کد خبر: ۱۷۶۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 06
بیش از هفت هزار مصدوم را در کمتر از ۲۰ ساعت منتقل کردند. اورژانس کشور نقش بسیار خوبی داشت و ۱۵۰۰ عمل جراحی نیز در تهران و البرز و همدان و کردستان انجام شد
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، گفت: اجرای کامل بسته های طرح تحول سلامت و بسته های جدید آن، به تصمیم دولت و تایید مجلس بستگی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن هاشمی ابتدا به اقدامات وزارت بهداشت در زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود: بیش از هفت هزار مصدوم را در کمتر از ۲۰ ساعت منتقل کردند. اورژانس کشور نقش بسیار خوبی داشت و ۱۵۰۰ عمل جراحی نیز در تهران و البرز و همدان و کردستان انجام شد. همکاران ما در بیمارستان‌های کرمانشاه بالغ بر ۴۸ ساعت نتوانستند استراحت کنند.

وی گفت: ادامه درمان(Treatment) مصدومین مهم است و ستادی برای این موضوع تشکیل شده و روزانه وضعیت‌شان پیگیری می‌شود. برخی مصدومین نیاز به پیگیری دارند و باید اقداماتی برای آنها انجام شود که این ستاد کسانی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند را تا بازگشت به فعالیت طبیعی‌شان پیگیری می‌کند.

هاشمی ادامه داد: بحث بهداشت منطقه نیز بسیار مهم است و متاسفانه ۶۲ خانه بهداشت و ۲۲ مرکز جامع سلامت تخریب شد. از پایان هفته اول همه مراکز در کانکس‌ها مشغول ارائه خدمت هستند و در مورد دام و احشام نیز اقدامات لازم به کمک سازمان دامپزشکی انجام شده است.

وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که فصل بیماری‌های واگیر و آنفلوانزا است، افزود: واکسن نیز تزریق شده و به نظر می‌رسد شرایط قابل قبولی حاکم است. نماینده ویژه‌ای نیز در منطقه عملیاتی گذاشتم و هر ۱۰ روز یک بار دانشگاهی مسئول است که با حدود ۱۰۰ پزشک و پرستار در منطقه حضور یابند.

وی گفت: به مردم قول دادیم که تنها نخواهد ماند و اقدامات ادامه خواهد داشت تا به شرایط بهتر از قبل از زلزله برگردیم. بیمارستان (Hospital)قبلی سرپل ذهاب ۵۰ درصد آسیب دیده و برآورد این است که تا پایان امسال به چرخه فعالیت بر می‌گردد. بیمارستان اسلام آباد تخریب بیشتری دارد و زمان بیشتری برای بازسازی نیاز دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مراکز بهداشتی حداکثر تا تابستان آینده بازسازی خواهند شد؛ یعنی هم مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت بازسازی می‌شوند. فکر می‌کنم در کمتر از یک سال آینده به شرایط مطمئن و ایده آل باز خواهیم گشت و در حوزه بهداشت و درمان جزو اولین دستگاه‌هایی هستیم که به کمک خیرین و مردم و همکاران و شبکه بهداشت و درمان کشور به پایداری می‌رسیم.

استحکام بیمارستان ها

هاشمی در ادامه به وضعیت استحکام ساختمان بیمارستان های کشور اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵ سال پیش نیز بررسی‌هایی انجام شد و مشخص شد چه بیمارستان‌هایی نیاز به مقاوم‌سازی دارند که هنوز اجرایی نشده است. بیمارستان اولین سرپناه و محل مراجعه مردم است و متاسفانه تخریب می‌شود و این نشان می‌دهد که نظام مهندسی ما دچار مشکل است و رفتار و اخلاق ما تنزل پیدا کرده و آسیب دیده است. در منطقه زلزله زده نزدیک ۲۸ سد داشتیم که هیچ کدام آسیب ندید و ترکی به آن وارد نشد. در اسلام آباد تنها ساختمانی که آسیب دید، بیمارستانی بود که کمتر از یک سال از بهره برداری آن می‌گذشت.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی ناظر داشت و می‌توان گفت خجالت آور است و ظلم بزرگی است و انتظار داریم دستگاه قضائی از این حوادث به سادگی نگذرد. در این زمینه شکایتی مطرح کردیم تا بقیه حساب کار خود را بکنند؛ زیرا بیمارستان برای روزهای این چنینی ساخته می‌شود.

طرح تحول سلامت باید ادامه یابد

وزیر بهداشت به طرح تحول سلامت و تامین منابع پایدار برای آن اشاره کرد و گفت: بسته‌های طرح تحول در حال بازنگری است. منتقدین اشکال درستی را وارد می‌کردند که منابع طرح به منابع هدفمندی یارانه‌ها گره زده شد.

وی با بیان این مطلب که طرح تحول سلامت بدون پیش بینی منابع پایدار آغاز شد ، کارهایی که انجام دادیم باید ۲۰ سال پیش انجام می‌شد و نباید منتی بر سر مردم باشد. بالغ بر ۱۰ میلیون نفر که بی بضاعت بودند رایگان بیمه و از خدمات بهره بردند.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مشکل منابع پایدار هنوز حل نشده است، تصریح کرد: تصمیمات دولت و مجلس اهمیت دارد و در مقطعی هستیم که باید تعیین تکلیف شود، زیرا امسال سال اول برنامه ششم توسعه است و باید بخشی از نگرانی‌های منابع سلامت برطرف شود. آنچه دکتر روحانی ابلاغ کردند و سازمان برنامه و بودجه موظف شده، پایدار شدن منابع حوزه سلامت است.

وضعیت بیمه سلامت

هاشمی به موضوع بیمه سلامت و حواشی آن اشاره کرد و افزود: بیمه سلامت می‌گوید باید کسانی که کم بضاعت بودند را بیمه کند، اما طی سه سال گذشته ۵ میلیون نفر که حق بیمه پرداخت می‌کردند، دیدند مجانی است و حق بیمه پرداخت نکردند و به سمت این صندوق رایگان مهاجرت کردند.بیمه سلامت می‌گوید باید به شرایط قبل برگردند و در حق دیگران ظلم نشود. اگر دولت این تصمیم را تایید کند اجرا می‌شود و به عدالت نزدیک‌تر است.

بهترین دارو باید در اختیار مردم قرار گیرد

وزیر بهداشت درباره کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: در مورد کیفیت دارو باید سخت‌گیر باشیم و گاهی به حمایت از واردات متهم می‌شویم. در این دولت طرح تحول سلامت آغاز شد و مصرف گسترده‌تر شد و حداقل این است که ۱۱ میلیون نفر جدید بیمه شدند و دفترچه دارند و مصرف افزایش پیدا می‌کند، اما واردات ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و این به معنی حمایت از تولید داخل است.

هاشمی ادامه داد: وقتی دارو در داخل تولید می‌شود، واردات به ۱۰ درصد تقلیل پیدا می‌کند. دارو کالای استراتژیکی است، اما انرژی هسته‌ای نیست و نمی‌توان مردم را اجبار کرد که دارویی را مصرف کنند که اثربخشی مناسبی ندارد. امانت داری ما حکم می‌کند بهترین دارو و تجهیزات را در اختیار مردم بگذاریم.

وی افزود: حداقل ۷۵ درصد بالاترین قیمت داروی خارجی را به تولید کننده داخلی می‌دهیم و واردات را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهیم. انتظار جامعه پزشکی نیز در مورد دارو مطرح است و شرکت‌ها نباید از زور استفاده کنند که جامعه پزشکی حتما از داروی ایرانی استفاده کنند، بلکه باید تشویق کنند و بازاریابی لازم را انجام دهند.

هاشمی گفت: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی نباید اعتماد مردم را از بین ببریم و باید مردم اعتماد کنند که این داروها و تجهیزات را برای شخص اول مملکت و مسئولین نیز استفاده می‌کنیم و این اعتماد به نفع همه و مهم‌ترین سرمایه ما محسوب می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده باید خودشان را با شرکت‌های بین‌المللی محک بزنند و سهم خوبی در بازار جهانی داشته باشیم.

پرستاران حق دارند گلایه کنند

وزیر بهداشت درباره وضعیت معیشت پرستاران، نیز اظهارداشت: عزیزترین و شریف‌ترین قشر ما در کنار تیم‌های پزشکی، گروه پرستاری است که فشار روی آنها بیشتر از جامعه پزشکی است و کار بسیار سختی دارند و وضع معیشتی آنها در مقایسه با پزشکان یا پرستاران خارجی، مناسب نیست.

وی افزود: در دولت قبل اتفاقاتی افتاد و کمک‌هایی در مورد دریافت کارانه شد که البته کافی نیست. اظهار نارضایتی می‌کنند و حق دارند و در عین حال تعدادشان نیز کم است؛ زیرا همین تعداد به اندازه دو برار کار می‌کنند.

هاشمی گفت: دولت نمی‌خواهد بزرگ‌تر شود و اجازه استخدام نمی‌دهد. ما اجبار می‌کنیم که پرستار اضافه کار انجام بدهد، اما او حاضر نیست این کار را انجام بدهد. فشار زیادی را تحمل می‌کنند و امیدواریم بتوانیم دولت و مجلس را متقاعد کنیم تا در این دوره متفاوت عمل شود. آرزو دارم اگر اشکالی در دولت یازدهم داشتیم، در این دولت اصلاح کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: