کد خبر: ۱۷۶۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
باوجود تحقیقات گسترده و شناسایی گونه های متنوع موجودات دریایی، تعداد قابل توجهی از این موجودات هنوز توسط انسان مشاهده نشده اند. درحقیقت، بدرستی نمی دانیم که تعداد گونه های ساکن در اعماق تاریک اقیانوس ها چقدر است.
شفا آنلاین:  اقیانوس ها حدود 70 درصد از سطح کره زمین را پوشانده اند. در اعماق این اقیانوس ها، موجودات عجیب و غریبی فراتر از تخیلات ما زندگی می کنند که تاکنون شناسایی نشده اند.

باوجود تحقیقات گسترده و شناسایی گونه های متنوع موجودات دریایی، تعداد قابل توجهی از این موجودات هنوز توسط انسان مشاهده نشده اند. درحقیقت، بدرستی نمی دانیم که تعداد گونه های ساکن در اعماق تاریک اقیانوس ها چقدر است.

بیشتر تخمین ها در این زمینه، پیش از تهیه فهرست علمی گونه ها ارائه شده و از 0.3 میلیون تا 100 میلیون گونه متغیر هستند. هرساله گونه های دریایی جدیدی کشف می شوند؛ به همین علت، مشخص کردن تعداد کل گونه های دریایی، فرآیندی بسیار دشوار است.

اما اکنون به لطف تلاش های مشترک یک دهه ای صدها دانشمند، پایه ای برای آگاهی از تعداد گونه های دریایی در اختیار داریم. دانشمندان از مجموعه ای از روش ها برای تخمین تعداد جهانی گونه های دریایی استفاده کرده اند. البته باید توجه داشت که این داده ها همیشه قابل اعتماد نبوده و فرضیه هر روش ممکن است نادرست باشد.

یک روش متداول، مقیاس کسری گونه های ناشناخته در یک نمونه یا منطقه خاص است. روش های دیگر به سیستم طبقه بندی (روش نامگذاری و گروه بندی گونه های مختلف) بستگی دارند. می توان از نرخ کشف خانواده های جدید یا نرخی که برای توصیف گونه های جدید به کار برده می شود، برای تخمین تعداد کلی گونه ها استفاده کرد.

در برخی روش ها می توان از نظر متخصصان در مورد اینکه چه تعداد گونه ناشناخته انتظار می رود که در یک منطقه خاص وجود داشته باشد، استفاده کرد. این نظریه ها اغلب براساس گونه های بالقوه جدید، اما توصیف نشده ارائه می شوند. براساس یک مطالعه در سال 2012، متوسط فاصله زمانی میان کشف یک گونه جدید و توصیف آن حدود 21 سال است.

(ماهی عمیق ترین بخش اقیانوس / عمق 8 هزار متری با فشار 800 برابر سطح - تصویر: University of Washington)

برآوردهای بسیار بالا در مورد موجودات دریایی (بیش از 10 میلیون گونه) چندان پذیرفته نیست، اما تخمین های معمول بین 0.3 تا 2 میلیون گونه دریایی متغیر است.

این بدان معناست که پس از 250 سال توصیف، نامگذاری و فهرست بندی گونه های مختلف، همچنان راه درازی برای دستیابی به یک سرشماری کامل از موجودات پیش رو داریم.

می دانیم که 242 هزار و 500 گونه موجودات دریایی تاکنون توصیف شده اند، چراکه نام آنها در ثبت جهانی گونه های دریایی (WoRMS) توسط 300 دانشمند تأیید شده است. هرسال تقریبا 2000 گونه دریایی جدید برای ثبت اضافه می شوند. این گونه ها شامل گروه های نسبتا شناخته شده مانند ماهی هستند که تقریبا 1500 گونه آن در یک دهه گذشته توصیف شده اند.

بیشتر موجودات ناشناخته احتمالا در زیستگاه های کمتر کاوش شده مانند اعماق اقیانوس ها یا محیط های متنوع تر از جمله دریاهای کم عمق گرمسیری ساکن بوده و متنوع ترین گروه ها هم شامل نرم تنان و سخت پوستان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار