کد خبر: ۱۷۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 23
وسعت دید نظام پزشکی بسیار وسیع است و زمان طرح مسائل مختلف تلاش می کند تعادلی بین بیمار و پزشک و ارگان های مربوطه برقرار کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: به لحاظ ساختار آموزشی دانشگاهها و وزارت بهداشت برای حیطه کاری دستیاران محدوده ای قائل هستیم و اگر خارج از آن باشد باید بررسی شود با قانون تطبیق دارد یا نه.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا سلیمی با اشاره به این مطلب که سازمان نظام پزشکی وظیفه اش برقراری ارتباط منطقی بین بیماران، پزشکان و ارگان های ذیربط است؛ اظهار کرد: وسعت دید نظام پزشکی(Medical System) بسیار وسیع است و زمان طرح مسائل مختلف تلاش می کند تعادلی بین بیمار و پزشک و ارگان های مربوطه برقرار کند.

وی با اشاره به این که بحث کلینیک ویژه تعاریف متفاوتی در دانشگاههای مختلف دارد؛ افزود: بطورکلی قرار بر این است اساتید واعضای هیات علمی خود راسا بیماران را تحت معاینه و درمان و ارائه خدمات پزشکی قرار دهند و اگر از سه منظر گفته شده بخواهیم به این مسئله بنگریم؛ بیمار این حق را دارد که دقیقا بداند در کلینیکی که مراجعه کرده انتظار چه خدماتی را باید داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد صرفا اعضای هیات علمی بیمار را ویزیت کنند و بحث آموزش و همکاری دستیاران وجود ندارد ؛باید دقیقا همین کار انجام شود و هر آنچه که حق بیمار است به لحاظ اخلاقی صورت گیرد.

به گفته سلیمی برای دستیاران باید موقعیتی باشد که یکسری بیمار را با یک استاد متبحر و در شرایطی که نزدیک به کار بیرون است؛ ویزیت کرده که این امر می تواند یک موقعیت و تجربه خوب آموزشی و کاری باشدکه در حیطه آموزش با ارزش است.

معاون آموزشی نظام پزشکی ادامه داد : اما باید یک توافق دو طرفه وجود داشته باشد و دستیاری که در بخش خصوصی یا خارج از چارچوب تعریف شده کوریکولوم آموزشی بااستاد همراهی می کند؛ مستلزم این است که یک توافق دو طرفه وجود داشته باشد مبنی بر این که دستیار مربوطه باید این وضعیت را دوست داشته باشد و از این موقعیت آموزشی استقبال کند و در غیر این صورت منطقی و درست نیست.

وی تصریح کرد: به لحاظ ارگانهای مربوطه و از نظر ساختار آموزشی دانشگاهها و وزارت بهداشت(Ministry of Health) برای حیطه کاری دستیاران محدود ه ای قائل هستیم و اگر خارج از آن باشد باید بررسی شود با قانون تطبیق دارد یا نه.

سلیمی اظهار کرد: وقتی بحث رفتن دستیاران به کلینیک ویژه مطرح می شود؛ سازمان نظام پزشکی یک گستره وسیع را باید در نظر بگیرد که حق بیماران؛ دستیاران و قوانین جاری نظام سلامت است.

وی بیان داشت: بحث مطرح شده قابل تامل است و سازمان نظام پزشکی آن را پیگیری می کند تا بیماران و دستیاران و همچنین اجرای قوانین آموزشی مورد توجه باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار