کد خبر: ۱۷۴۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 16
امروزه مسئله بهداشت از موضوعات مهم جوامع انسانی است، اگرچه در گذشته انسان نیز از بهداشت و پاکیزگی بی‌بهره نبوده و پیامبران و ائمه بر این مسئله تأکید ویژه‌ای داشته‌اند
شفا آنلاین>سلامت>امام رضا(ع) می‌فرمایند: مسواک‌ زدن نور چشم را زیاد مى کند، مو را پُرپشت مى‌کند و آبریزش چشم را برطرف مى‌سازد.

به گزارش شفا آنلاین، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در اسلام مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و قرآن‌کریم در زمینه بهداشت، پوشش، تغذیه و سایر امور زندگی انسان به‌وضوح سخن گفته و رعایت این مسائل را در حد تکالیف شرعی دانسته است.

امروزه مسئله بهداشت از موضوعات مهم جوامع انسانی است، اگرچه در گذشته انسان نیز از بهداشت و پاکیزگی بی‌بهره نبوده و پیامبران و ائمه بر این مسئله تأکید ویژه‌ای داشته‌اند.

دین اسلام رعایت بهداشت دهان و دندان را در تعالیم خود جای داده است و دستورات زیادی در این زمینه ارائه داده است.

امام رضا (ع) برای مواظبت از دندان و پیشگیری از خراب شدن آن سفارشات جالبی دارند؛ ایشان می‌فرمایند: نوشیدن آب سرد در پىِ چیزهاى گرم و نیز در پىِ شیرینى، دندان‏‌ها را از میان می‌برد و هر کس می‌خواهد دندان‏‌هایش فاسد نشود، حتماً بعد از شیرینى قطعه نانى نیز بخورد.

سفارش بعدی امام رضا(ع) برای بهداشت دهان و دندان استفاده از مسواک است؛ آن حضرت درباره فایده این کار می‌فرماید: مسواک‌زدن نور چشم را زیاد مى کند، مو را پُرپشت مى‌کند و آبریزش چشم را برطرف مى‌سازد.

در طب‌الرضا  در رابطه با اهمیت مسواک زدن آمده است: بدان که بهترین وسیله‌ای که براى مسواک دندان بکار می‌رود چوب اراک است؛ چوب اراک که آن را لیف نیز می‌گویند دندان‌ها را جلا می‌دهد و دهان را خوشبو می‌کند، گوشت و لثه دندان را می‌رویاند و محکم می‌کند، البته مسواک در صورتى به دندان خدمت می‌کند که با اعتدال باشد. زیاده‌روى در آن عاج دندان را می‌برد و موجب لغزش و ضعف ریشه‏‌هاى آن می‌شود.

برچسب ها: مسواک ، بهداشت ، دندان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: