کد خبر: ۱۷۵۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 01
این سلول براي پيوند به بيمار نيازمند از وی دريافت خواهد شد. برای اين كار دو روش وجود دارد كه روش استخراج سلول‌های بنيادی از خون محيطی بيشتر مورد استفاده قرار می‌گيرد.
شفا آنلاین:بعد ازآنکه آزمايش‌ها مناسب بودن فرد براي اهدا سلول‌  بنيادی را تایید کردند، این سلول براي پيوند به بيمار نيازمند از وی دريافت خواهد شد. برای اين كار دو روش وجود دارد كه روش استخراج سلول‌های بنيادی از خون محيطی بيشتر مورد استفاده قرار می‌گيرد.


 به گزارش شفا آنلاین:پروسه پیوند سلول بنیادین ۵ روز متوالی بوده و  در مرحله اول طی چهار روز داروی G-CSF از طریق زیر پوست به فرد تزریق خواهد شد. این کار موجب افزایش سلول‌های بنیادی در خون محیطی می‌شود. سپس در روز جمع‌آوری سلول،  سوزنی در هر یک از دست‌های اهداکننده قرار داده می‌شود. خون از یک دست وارد دستگاه شده و پس از جداسازی سلول‌های بنیادی در شرایط استریل از دست دیگر به بدن برگرداننده می‌شود.

این کار ۳ تا ۶ ساعت طول خواهد کشید. در طی مدت جمع آوری فرد اهداکننده بر روی تخت دراز خواهد کشید. در روش دیگر که روش استخراج سلول‌های بنیادی از مغز استخوان نام دارد، جداسازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز در اتاق عمل صورت خواهد گرفت و از بیهوشی عمومی استفاده و سلول‌های مغز استخوان توسط یک سوزن از استخوان لگن گرفته خواهد شد.

براساس این گزارش؛ در روش استخراج از خون محیطی اکثر افراد همان روز ترخیص می‌شوند اما در روش استخراج از مغز، استخوان‌دهنده حداقل برای یک شب در بیمارستان خواهد ماند و روز بعد از نمونه‌گیری در صورت نیاز فرد اهداکننده ویزیت خواهد شد.

اهدای سلول‌ بنیادی برای فرد اهداکننده هیچ خطر و عارضه‌ای به همراه ندارد و سلول‌های برداشت شده توسط بدن در عرض چند روز جایگزین میی‌شوند.

گفتنی است اگرچه اهداکننده به طور مستقیم سودی از این عمل نخواهد برد ولی با اهدای سلول موجب زندگی دوباره یک بیمار در معرض خطر مرگ خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: