کد خبر: ۱۷۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 04
بیش از آنکه این امر یک اختلال روانپزشکی باشد نشان دهنده ناهنجاری و رفتار نامناسب اجتماعی است که نیازمند بررسی و تحلیل جامعه شناسی است.
شفا آنلاین>اجتماعی>روانشناسی>یک روانپزشک و روان‌درمانگر با اشاره به علت فحاشی افراد در فضای مجازی به ویژه در صفحات چهره‌های معروف همچون صفحه کافو، بازیکن سابق تیم ملی برزیل که در قرعه‌کشی جام جهانی حضور داشت، گفت: بسیاری از افراد به دلیل اینکه  خشونت و فحاشی آنها در فضای مجازی تنبیه و مجازاتی را در حال حاضر برای آنها به وجود نمی‌آورد این عمل را انجام می‌دهند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر رضا شیرانی درباره علت روی آوردن برخی از افراد به فضاهای مجازی و نوشتن یا گذاشتن کامنت‌های نامناسب و حتی فحش و ناسزا در اینستاگرام به شخصیت و چهره‌های معروف اظهار کرد: بیش از آنکه این امر یک اختلال روانپزشکی باشد نشان دهنده ناهنجاری و رفتار نامناسب اجتماعی است که نیازمند بررسی و تحلیل جامعه شناسی است.

وی با بیان اینکه افرادی که در فضاهای مجازی به توهین و فحاشی روی می‌آورند نشان دهنده خشونت کلامی در آنها است، افزود: این افراد هنگامی که احساس می‌کنند ضربه‌ای به آنها وارد یا خطری تمایلات آنها را تهدید می‌کند، فحاشی می‌کنند. این افراد یاد نگرفته‌اند که خشم و ناراحتی خود را به صورت کلامی و مودبانه بیان کنند و به عبارتی خشم آنها سرکوب شده است لذا  به فحاشی در فضاهای مجازی روی می‌آورند.

این روانپزشک و روان‌درمانگر اضافه کرد: بهتر است به جای اینکه این مسئله را در سطح جامعه انکار کنیم به صورت آگاهانه و تحلیل جامعه شناسانه و روانشناسانه به آن بپردازیم تا تمامی جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد چراکه فحش و ناسزا گفتن نه تنها در فضاهای مجازی و اینستاگرام در حال گسترش است بلکه در ورزشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی نیز برخی از تماشاگران که به عنوان تماشاگرنما از آنها یاد می‌شود، فحش و ناسزا به بازیکنان تیم مقابل خود می‌دهند.

شیرانی ادامه داد: متاسفانه حجم انکار در خصوص آمار فحاشی و ناسزا گفتن در کشور ما وجود دارد، در صورتی که این مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد و راه‌‌هایی جهت کم کردن این معضل به وجود آید البته همچنان رفع این موضوع کار آسانی نیست چراکه در برخی از افراد ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد که افراد به همین علت نمی‌توانند یا نمی‌خواهند نارضایتی خود را به صورت مودبانه ابراز کنند.

این متخصص اعصاب و روان یاد آور شد: تمامی افرادی که در صفحه‌های مجازی چهره‌های معروف به فحاشی و ناسزا گفتن روی می‌آورند در دنیای واقعی افراد بددهنی نیستند اما در فضاهای مجازی به خاطر اینکه می‌دانند خشونت و فحاشی آنها تنبیه و مجازاتی را در حال حاضر برای آنها به وجود نمی‌آورد این عمل را انجام می‌دهند.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: