کد خبر: ۱۷۵۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 27
پولیپ‌ بینی‌، درواقع رشد غیر بدخیم‌ در حفره‌ بینی ‌و اغلب در هر دو طرف‌ بینی است، گاهی‌ اندازه‌ و تعداد پولیپ‌ها باعث‌ اتساع‌ بینی‌ و بزرگی‌ چارچوب‌ استخوانی‌ بینی‌ می شوند؛ اصلی ترین علامت آن، انسداد بینی همراه با آبریزش و کاهش حس بویایی و گاهی صدای خرخر در حین خواب است.
شفا آنلاین:دکتر "کامیاب ایروانی" متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از نشانه های این بیماری، انسداد راه‌ هوایی‌ بینی‌ یا همان احساس‌ گرفتگی‌ بینی‌ به‌ طور مزمن، اختلال‌ حس‌ بویایی، خرخر حین خواب و گاهی احساس‌ پُری‌ در صورت‌ و سر، ترشح‌ بینی‌، درد صورت‌ و سردرد است.

 به گزارش شفا آنلاین:پولیپ‌ بینی‌، درواقع رشد غیر بدخیم‌ در حفره‌ بینی ‌و اغلب در هر دو طرف‌ بینی است، گاهی‌ اندازه‌ و تعداد پولیپ‌ها باعث‌ اتساع‌ بینی‌ و بزرگی‌ چارچوب‌ استخوانی‌ بینی‌ می شوند؛ اصلی ترین علامت آن، انسداد بینی همراه با آبریزش و کاهش حس بویایی و گاهی صدای خرخر در حین خواب است.


دکتر "کامیاب ایروانی" متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از نشانه های این بیماری، انسداد راه‌ هوایی‌ بینی‌ یا همان  احساس‌ گرفتگی‌ بینی‌ به‌ طور مزمن، اختلال‌ حس‌ بویایی، خرخر حین خواب و گاهی احساس‌ پُری‌ در صورت‌ و سر، ترشح‌ بینی‌، درد صورت‌ و سردرد است.

او افزود: عفونت‌ مزمن‌ یا آلرژی‌ مزمن‌ در بینی‌ که‌ باعث‌ تورم‌ غشاهای‌ مخاطی‌ بینی‌ و تولید ترشحات‌ بیش‌ از حد در سلول‌های‌ هوایی‌ بینی‌ می شود، از دلایل ایجاد این بیماری است، همچنین سینوزیت‌ یا عفونت‌ مزمن‌ بینی‌ هم می تواند تشدیدکننده بیماری شود.

این پزشک متخصصص برای پیشگیری، ابتدا اقدام‌ به‌ درمان‌ آلرژی‌ زمینه‌ای ‌و مشورت در مورد بررسی‌ آلرژی‌ خود و روش‌های‌ حساسیت‌زدایی‌ با مشورت‌ پزشک‌ را توصیه کرد و ادامه داد: این بیماری اغلب‌ با درمان‌ جراحی قابل‌ کنترل‌ است،‌ اما امکان عود علایم با درمان جراحی نیز وجود دارد؛ بنابراین کنترل آلرژی بعد از جراحی، امری ضروری است و از جمله پیامدهای احتمالی  این بیماری، عفونت‌های‌ مکرر و خونریزی‌ بینی‌ است.

دکتر ایروانی، توصیه کرد: برای درمان این بیماری، ابتدا باید تست های تشخیصی‌ که ممکن است شامل‌ سی تی اسکن از سینوس ها و معاینه‌ بینی‌ با اسپکولوم‌ باشد انجام شود و اغلب اوقات ‌برای‌ برداشت‌ پولیپ‌ها، جراحی لازم‌ است ‌که حدود 20 دقیقه زمان می برد و در بیشتر موارد، انجام عمل اندوسکوپی ضرورت دارد، البته گاهی درمان‌ دارویی‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور موقت‌ باعث‌ کاهش‌ پولیپ‌ها شود.

او با بیان اینکه برای درد خفیف می توان از استامینوفن استفاده کرد و یا داروهای‌ کورتونی‌ یا کرومولین‌ به‌ شکل‌ اسپری‌ یا خوراکی‌ به‌ مدت‌ کوتاه ‌برای‌ کوچکتر کردن‌ پولیپ ‌ها ممکن‌ است‌ تجویز شود، گفت: در این موارد باید از مصرف‌ آسپیرین‌ خودداری‌ شود، زیرا ممکن‌ است‌ احتمال‌ خونریزی‌ بینی‌ را افزایش‌ داده‌ و نیز با بروز واکنش‌های‌ آلرژیک‌ در افراد دارای‌ پولیپ‌ بینی‌ همراه‌ باشد.

این متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در طی درمان، در صورتی که خونریزی‌ بینی‌  متوقف‌ نمی‌شود و در صورت وجود  تب‌و ادامه‌ درد، با وجود مصرف‌ استامینوفن‌ می بایست به  پزشک مراجعه کرد.بهداشت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: