کد خبر: ۱۷۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 03
چاقی شکمی با نام‌های مختلفی مورد اشاره قرار می‌گیرد، از جمله چاقی بالاتنه‌ای، چاقی تنه‌ای، چاقی مرکزی و چاقی احشایی
شفاآنلاین>سلامت> چاقی به علت افزایش وزن به خاطر زیادشدن میزان چربی بدن به وجود می‌‌آید، اما به غیر از میزان کلی چربی، چگونگی توزیع آن هم در بدن اهمیت دارد. چربی شکمی بدترین نوع چربی است.

به گزارش شفاآنلاین، چاقی شکمی با نام‌های مختلفی مورد اشاره قرار می‌گیرد، از جمله چاقی بالاتنه‌ای، چاقی تنه‌ای، چاقی مرکزی و چاقی احشایی.

در اینجا برخی از عادات غلط و تعجب آوری که اجازه نمی دهد چربی شکمی از بین برود، بیشتر معرفی شده است:

مصرف نوشیدنی های گازدار: مصرف هر گونه نوشیدنی گازدار که منجر به ایجاد نفخ شود، خود راهی برای افزایش چربی شکمی است. به طوری که افرادی که روزانه دو یا چند لیوان نوشابه گازدار می نوشند، اندازه دور کمرشان ۶ برابر بیشتر از کسانی است که از این نوشیدنی ها پرهیز می کنند.

مصرف غذاهای فراوری شده: هر گونه غذای فراوری شده از قبیل قند و چربی های اشباع، باید کنار گذاشته شود؛ اگر واقعا قصد کاهش وزن (Weight Loss)و از دست دادن چربی شکمی را دارید. غذهای فراوری شده حاوی مقادیر بالای سدیم هستند که منجر به احتباس مایعات در بدن می شوند. همچنین میزان چربی ترانس در هر وعده غذایی باید کمتر از ۰,۵ گرم باشد در حالی که بسیاری مردم بیش از این میزان، چربی ترانس دریافت می کنند.

نوشیدن الکل: مصرف مشروبات الکلی به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی قند است، خود باعث افزایش دور کمر و چاقی شکمی می شود.

پرهیز از ورزش های قلبی عروقی: این ورزش ها باید برای از بین بردن چربی اضافه شکم انجام شود. تمرینات قلبی عروقی یا هوازی به هر تمرین پیوسته ای که قلب شما را به فعالیت وادار کند، برای ۱۵ تا ۶۰ دقیقه ادامه یابد و گروه های بزرگ عضلانی شما را از قبیل: عضلات ساق، ران و باسن، درگیر کند (البته در بعضی از ورزش ها از قبیل شنا و اسکی کلیه عضلات بدن در گیر می شوند) گفته می شود. ورزش های معمول قلبی عروقی شامل پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری است. برای انجام این ورزش ها نیازی به عضویت در باشگاه های ورزشی نیست ولی گاهی استفاده از بعضی تجهیزات ورزشی دامنه انتخاب وسیع تری در اختیار شما قرار می دهد. اینها شامل انواع دستگاه های استپر، اسکی ثابت، تردمیل، روئینگ (پاروزنی) و... است.

غفلت از تمرینات قدرتی: بزرگترین تصور غلط این است که انجام تمرینات قلبی مهمتر از تمرینات قدرتی است. این در حالی است که تمرینات قدرتی سوخت و ساز بدن را با اضافه کردن عضله افزایش می دهد. هر چه بدن شما بیشتر عضلانی باشد، بیشتر کالری می سوزانید و بنابراین تمرینات قدرتی به اندازه تمرینات قلبی در اولویت انجام باشد.

پرهیز کامل از چربیها: یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده از جمله آجیل، آووکادو، روغن زیتون و ماهی، برای جلوگیری از تجمع چربی در بدن مفید است و نباید به طور کامل از تمام چربی ها اجتناب کرد.

تجربه استرس مزمن: این حالت روانی خود عاملی برای افزایش وزن و افزایش ذخیره چربی شکمی است و آنهم به این دلیل که در حالت استرس به دلیل ترشح هورمون های کورتیزول و آدرنال، پرخوری بیشتر صورت می گیرد.

اجتناب از کربوهیدرات ها: اگر می خواهید چربی شکمی و یا چربی کلی بدن را از بین ببرید، باید گروه هایی از کربوهیدرات های پیچیده را به رژیم غذایی خود برای افزایش حجم عضلانی اضافه کنید. تقریبا ۴۵ تا ۶۵ درصد از کالری دریافتی شما باید از طریق کربوهیدرات های سالم باشد.

عدم دریافت پروتئین کافی: غذاهای غنی از پروتئین وزن شما را کنترل کرده و هورمون گرلین را که مرتبط با احساس سیری است، فعال نگه می دارد.

محرومیت از خواب: کمبود خواب و افزایش وزن، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. از نظر علمی تایید شده است که ساعات کمتر خواب با افزایش سایز کمر در ارتباط است. محرومیت از خواب میل به مصرف غذاهای پرکالری و پردازش شده را افزایش می دهد و سوخت و ساز بدن را کم می کند.

اجتناب از نوشیدن چای سبز: اگر شما مشکل در از بین بردن چربی های دور کمر و شکم دارید، چای سبز بنوشید. این نوع چای حاوی آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است که منجر به سوزاندن بیشتر چربی در طول ورزش می شود.

چگونه سریع و بی خطر لاغر شویم؟

دنبال کاهش وزن و رژیم لاغری هستید، پس حتما یکی از شرایط(Conditions) شما برای انتخاب رژیم خوب سرعت تاثیر آن است. پس بگذارید ما به شما کمک کرده و جستجوی شما را محدود کنیم، رژیم های لاغری مدروز و عجیب و غریب برای سلامتی شما مناسب نبوده و به شما در لاغر شدن و سالم ماندن کمکی نمی‌نماید. البته ناراحت نشوید، گزینه‌های سالم تری هنوز وجود دارند. شما می‌توانید بدون خطر هفته‌ای ۱٫۵ کیلوگرم و یا بیشتر با ورزش و رژیم غذایی سالم وزن کم نمایید.

اگر شما روزانه ۵۰۰ کیلوکالری بیشتر از کالری موادغذایی که می‌خورید، بسوزانید،‌ شما باید حدود یک کیلوگرم وزن کم نمایید. اگر می‌خواهید سریعتر لاغر شوید، می‌بایست کم تر غذا خورده و بیشتر ورزش نمایید.

برای مثال اگر شما روزانه ۱۰۵۰ تا ۱۲۰۰ کالری مصرف می‌کنید، و روزانه ۱ ساعت ورزش می‌نمایید و وزن شما حدود ۱۱۰ کیلوگرم است، شما باید حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم وزن در هفته اول از دست دهید. دقت کنید که کم کردن کالری بیشتر از این حد مجاز نیست و می‌تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

درضمن بیاد داشته باشید زمانیکه شما نمک و یا نشاسته را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید، فقط آب بدن شما کاهش می‌یابد و تاثیر بر چربی درون بدن گذاشته نمی‌شود.

چندتا از پیشنهادهای مفید برای کاهش وزن کم کردن مصرف نشاسته، قند و چربی حیوانی موجود در گوشت و لبنیات می‌باشد. برای لاغری سریع میبایست تمرکز شما بر مصرف میوه، سبزیجات، سفیده تخم مرغ، سویا و محصولات آن، سینه مرغ بدون پوست، ماهی، لبنیات بدون چربی و گوشت بدون چربی باشد. در ادامه به شرح چندتا دیگر از نکات مفید می‌پردازیم:

یک دفتر برای خوراکی‌هایتان درست کرده و هرچیزی را که میخورید لیست نمایید. حتی اگر این لیست را برروی دستمال سفره نوشته و بعد از غذا دور بی‌اندازید، مهم نبوده چرا که خود نوشتن خوراکی باعث می‌شود شما نسبت به خودتان مسئول شوید. به غیر از نوشتن اینکه چه خورده‌اید، چقدر خورده‌اید و کی خورده‌اید، می‌توانید احساس خود را قبل از خوردن بنویسید، اگر عصبانی، ناراحت و یا بی‌حوصله بودید، یادداشت کنید، ما اغلب بر میزان غذایی که می‌خوریم دقت می‌کنیم، اما احساست ما قبل از غذا خوردن هم مهم می‌باشد. اگر شما رابطه طولانی مدت احساسی و عاطفی با غذاخوردن خود دیدید، حتما برای رفع مشکل به یک مشاور مراجعه نمایید. مشاوران کمکی بزرگی برای حل این مشکل شما هستند.

ورزش برای لاغر شدن سریع

بعد از رعایت نکات بالا، نوبت به تحرک بیشتر می‌رسد. سعی به انجام تمرنیات قلبی و قدرتی نمایید. تمرینات قلبی (cardio train) بیشترین حد کالری سوزی را دارد پس برای کاهش وزن بسیار مناسب است، اما بعد از تمرینات کاردیو شما باید چندین ساعت در هفته تمرینات قدرتی هم داشته باشید. برای سوزاندن چربی بیشتر سعی کنید بعد از گرم شدن بعد راهی برای عرق کردن پیدا کرده و تمام مدت ورزش هم عرق نمایید. اگر بدلیل مشکل یا بیماری خاصی نمی‌توانید ورزش کنید و یا ابتدا باید وزن زیادی از دست دهید، تا بتوانید ورزش کنید، پس باید برای دریافت مشاوره به پزشک مراجعه نمایید.

درضمن برای شروع ورزش به خود زیاد فشار نیاورید و مراقب آسیب دیدن بدن خود هم باشید. یکی دیگر از راههای رسیدن به سطح مفید و کافی ورزش استفاده از برنامه‌های ورزشی وقفه دار (Interval training) است. بصورتی که کمی شدید ورزش کرده، سپس با کمی آرام ورزش کنید و با این برنامه را همیشه در ورزش خود رعایت نمایید. بعد از گذشت مدتی از این برنامه شما می‌توانید سریع تر و قوی تر و بدون سختی ورزش نموده و کالری بیشتری بسوزانید.

رژیم های مد روز و شکننده

واضح و قابل درک است که رژیم های عجیب و غریب لاغری که به شما وعده لاغری زود هنگام و سریع و یا از دست دادن میزان زیادی وزن در چند روز می‌دهند، چقدر می‌توانند برای شما وسوسه‌انگیز باشند، بخصوص اگر شما وزن زیادی برای از دست دادن داشته باشید.

بیاد داشته باشید برنامه‌های شامل قرص‌های سم زدا، مسهل، نخوردن غذا، معجون های عجیب یا هر رژیمی که قول لاغری بیشتر از ۱ تا ۲ کیلوگرم در هفته را می‌دهد، می‌تواند خطرناک بوده و برای سلامتی مضر باشد، پس از این رژیم ها بگذرید و آنها را انتخاب نکنید.
واقعیت این است که دریافت روزانه کم تر از ۱۲۰۰ تا ۱۰۵۰ کالری در روز می‌تواند، اثر معکوس داشته باشد، چرا که شما برای لاغر شدن نیاز به عضلات قوی برای ورزش موثر دارید.

زمانیکه شما کم کالری دریافت می‌کنید، چربی های بدن آب می‌شود هرچند که این خبر خوب است، اما خبر بد این‌است که کم کم ماهیچه های شما هم شروع به آب شدن می‌کنند. این اتفاق یکی از بدترین اتفاق هاست، چراکه با آب شدن ماهیچه‌ها متابولیسم بدن شما(سوخت و ساز) کاهش یافته و ورزش کردن و فعالیت برای شما سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

یکی دیگر از بدی‌های این رژیم‌ها این است که برای اینکه لاغر شوید باید مدت‌ها باید خود را از همه خوراکی‌هایی که دوست داشته و یا بدنتان به آن نیاز دارد، محروم نمایید. شما نمی‌توانید برای مدتی طولانی این رژیم ها را ادامه دهید، و خیلی معمول است که بعد از مدتی رژیم را ول کرده و دیگر رعایت نکنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: