کد خبر: ۱۷۴۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 22
اختلال افسردگی عمده (MDD) یا همان افسردگی، تأثیر منفی بر زندگی بیمار گذاشته و حتی گاهی باعث ایجاد افکار خودکشی در فرد می شود.
 شفا آنلاین:  محققان چینی با استفاده از تصاویر MRI موفق به کشف الگوی مشترکی از ناهنجاری های ساختاری در مغز مبتلایان به افسردگی و اضطراب اجتماعی شدند.

به گزارش شفا آنلاین:اختلال افسردگی عمده (MDD) یا همان افسردگی، تأثیر منفی بر زندگی بیمار گذاشته و حتی گاهی باعث ایجاد افکار خودکشی در فرد می شود. اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، ترس شدید از دیده و قضاوت شدن توسط دیگران است. افراد مبتلا به این اختلال، در برقراری ارتباطات اجتماعی و عاطفی دچار مشکل هستند.

    در تصاویر MRI، شواهد اولیه ای از تغییرات در ماده خاکستری مغز در بیماران دچار اختلال افسردگی عمده (MDD) و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) مشاهده شد

مبتلایان به دو اختلال MDD و SAD علائم بالینی مشترکی دارند که نشان می دهد، این دو اختلال احتمالا دارای عملکرد مغزی مشابهی هستند؛ با این حال مطالعات محدودی به صورت مستقیم، تأثیرات ساختاری مغز در این دو اختلال را مورد بررسی قرار داده اند.

محققان دانشگاه سیچوان (چین) در مطالعه اخیر خود، از تصاویر MRI برای ارزیابی تغییرات در ماده خاکستری مغز در مبتلایان به اختلال MDD و SAD استفاده کردند. تصاویر با وضوح بسیار بالا از مغز 37 بیمار مبتلا به MDD و 24 بیمار مبتلا به SAD و 41 فرد سالم تهیه شد.

بررسی ضخامت کورتکس - لایه بیرونی مغز یا قسمت اصلی مغز - تمرکز اصلی این مطالعه بود. در هردو گروه MDD و SAD در مقایسه با افراد سالم، ناهنجاری در ماده خاکستری در شبکه سالیانس (salience network)  و شبکه حواس پشتی (dorsal attention network) مشاهده شد.

یوجین ژائو (Youjin Zhao)، استاد دانشگاه سیچوان و نویسنده این مطالعه تأکید کرد: نتایج بدست آمده در این مطالعه، شواهد اولیه ای از تغییرات در ماده خاکستری مغز در بیماران اختلال افسردگی عمده (MDD) و اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) را نشان داد. مطالعات تکمیلی با نمونه های بیشتر در ترکیب با آنالیز یادگیری ماشین می تواند به تشخیص و درمان این دسته از بیماران کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: