سلامت کشور ماموریت یافتند به شکل یکپارچه و هماهنگ دوره های خود را برای تربیت و آموزش 10 هزار نفر برگزار نمایند.

این طرح موجی از نگرانی میان پرستاران ایجاد کرد و همچنان این اعتراض های صنفی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادامه دارد زیرا معتقد هستند که اجرای این طرح منجر به به کارگیری نیروی غیرمتخصص و به خطر انداختن جان بیماران و اختلال در نظام سلامت کشور خواهد شد.

حال در شرایط کنونی بعد از گذشته حدود سه سال از اجرای طرح، بهیاران آموزش دیده برای ادامه فعالیت در بیمارستان ها و مراکز درمانی با مخالف دستگاه های مربوطه مواجه شده اند، مسئولان علت این مخالفت را خلاء قانونی در جذب کمک پرستاران اعلام کرده اند، از این رو این رویکرد و سیاست ها موجب شده که جمعیتی بالغ بر 10 هزار نفر از کمک پرستاران و بهیاران در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار بگیرند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری(Nursing system) طی روزهای اخیر با بیان اینکه این طرح از اساس با قوانین، ضوابط و دستورالعمل‌های جاری مغایر است، گفت: طبق دستورالعمل‌ها تربیت بهیار یک راه بیشتر ندارد؛ آن هم به این شکل است که وزارت آموزش‌و‌پرورش مجوزی به وزارت بهداشت می‌دهد و وزارت بهداشت در مناطقی که نیاز به بهیار دارد، هنرستان‌هایی ایجاد می‌کند که اداره آن با وزارت بهداشت است و ضوابط آن را وزارت آموزش‌و‌پرورش و وزارت بهداشت تدوین می‌کنند.

وی یادآور شد: بنابراین طرح بهیار یکساله از ابتدا خلاف مقررات جاری بود؛ این طرح تنها یک دستورالعمل دارد که به صورت مشترک بین معاونت پرستاری و دانشکده پرستاری شهید‌بهشتی تنظیم شده که وجهه قانونی ندارد.

طبق اظهارات شریفی مقدم علت نامگذاری طرح بهیاری یکساله کسب درآمد بیشتر است وگرنه می‌توانستند این طرح را کمک بهیاری(Health help) بنامند؛ در واقع این امر خلاف را معاونت آموزشی وزارت بهداشت نیز تأیید کرده است. همه افرادی که در این طرح ثبت‌نام کردند، تحت عنوان آموزش بهیاری متقاضی شدند و متأسفانه آموزش این متقاضیان توسط اشخاص و آموزشکده‌هایی که صلاحیت آموزش نداشتند انجام شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 20هزار نفر در طرح‌بهیار یکساله تربیت شدند که نسبت به شرایط کاری و شرح وظایفشان اعتراض دارند، زیرا این افراد با سرفصل‌ها و شرح وظایف دیگری جذب این دوره شده ‌بودند، اما الان با همان عنوان کمک پرستار که برای سازمان نظام پرستاری همان کمک بهیار به حساب می‌آید، مشغول به کار هستند و امور اولیه بیماران را انجام می‌دهند.

وی افزود: اعتراض‌هایی در سطح کشور توسط این افراد تا امروز صورت گرفته است، البته همه آنها حق دارند، زیرا با عنوان دیگری جذب شده بودند. راه‌اندازی این دوره فقط برای انگیزه‌های مالی بود، اما این اشخاص همانطور که گفتم امروز نسبت به شرایط و شرح وظایف خود اعتراض دارند. این افراد طبق قانون نمی‌توانستند بهیار شوند و کسانی که به این اشخاص قول بهیار شدن یا مدارکی دال بر این عنوان به آنها ارائه کردند، تخلف انجام دادند.

نمایندگان مجلس اما این طرح را قانونی دانسته و معتقد هستند که نیروی انسانی که مشمول طرح تربیت بهیار هستند در کنار پرستاران ارائه خدمت کرده و کار پرستاران را انجام نمی دهند بنابراین این نیروها برای کمک به پرستاران آموزش داده شده و تداخلی در شرح وظایف پرستاران ایجاد نمی کنند.

بر اساس اظهارات بهارستان نشینان وزارت بهداشت مجوز جذب نیرو را نداشته و سازمان امور استخدامی باید مجوز جذب را صادر کند البته دولت می تواند با تعریف برخی خدمات تعدادی از بهیاران را به صورت شرکتی و بر اساس قانون کار جذب کند که به نظر می رسد با توجه به اینکه در طرح تحول سلامت چنین برنامه ای دیده نمی شود به کارگیری این نیروها دور از ذهن باشد از سویی هدف وزارت بهداشت از اجرای طرح تربیت بهیار منافع مالی نیست و مهترین هدف این دستگاه آموزش و تربیت بهیار با هدف کاهش فشار کاری بر پرستاران و تامین سلامت مردم است.

میرزابیگی، دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال و معاون پرستاری سابق وزارت بهداشت اما بر این باور است نیاز به نیروهای غیرحرفه ای و غیردانشگاهی نه تنها در مراکز درمانی ایران بلکه در دنیا نیز وجود دارد، از این رو حدود 30 الی 40 درصد خدمات حوزه پرستاری از جنس خدمات غیرحرفه ای و اولیه است که می طلبد این خدمات توسط نیروهای غیردانشگاهی انجام شود؛ وزارت بهداشت متحمل هزینه ای برای تربیت این نیروها شد این در حالی است که  تربیت این نیروها توسط بخش غیردولتی انجام شد و به وزارت بهداشت و دانشکده های پرستاری هیچ گونه هزینه ای بابت آموزش این نیروها پرداخت نشد.

وی تاکید دارد با توجه به اینکه از سال گذشته با روند فارغ التحصیلی این نیروها روبرو هستیم،  ماهانه تا ۵۰۰ الی ۷۰۰ نیرو در حال فارغ التحصیل شدن هستند بنابراین روند به کارگیری آنها تا حدودی کند است که این موضوع نیز در حال اصلاح است؛ البته طی یک سالی که از فارغ التحصیلی این افراد گذشته مسیر به کارگیری نزدیک به ۳ الی ۴ هزار نفر طی شده و تعدادی از آنها مشغول شده و به کارگیری برخی از آنها نیز در دستور کار است بنابراین مساله حاد غیرمترقبه ای در این رابطه اتفاق نیفتاده که این موضوع به عنوان چالش یا مساله اساسی در کشور مطرح شود و هر زمانی که نیاز به بکارگیری کمک پرستاری یکساله باشد به طور قطع از این افراد استفاده خواهیم کرد؛ البته با توجه به رعایت استاندارد نیروهای حرفه ای به غیر حرفه ای که به ازای یک سوم تا یک چهارم نیروهای پرستاری موجود به نیروهای کمک پرستار یکساله نیاز داریم می توان نتیجه گرفت که جای هیچ نگرانی از لحاظ به کارگیری نیست  هر چند روند بروکراسی اداری برای جذب این افراد باید کوتاه شود.

امینی فرد: وزارت بهداشت تعهدی برای جذب بهیاران ندارد/طرح تربیت بهیار غیرقانونی نبود/ نظام پرستاری اعلام موضع کنند

محمدنعیم امینی فرد ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رابطه با برخی انتقادات نسبت به طرح تربیت بهیار یک ساله( کمک پرستار ) با بیان اینکه این طرح به نوعی حرفه آموزی است و وزارت بهداشت تعهدی نسبت به جذب این افراد ندارد، گفت: در برخی موارد که نیروی کارآمد و آکادمیک وجود نداشته باشد امکان به کارگیری و استفاده از این نیروها تحت عنوان قراردادهای کار مدت معین وجود دارد. 

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته در این ارتباط باید نظر انجمن نظام پرستاری و همچنین انجمن علمی پرستاری را نیز جویا شد و  اعلام کنند آیا مواد آموزشی آنها برابر با مامویت های محوله است یا خیر.

وی ادامه داد: شاید به طور موقت بتوان برای برخی مناطق که باکمبود نیرو مواجه هستند از این نیروها استفاده کرد اما راهکار اصلی تامین و رفع کمبود نیروی پرستاری تربیت نیروهای متخصص و آموزش آکادمیک پرستاری است.

امینی فرد در مورد برخی اظهارات مبنی بر اینکه هدف وزارت بهداشت از اجرای طرح تربیت بهیار انگیزه های مالی است، تصریح کرد: به واسطه تعهدی که وزارت بهداشت برای تربیت نیروهای صلاحیت دار دارد بنابراین این موضوع با ماموریت های محوله وزارت بهداشت به عنوان متولی حوزه سلامت به طور کامل در تضاد است؛ البته این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه نمی توان طرح تربیت بهیار را غیرقانونی دانست، افزود: وزارت بهداشت برابر وظایف و اختیاراتی که دارد می تواند چنین دوره هایی را تعریف کند و غیرقانونی بودن در مورد این موضوع صدق نمی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر وزارت بهداشت مجوزی برای طی این دوره ها صادر کرده باشد در مورد قانونی بودن آن نمی توان نقدی وارد کرد اما نظام پرستاری و انجمن علمی پرستاری باید در این رابطه اعلام موضع کنند.

هاشمی: وزارت بهداشت مجوز جذب بهیاران را ندارد/ دولت در قالب نیروی شرکتی برخی کمک پرستاران را جذب کند

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه نیروی انسانی که مشمول طرح تربیت بهیار هستند در کنار پرستاران ارائه خدمت کرده و کار پرستاران را انجام نمی دهند، گفت: این نیروها برای کمک به پرستاران آموزش داده شده و تداخلی در شرح وظایف پرستاران ایجاد نمی کنند.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه وزارت بهداشت(Ministry of Health) به دلیل کمبود بودجه توانایی جذب نیرو را ندارد، افزود: این دستگاه برای پرداخت مطالبات کارکنان خود نیز دچار مشکل است بنابراین در چنین شرایطی به هیچ وجه امکان به کارگیری کمک پرستاران وجود ندارد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت مجوز جذب نیرو را نداشته و سازمان امور استخدامی باید مجوز جذب را صادر کند البته دولت می تواند با تعریف برخی خدمات تعدادی از بهیاران را به صورت شرکتی و بر اساس قانون کار جذب کند که به نظر می رسد با توجه به اینکه در طرح تحول سلامت چنین برنامه ای دیده نمی شود به کارگیری این نیروها دور از ذهن باشد.

نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس دهم،  با بیان اینکه هدف وزارت بهداشت از اجرای طرح تربیت بهیار منافع مالی نیست، تصریح کرد: هر چند در این وضعیت بیکاری و تورم نیروی انسانی تحصیل کرده، بداخلاقی هایی شکل می گیرد و ممکن است برخی شرکت ها از این محل سوء استفاده کنند اما به طور قطع وزارت بهداشت نگاه اقتصادی به این موضوع نداشته و مهمترین هدف این دستگاه آموزش و تربیت بهیار با هدف کاهش فشار کاری بر پرستاران و تامین سلامت مردم است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: علی رغم اینکه دولت ادعا می کند که در جهت بهبود وضعیت اشتغال گام های موثری برداشته اما شاهد کاهش بار بیکاری در کشور نیستیم.

میرزابیگی: نیاز به نیروهای غیردانشگاهی در سیستم درمانی کشور /ایجاد اشتغال برای 10 هزار کمک پرستار/ تلاش برای به کارگیری 60 تا 70 هزار نفر از دانش آموختگان گروه پزشکی

محمد میرزابیگی، دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال و معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت در رابطه با طرح تربیت بهیار یک ساله ( کمک پرستار ) با بیان اینکه تربیت و آموزش این نیروها توسط بخش غیردولتی صورت گرفت، گفت:  وزارت بهداشت متحمل هزینه ای برای تربیت این نیروها شد این در حالی است که  تربیت این نیروها توسط بخش غیردولتی انجام شد و به وزارت بهداشت و دانشکده های پرستاری هیچ گونه هزینه ای بابت آموزش این نیروها پرداخت نشد.

وی افزود: موسساتی مانند جهاد دانشگاهی، برخی هیات مدیره های نظام پرستاری ، تعاونی کارکنان سلامت و سایر موسسات غیردولتی واجد شرایط با امضای تفاهم نامه هایی تربیت این نیروها را بر عهده گرفتند و شهریه ها نیز از سوی این مجموعه ها اخذ شد.

میرزابیگی با بیان اینکه نیاز به نیروهای غیرحرفه ای و غیردانشگاهی نه تنها در مراکز درمانی ایران بلکه در دنیا نیز وجود دارد، تصریح کرد: حدود 30 الی 40 درصد خدمات حوزه پرستاری از جنس خدمات غیرحرفه ای و اولیه است که می طلبد این خدمات توسط نیروهای غیردانشگاهی انجام شود.

دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال و معاون سابق پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه شرح وظایف کمک پرستاران  یکساله و نحوه ارائه آموزش به آنها کاملا مشخص است، گفت: هیچ تغییری در شرح وظایف آنها صورت نگرفته و حتی پوشش و تعداد آنها نیز نسبت به پرستاران دانشگاهی مشخص است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از سال گذشته با روند فارغ التحصیلی این نیروها روبرو هستیم،  ماهانه تا ۵۰۰ الی ۷۰۰ نیرو در حال فارغ التحصیل شدن هستند بنابراین روند به کارگیری آنها تا حدودی کند است که این موضوع نیز در حال اصلاح است؛ البته طی یک سالی که از فارغ التحصیلی این افراد گذشته مسیر به کارگیری نزدیک به ۳ الی ۴ هزار نفر طی شده و تعدادی از آنها مشغول شده و به کارگیری برخی از آنها نیز در دستور کار است.

میرزابیگی افزود: مساله حاد غیرمترقبه ای در این رابطه اتفاق نیفتاده که این موضوع به عنوان چالش یا مساله اساسی در کشور مطرح شود و هر زمانی که نیاز به بکارگیری کمک پرستاری یکساله باشد به طور قطع از این افراد استفاده خواهیم کرد؛ البته با توجه به رعایت استاندارد نیروهای حرفه ای به غیر حرفه ای که به ازای یک سوم تا یک چهارم نیروهای پرستاری موجود به نیروهای کمک پرستار یکساله نیاز داریم می توان نتیجه گرفت که جای هیچ نگرانی از لحاظ به کارگیری نیست  هر چند روند بروکراسی اداری برای جذب این افراد باید کوتاه شود.

وی با بیان اینکه  آموزش کمک پرستار یکساله نیازمند اخذ شهریه از سوی جهاد دانشگاهی بوده است، ادامه داد: 13 هزار نیرو توسط جهاد دانشگاهی تربیت شده و در این رابطه انگیزه های مالی مطرح نبوده بلکه در جهت اشتغال زایی به وظیفه خود عمل کرده است.

دبیر ستاد امور کارآفرینی و اشتغال و معاون سابق پرستاری  وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار کمک پرستار یکساله به دنبال ایجاد اشتغال برای بیش از 60 تا 70 هزار نفر از دانش آموختگان گروه پزشکی در رده های مختلف هستیم، تصریح کرد: اشتغال گروه های مختلفی مانند پزشک، پرستار، پیراپزشک و کمک پرستار در دستور کار قرار دارد.خانه ملت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: