کد خبر: ۱۷۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 16
در مجموع، آمار ابتلای افراد به این بیماری در کشور افزایش یافته است و الگوی شیوع بیماری ایدز به سمت مسائل جنسی پیش می‌رود
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن ایدز ایران گفت: در کشور ما از هر چهار نفری که انتظار می‌رود به این بیماری مبتلا باشند، یک نفر شناسایی شده و که در کشورهای پیشرفته که انگ، تبعیض و بدنامی کمتر مشاهده می‌شود، به ازای هر 2 نفر یک نفر شناسایی شده است.

به گزارش شفا آنلاین، شاعری در خصوص الگوی شیوع بیماری ایدز در چند سال گذشته در کشور توضیح داد: در مجموع، آمار ابتلای افراد به این بیماری در کشور افزایش یافته است و الگوی شیوع بیماری ایدز(AIDS) به سمت مسائل جنسی پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: در سالیان اخیر الگوی شیوع این بیماری به سمت تزریق مشترک گرایش داشت که با برنامه‌های پیشگیری و کنترل ابتلا از این طریق بسیار کاهش یافته است.

شاعری تصریح کرد: به دلیل تجمعی بودن آمار نمی‌توان آمار دقیقی از میزان شیوع و الگوی ابتلا به این بیماری ارائه داد، اما آنچه قابل بیان است این بوده که 60 درصد مبتلایان به بیماری ایدز از طریق تزریق با سرنگ مشترک گرفتار این بیماری شده‌اند و ابتلا از طریق سایر روش‌ها در مراحل بعدی قرار دارد.

وی افزود: لازم به ذکر است که ابتلا از طریق سرایت ایدز از مادر به فرزند کاملاً تحت کنترل قرار گرفته است، همچنین احتمال اینکه الگوی شیوع این بیماری طی سالیان آینده به سمت سرایت از طریق مسائل جنسی میل کند وجود دارد.

رئیس انجمن ایدز ایران با بیان اینکه فرهنگ انگ زدن و تبعیض در کشور ما مانع از خوداظهاری و انجام آزمایش‌های تشخیص ایدز توسط افراد شده است، گفت: بسیاری از افراد به دلیل انگ و بدنامی حاضر به انجام آزمایش‌های ایدز نیستند.

شاعری گفت: در کشور ما از هر چهار نفری که انتظار می‌رود به این بیماری مبتلا باشند، فقط یک نفر شناسایی شده در حالی که در کشورهای پیشرفته که انگ، تبعیض و بدنامی کمتر مشاهده می‌شود، به ازای هر 2 نفر یک نفر شناسایی شده است.

رئیس انجمن ایدز ایران در خصوص نقش آموزش در پیشگیری از بروز بیماری ایدز گفت: با توجه به اینکه درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، نقش آموزش به عنوان مهمترین عامل پیشگیری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: لازم است به افراد در سنین قبل از ازدواج(Marriage) آموزش‌های لازم داده شود، خصوصاً توصیه می‌شود این آموزش‌های پیشگیری از بروز ایدز در مدارس و در سطح دبیرستان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

شاعری در پایان گفت: محدودیت‌های زیادی در خصوص آموزش‌های پیشگیری از ایدز در مدارس داریم، لذا باید برنامه‌ریزی دقیقی از سوی سیاست‌گذاران عرصه سلامت و آموزش و پرورش در این زمینه انجام شود.
برچسب ها: ایدز ، ازدواج ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: