کد خبر: ۱۷۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 02
همه انسان‌ها حق دارند از بالاترین استاندارد قابل دسترس برای سلامت جسمی و روانی بهره‌مند شوند
شفاآنلاین>سلامت> شعار روز جهانی کنترل ایدز سال 1396 این است؛ سلامتی حقی برای همه، با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زودهنگام، درمان و حمایت از مبتلایان به اچ آی وی / ایدز.

به گزارش شفاآنلاین،  همه انسان‌ها حق دارند از بالاترین استاندارد قابل دسترس برای سلامت جسمی و روانی بهره‌مند شوند. همانطور که در کنوانسیون بین‌المللی حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در سال 1966 تأیید شده است این حق شامل افراد مبتلا و متأثر از اچ آی وی برای مواردی همچون پیشگیری(prevention) و درمان بیماری، تصمیم‌گیری در مورد سلامتی خود و درمان با رعایت احترام و بدون تبعیض، می‌شود.

پایان دادن به ایدز به عنوان یک تهدید بهداشت عمومی تنها زمانی ممکن است اتفاق بیفتد که این حقوق محور اصلی سلامت جهان قرار گیرد به‌طوری که مراقبت‌های بهداشتی کافی در دسترس همه باشد.

تعداد زیادی از افراد در جهان از حق سلامتی محرومند. یکی از این گروه‌ها افرادی هستند که با اچ آی وی زندگی می‌کنند. حق سلامتی چیزی بیشتر از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمان کافی است.

این حق شامل طیف وسیعی از موارد زیر است: برخورد با احترام و عزت و به دور از هر گونه تبعیض، برابری جنسیتی، بهداشت مناسب(Good health)، مسکن، تغذیه مناسب، آموزش بهداشت، شرایط کاری سالم، بهداشت محیط، دسترسی به عدالت و توانایی تصمیم‌گیری درباره سلامتی خود. بدون حق سلامت، مردم نمی‌توانند به‌طور مؤثر از اچ آی وی جلوگیری کنند یا دسترسی به درمان و مراقبت داشته باشند. افرادی که بیشترین خطر ابتلا به اچ آی وی دارند، در اجتماع اغلب به حاشیه رانده می‌شوند. افراد مبتلا به اچ آی وی هنگامی که به علت ترس از انگ و تبعیض از وضعیت ابتلای خود به اچ آی وی اطلاعی ندارند.

برای رسیدن به شعار «حق سلامتی برای همه» در درجه اول لازم است اطلاع‌رسانی گسترده از طریق تمامی فرصت‌های موجود در جامعه در زمینه اچ آی وی و راه‌های پیشگیری از آن صورت پذیرد.لذا برای تحقق این هدف تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و سازمان‌های غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد در تعاملی همه جانبه و همسو با اهداف چهارمین برنامه کشوری استراتژیک کنترل ایدزمتعهد شوند. اطلاع‌رسانی در دو بعد:

رویکرد نوین آموزش اچ آی وی با تأکید بر این‌که اچ آی وی یک بیماری عفونی مزمن و با درمان قابل کنترل است و با کاهش ویروس در بدن فرد مبتلا قابلیت انتقال به دیگران متوقف می‌شود. انگ و تبعیض نسبت به اچ آی وی کاهش یابد، تا مبتلایان بتوانند از وضعیت خود آگاه شوند و در فرصتی برابر از خدمات رایگان مراقبت و درمان اچ آی وی استفاده نماید.دکتر پروین افسر کازرونی - رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: