کد خبر: ۱۷۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 02
جشن نفس، درواقع بزرگداشت «درگذشته‌ای» است که پس از وداع‌اش با این دنیا، جان 8 نفر را به اعضای حیاتی‌اش پیوند می‌دهد
شفآآنلاین>سلامت> دیروز، جشن نفس، به چهاردهمین سال برگزاری خود رسید. درست در زمانی که 26 هزار نفر در کشور در انتظار پیوند نشسته‌اند و در هر دقیقه یک نفر به این فهرست بلند بالا، اضافه می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، جشن نفس، درواقع بزرگداشت  «درگذشته‌ای» است که پس از  وداع‌اش با این دنیا، جان 8 نفر را به اعضای حیاتی‌اش پیوند می‌دهد!  آنهم در شرایطی که در هر دو ساعت،  یک بیمار چشم براه، جان خود را از دست داده و تنها پس از یک 12 ساعت طولانی، چشم یک بیمار(Patient) نیازمند  به یک عضو حیاتی روشن می‌شود. این درحالیست که از تصادفات جاده‌ای در ایران که چیزی در حدود 4 تا 8 هزار مرگ مغزی به جا می‌گذارد، می‌توان جان چندین هزار نفر را نجات داد.

اما مسأله اینجاست که حتی اگر متوفی، کارت اهدای عضوی هم از خود به جا گذاشته باشد، در نهایت این اولیای دم هستند که باید به اهدای عضو رضایت دهند! اگرچه وضعیت ایران در مسأله اهدای عضو بهتر از کشورهای آفریقایی و آسیایی است، اما همچنان نیازمند توسعه فرهنگ اهدای عضو در کشور هستیم.

چهاردهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا (جشن نفس) با شعار تدوام زندگی من در وجود تو با همت انجمن «اهدای عضو ایرانیان» و به منظور قدردانی از ایثارگری خانواده‌های اهدا کننده، با حضور خانواده‌های اهدا کننده و خانواده‌های گیرنده عضو در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد. سخنگوی دولت در این مراسم با بیان این‌که سیاست حمایت(Protection) از سلامت مردم در دولت دوازدهم ادامه دارد، گفت: در دولت دوازدهم دو اقدام برجسته یعنی بحث سلامت جامعه و کاهش فقر مطلق را پیش خواهیم برد.

محمدباقر نوبخت با اشاره به دستور رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد اقتصادی دولت، گفت: در انتهای این جلسه رئیس‌جمهوری از من خواست تا هر آنچه را که برای اجرای طرح تحول نظام سلامت نیاز است فراهم کنم و کاستی‌هایی که برای داروخانه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی پیش آمده را برطرف کنیم و در بودجه سال آینده بحث سلامت مردم را به‌طور ویژه در لایحه بگنجانیم. بر این اساس من به همه دست‌اندرکاران حوزه سلامت و وزارت بهداشت اعلام می‌کنم که دولت از هیچ مساعدتی در زمینه حوزه سلامت مضایقه نخواهد کرد و در کنار شما خواهد بود.

نوبخت با اشاره به هزینه بالای حمل و نقل اعضای حیاتی برای پیوند عضو افزود: معاون اجتماعی وزیر بهداشت اعلام کردند که برای رسیدن بموقع اعضای پیوندی به بیمار مبلغی نیاز است و من آمادگی دولت را برای اینکه فردا این رقم را در اختیار دوستان قرار دهد اعلام می‌کنم.

سخنگوی دولت گفت: می‌توانیم بگوییم که دولت یازدهم در عرصه سیاسی، برجام را پیش برد و در عرصه اجتماعی طرح تحول نظام سلامت را آغاز کرد. ما می‌دانیم که در زمان تحریم‌های کشور عراق بر مردم این کشور چه گذشت. حال دولت نباید اجازه دهد که چنین اتفاقاتی در کشور ما رخ دهد. باید بپرسیم چه کسی می‌تواند کودکان یمنی را ببیند و متأثر نشود به جز سیاستمداران زورگوی برخی کشورها. حال دولت نباید اجازه دهد سایه این تهدیدها به ملت ایران نزدیک شود بنابراین برجام در راستای دفع همین تحریم‌ها ایجاد شد.

نوبخت ضمن قدردانی از وزیر بهداشت به دلیل پیشبرد طرح تحول نظام سلامت، گفت: فشار و استرس زیادی برای پیشبرد طرح تحول سلامت به آقای دکتر هاشمی وارد شد. شهادت می‌دهم که دکتر هاشمی بیش از همه افراد دولت به دنبال اعتبار برای خدمت به مردم است.

900 مورد پیوند عضو از چهار هزار واجد شرایط در سال داریم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این مراسم  با بیان اینکه هر سال، چهار هزار نمونه واجد شرایط پیوند عضو در کشور وجود دارد که تنها در ٩٠٠ مورد از این شمار واجد شرایط،اهدای عضو انجام می‌شود، گفت: 25 هزار نَفَر در انتظار پیوند هستند که با هر مرگ مغزی، هشت عضو اصلی فرد دچار مرگ مغزی شده، باعث زنده ماندن هشت نفر و رفع معلولیت برای 53 نفر دیگر می‌شود که روی این کار تبلیغ چندانی نشده است چون حدود ٩٠٠ مورد از ٤ هزار مورد به سرانجام، یعنی پیوند عضو می‌رسد.

سید حسن هاشمی در حاشیه این مراسم جلوگیری از فقیرشدن مردم و ترویج فرهنگ اهدای عضو را دو راهکار برای جلوگیری از فروختن اعضای بدن به دلیل فقر دانست و تأکید کرد: بخش زیادی از این تبلیغات، شایعه و سیاه‌نمایی است.

هاشمی درباره پدیده کلیه و کبد فروشی، گفت: این اقدام ما را در یک دو راهی قرار داده است؛ چون  از یک سو با ۲۵ هزار انسان مواجه هستیم که هر روز جانشان در معرض از بین رفتن است. من آمار نمی‌گویم، اما بدانید که روزانه و حتی در هر ساعت چندین نفر به دلیل این‌که عضوی برای پیوند نیست، فوت می‌کنند. این در حالی است که باید بستگان درجه یک کمک کنند تا این اتفاق نیفتد. از سوی دیگر برچسب‌هایی به دیوارها زده می‌شود که بخشی از آنها نیز واقعیت است و ریشه در فقر دارد. اما بخش زیادی از این تبلیغات، شایعه و سیاه‌نمایی است، این تبلیغات کار زشتی است؛ برای مثال کبد قابل فروش نیست. من ۲۸ سال است در کار پیوند قرنیه هستم و می‌گویم که نمی‌شود قرنیه را پیوند زد.

وزارت بهداشت بخشی از اختیارات خود را به انجمن اهدای عضو واگذار کرد
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: در جلسات متعددی که با حضور وزیر بهداشت، معاون بهداشت وزیر و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بخشی از اختیارات این وزارتخانه به انجمن اهدای عضو ایرانیان واگذار شد تا اهداف این انجمن در عالی‌ترین حد خود به منصه ظهور دربیاید.

علی نوبخت  با بیان اینکه ٩٩ درصد مرگ‌ها قلبی و یک درصد آن مغزی است، گفت: متأسفانه ایران در تصادفات جاده‌ای جزو کشورهای با رتبه بالاست و با تلاش‌های انجام شده از ٢٥ هزار مرگ به ١٨ هزار در سال رسید که باز هم بالاست.

وی گفت: در مجلس ششم برای تصویب این قانون زحمات بسیاری کشیده شد؛ دکتر فاضل (رئیس سازمان نظام پزشکی) با فتوایی که از امام راحل گرفته بود، مسائل مهمی در کشور راه افتاد و حاصل آن هزاران اهدای عضو و نجات جان انسان‌ها شد.

ماجرای صدور فتوای اهدای عضو توسط امام خمینی (ره)
ایرج فاضل، پدر پیوند عضو ایران و رئیس سازمان نظام پزشکی  با اشاره به اقدام بزرگ امام خمینی(ره) به منظور دادن فتوای اهدای عضو از بیمارمرگ مغزی گفت: دادن این فتوا کار کوچکی نبود و فقط امام(ره) می‌توانست آن را انجام دهد. ایشان مؤسس پیوند عضو و اهدا در ایران بودند؛ چون بعد از فتوای ایشان علمای دیگر از جمله مقام معظم رهبری هم این اقدام را تأیید کردند.

این فتوا در بین کشورهای اسلامی مختص کشور ماست. حتی همکاران ما از کشورهایی مانند کویت با ما تماس می‌گیرند تا با آیت‌الله سیستانی صحبت کنند و مشکل‌شان در این حوزه حل شود. البته در آن زمان لازم بود که فتوای امام(ره) در مجلس نیز به رسمیت شناخته شود تا بتوانیم به‌طور قانونی در این راستا حرکت کنیم.  این موضوع با مشکلاتی مواجه بود و حتی دو بار در مجلس به مشکل خوردیم. البته بعد از مدت‌ها قانون مرگ مغزی در مجلس شورای اسلامی هم به تصویب رسید.

برش
«دیوار یادبود» در پارک‌ها برای اهداکنندگان عضو
شهردار تهران هم که به دعوت  وزیر بهداشت، راهی مراسم جشن نفس شده بود، پیشنهاد داد  درهرپارک،  دیوار یادبود برای اهداکنندگان عضو ایجاد شود تا نام و تصویرشان در این دیوار نصب شود و همه مردم بدانند این افراد چه اقدام مهمی را انجام داده‌اند.

محمدعلی نجفی؛ شهردار تهران در ابتدا با اظهار خوشحالی از حضور  در این مراسم پر احساس گفت:در قبل از صحبت‌هایم با وزیر بهداشت شوخی داشتم و گفتم شما که می‌گویید زیباترین پدیده زندگی، مرگ است، پارتی بازی کنید تا حالا حالاها این زیباترین پدیده سراغ ما نیاید.

شهردار تهران با بیان اینکه من برای ترویج فرهنگ اهدای عضو دو پیشنهاد دارم که می‌توانیم وسایل اجرای آن را نیز فراهم کنیم، گفت: پیشنهاد می‌شود در هر پارک دیوار یادبود برای اهداکنندگان ایجاد شود که نام و تصویرشان در این دیوار نصب شود تا همه مردم بدانند این افراد چه اقدام مهمی را انجام داده‌اند و همچنین در قبال هر اهدا کننده یک مسئولیت و تعهد اجتماعی داشته باشیم که درختی را به نام دهندگان عضو غرس کنیم.
برچسب ها: سلامت ، بیمار ، حمایت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: