کد خبر: ۱۷۵۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 01
عفونت اچ آی وی با بیماری ایدز متفاوت است و 70 درصد افرادی که وارد فاز بیماری ایدز می شوند به خاطر شناسایی دیرهنگام جان خود را از دست می دهند
شفاآنلاین>سلامت> دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز گفت: بسیاری از مبتلایان به «اچ آی وی» در کشورمان پس از 15 تا 20 سال شناسایی می شوند که بعد از شناسایی فقط یک تا 2 سال زنده می مانند.

به گزارش شفاآنلاین، هنگامه نامداری در همایش ایدز در خراسان شمالی ضمن هشدار درمورد نهفته بودن این بیماری، اظهار کرد: عفونت اچ آی وی با بیماری ایدز متفاوت است و 70 درصد افرادی که وارد فاز بیماری ایدز می شوند به خاطر شناسایی دیرهنگام جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه ایدز بیماری عفونی(infectious disease) قابل درمان است افزود: مبتلایان به ایدز در کشورمان دیر شناسایی می شوند که این امر باعث می شود بدون اینکه تحت درمان و مراقبت بهداشتی باشند افراد دیگر را ناخواسته آلوده کنند که این امر یک زنگ خطر و هشدار است.

نامداری گفت: HIV یک بیماری قابل کنترل است، اما از یک بیماری ساده تبدیل به یک فاجعه خواهد شد که یک کشور را می تواند خالی از سکنه کند.

دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز راه انتقال این بیماری را روابط جنسی و استفاده از سرنگ توسط معتادان تزریقی عنوان کرد و افزود: این دو رفتار ناپسند است به همین دلیل این بیماران طرد می شوند و درمان نیز نمی شوند باید این رفتارهای ناپسند را از بیماری جدا فرض کنیم تا بتوانیم برای این افراد اقدامی انجام دهیم.

نامداری با بیان اینکه 'اچ ای وی' تنها در بدن انسان زنده است، اظهار کرد: افرادی که ایدز دارند معمولا افسرده می شوند و درمان خود را نیز ادامه نمی دهند که این امر کشور را تهدید خواهد کرد زیرا اکنون بیماران زیادی داریم که اطلاعی از وضعیت سلامت(Health) خود ندارند، یا اطلاع دارند اما افسرده و رها شده اند.

وی با بیان اینکه افراد معتاد تزریقی و کسانی که رفتارهای پر خطر جنسی دارند باید تست بدهند افزود: این افراد از بیماری خود خبر ندارند زیرا ایدز هیچ علامت ظاهری ندارد و بعد از گذشت بیش از 15 سال خود را نشان می دهد که بسیار برای درمان دیر است و همچنین افراد زیادی را نیز آلوده کرده اند.

وی گفت: حتی معتادان تزریقی و افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی نیز دارند باید خود برای آزمایش مراجعه کنند تا درمان شوند ، زنده بمانند و دیگران را نیز آلوده نکنند.

دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز در بخش دیگری از سخنانش به استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: شاخص هایی برای سنجش وضعیت کشورها از نظر شیوع ایدز وجود دارد.

نامداری گفت: به صورت نمونه برداری باید از گروه های پر خطر جامعه تست ایدز گرفت اگر در بین این گروه 5 درصد دارای بیماری ایدز بودند می توان نتیجه گرفت که ایدز تنها در میان این گروه است اما اگر 10 درصد باشد باید نتیجه گرفت که به جامعه نیز سرایت کرده، اکنون وضعیت کشورمان در این خصوص بیش از 13.5 درصد است، این وضعیت نشان دهنده هشدار و علامت قرمز است.

وی با بیان اینکه هنوز آماری از اپیدمی ایدز در جامعه نداریم، گفت: بدون شک مرحله دوم یعنی همه گیر شدن و سرریز از گروه های پر خطر به جامعه را داریم و حتی آمار در برخی از استان ها درخصوص شاخص بیماری ایدز در بین افراد پر خطر بالای 30 درصد است که این امر یک فاجعه است.

دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز گفت: یک شاخص دیگر نیز شناسایی بیماران مبتلا به ایدز درسال های اول است اما در کشورمان بعد از 15 سال بیمار شناسایی می شود که در این نرم نیز بالای 75 درصد هستیم که این امر نیز نشان می دهد در این شاخص وضعیت خوبی نداریم.

نامداری یکی دیگر از نرم های شناسایی را وضعیت زنان عنوان کرد و افزود: اکنون شیوع بیماری در بین زنان نیز رشد زیادی دارد که در این خصوص نیز وضعیت ما بد است.

وی گفت: وقتی کشور وارد مرحله سوم می شود علامتی در این خصوص دیده نمی شود چرا بیماری ایدز علامت ندارد بعد از 15 تا 20 سال شاهد آن خواهیم بود اما بسیار دیر است.

وی افزود: در سال های گذشته راه انتقال بیشتر از استفاده سرنگ های مشترک بود اما هم اکنون از راه جسنی این بیماری انتقال داده می شود که در این شاخص در کشورمان نیز به مرحله قرمز رسیده ایم.

نامداری گفت: آرام آرام بچه هایی از مادران مبتلا به اچ آی وی متولد خواهند شد، بیماران ایدزی پس از تولد نوزاد شناسایی می شوند که بسیار دیر است چرا که کودک با بیماری متولد شده است و مادر نیز بعد از تولد نوزاد متوجه بیماری خود و فرزند می شود.

وی افزود: بعد از شناسایی، بیمار بعد از طول درمان یک تا دو سال می میرد چرا که بسیار دیر متوجه بیماری خود شده است.

وی بر درمان بیماران مبتلا به ایدز تاکید کرد و گفت: باید این افراد درمان شوند زیراکه ایدز علایم و نشانه ای ظاهری در بدن ندارد و پس از 10 تا 15 سال خود را نشان می دهد که متاسفانه در این زمان می تواند دیگران را نیز مبتلا به بیماری کند.

دبیر کمیته کشوری نظارت بر اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز بدون ذکر آمار از افراد مبتلا به این بیماری در کشور گفت: نمی توان آمار دقیق از ایدز در کشور ارائه داد چرا که این بیماری پنهان است و علایم و نشانه ای ندارد.

نامداری افزود: به اندازه کافی تست و دارو در کشور وجود دارد و حتی رایگان نیز در دسترس افراد قرار می گیرد اما در این خصوص مراجعه کننده نداریم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: