کد خبر: ۱۷۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 21
به رغم نقش چشمگير در کمک به حفظ سلامت بدن، مثانه اندامي بسيار پويا است و با افزايش سن انسان دستخوش تغييراتي مي شود
شفاآنلاین>سلامت> یکي از ساده‌ترين و آسان‌ترين اقداماتي که مي توانيد براي حفظ سلامت مثانه خود انجام دهيد، پرهيز از نگه داشتن ادرار براي مدت زمان طولاني است.مثانه يکي از مهم‌ترين اندام ها در بدن انسان محسوب مي شود. اين اندام مسئوليت کمک به تخليه مواد زائد مايع از بدن را بر عهده دارد. اين وظيفه اي دائمي است که مي تواند چند بار در روز رخ دهد و بر همين اساس به دفع ادرار چند باره روزانه نياز است.

به گزارش شفاآنلاین، به رغم نقش چشمگير در کمک به حفظ سلامت بدن، مثانه اندامي بسيار پويا است و با افزايش سن انسان دستخوش تغييراتي مي شود. اغلب، اين تغييرات شامل فعال‌تر شدن مثانه مي شوند و فرد هرچه بيشتر به استفاده از توالت نياز پيدا مي کند. افزون بر اين، مثانه مي تواند با افزايش (increase)سن انسان با تغييرات سلامت مواجه شود، اگرچه اين شرايط تا حدود زيادي با چگونگي رفتار و رسيدگي ما به اين اندام در طول زندگيمان بستگي دارد. اما براي حفظ سلامت مثانه چه کارهايي مي توانيم انجام دهيم؟

    کنار گذاشتن الکل

    مصرف الکل بدن را با مشکلات(Difficulties) سلامت بسياري مواجه مي سازد. به عنوان مثال، الکل به کبد، اندامي کليدي که مسئوليت پالايش سموم را بر عهده دارد، آسيب وارد مي کند. مصرف بيش از اندازه الکل حتي مي تواند به بيماري کبد منجر شود که اين شرايط مي تواند کشنده باشد.

    مصرف الکل مي تواند فشار مضاعفي را به واسطه پردازش مايع اضافي و عبور آن از بدن بر مثانه وارد کند. با افزايش سن، ما هرچه بيشتر به تخليه مثانه خود نياز پيدا مي کنيم و مصرف الکل مي تواند بر شدت اين مشکل بيفزايد. اگر با يک مشکل سلامت در مثانه خود مواجه هستيد، مصرف الکل را کنار بگذاريد.

    محدود کردن مصرف کافئين

    ما اغلب کافئين را به عنوان يک ماده مخدر در نظر نمي گيريم، اما در حقيقت اين گونه است. امروزه، کافئين شايد يکي از محبوب‌ترين مواد مخدر قانوني باشد، زيرا به شکل هاي مختلف از نوشيدن چاي، قهوه، نوشابه هاي گازدار و نوشيدني هاي انرژي‌زا تا پودرهايي که پيش از تمرينات ورزشي مصرف مي شوند و همچنين به شکل مکمل در دسترس است. هر روز، ميلياردها نفر در سراسر جهان از کافئين براي بيدار کردن بدن خود و انجام فعاليت هاي روزانه کمک مي گيرند.

    اما اين شرايط براي مثانه که وظيفه تخليه مايعاتي مانند چاي، قهوه ونوشابه هاي گازدار را بر عهده دارد، يک مشکل محسوب مي شود. کافئين موجود در آنها همانند يک عامل ادرارآور عمل مي کند که به معناي تخليه بيش از اندازه مايع و کم آبي بدن انسان است. مطالعات در اين زمينه همچنان جريان دارند، اما به نظر مي رسد افرادي که نگران شرايط سلامت مثانه خود هستند بايد مصرف کافئين را محدود کنند.

    پرهيز از نگه داشتن ادرار

    يکي از ساده‌ترين و آسان‌ترين اقداماتي که مي توانيد براي حفظ سلامت مثانه خود انجام دهيد، پرهيز از نگه داشتن ادرار براي مدت زمان طولاني است. اگرچه ممکن است گاهي اوقات مجبور به انجام اين کار شويد، اما نگه داشتن مداوم ادرار مي تواند به عضلات اطراف مثانه آسيب وارد کند و قضاوت درباره اين که به واقع چه زماني به استفاده از توالت نياز داريد را دشوار سازد.

    پرهيز از نوشيدن دير هنگام مايعات در شب

    اگر از جمله افرادي هستيد که حداقل يک بار در شب از خواب بيدار مي شويد تا مثانه خود را خالي کنيد، محدود کردن ميزان مايعات مصرفي هنگام شب ايده خوبي محسوب مي شود. اين کار احتمال خواب شبانه با کيفيت بالا و بدون وقفه که بدن به آن نياز دارد را افزايش مي دهد.به طور ويژه، پرهيز از مصرف مايعاتي که مي توانند مثانه را تحريک کنند و موجب بيدار شدن از خواب شوند، اهميت دارد. نوشيدني هاي کافئين‌دار، مانند قهوه، چاي، و نوشابه هاي گازدار و همچنين نوشيدني هاي الکلي، مانند آبجو و شراب، از آن جمله هستند. به عنوان يک قانون، دو ساعت پيش از خواب مايعات مصرف نکنيد و تلاش کنيد مصرف مايعات خود را در محدوده آب، آبميوه، و نوشيدني هاي فاقد کافئين حفظ کنيد.

    عدم عجله هنگام دفع ادرار

    اگر قصد داريد مثانه خود را سالم و کارآمد حفظ کنيد، هنگام دفع ادرار زمان کافي به اين کار اختصاص دهيد و براي خروج از توالت پيش از اين که مثانه به طور کامل تخليه شود، عجله نداشته باشيد.

    اين يکي از بهترين کارهايي است که مي توانيد براي پيشگيري از آسيب ديدن مثانه و يا مراجعه بيش از اندازه به توالت انجام دهيد. دفع ادرار در حالت نشسته مي تواند به تخليه کامل مثانه کمک کند.

    دفع ادرار پس از رابطه جنسي

    ممکن است اندکي عجيب به نظر برسد، اما دفع ادرار پس از رابطه جنسي هم براي مردان و هم براي زنان مهم است. رابطه جنسي، به ويژه روابط محافظت نشده، مي توانند انتقال باکتري ها به بخش هاي بسيار حساس اندام هاي تناسلي را موجب شوند.

    شما مي توانيد با دفع ادرار پس از رابطه جنسي به تخليه اين باکتري ها از بدن کمک کنيد و به طور قابل توجهي احتمال ابتلا به عفونتي تحريک کننده، مانند عفونت دستگاه ادراري را کاهش دهيد. براي به حداکثر رساندن دفع اين باکتري ها، پس از دفع ادرار دوش بگيريد.

    پرهيز از پوشيدن لباس هاي تنگ

    لباس هايي که مي پوشيد مي توانند اثر قابل توجهي بر سلامت مثانه شما داشته باشند. لباس هايي که تنگ نيستند، مانند زيرپوش هاي نخي، مي توانند به مجراي پيشاب اجازه خشک شدن دهند. اما با پوشيدن لباس هاي تنگ توانايي مجراي پيشاب براي خشک شدن را کاهش داده، در شرايطي که احتمال مرطوب باقي ماندن و تشويق رشد باکتري ها را افزايش مي دهيد. اين شرايط مي تواند موجب شکل گيري يک عفونت تحريک کننده يا حتي دردناک شود.پوشيدن لباس هاي گشاد همواره در هر زمان و هر مکاني، مانند ساعات کاري، امکان پذير نيست، اما زماني که به خانه مي رسيد، نوع پوشش خود را تغيير دهيد و از لباس هاي راحت استفاده کنيد.
برچسب ها: سلامت ، افزايش ، مشکلات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: