کد خبر: ۱۷۴۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 15
شفاآنلاین :اجتماعی >عمومی >یکشنبه شب غرب ایران لرزید و صدها نفر از هموطنان‌مان درشهرها و روستاهای کرمانشاه زیرآوار ماندند. ولی پس لرزه‌های آن چند روزی است که دل ایرانیان و بسیاری از مردم جهان را لرزانده. چند روزی است ایران آرام ندارد.
به گزارش شفاآنلاین،  حالا اخبار ویرانی‌های مرگبار ، همچنان تیتر نخست رسانه‌های داخلی و بسیاری از رسانه‌های خارجی است. و انتشار تصاویر مردم زلزله زده و مشکلات‌شان قلب میلیون‌ها نفر را فشرده و اشک‌ها را ازگونه‌ها سرازیرکرده است. این روزها مادران با دیدن فرزندان شان یاد زنانی می‌افتند که جگر گوشه هایشان زیر آوار سرد خاک از نفس افتاده‌اند و با تصویر دردآور مصیبتی که بر سر هموطنان شان آمده بی‌اختیار اشک می‌ریزند. مصیبت مردم داغدیده غرب کشور به خصوص مردم سرپل ذهاب که غرور مردان کرد و تابوی گریه را برایشان شکسته، اشک مردان ایران زمین را نیز درآورده است.
سرمای استخوان سوز کرمانشاه؛ کودک، زن و مرد و پیر و جوان نمی‌شناسد. شب‌ها همه را بی‌خواب می‌کند و تا صبح به کنار هیمه‌های سوزانی می‌کشاند تا اندکی خون یخ زده‌شان را به جریان بیندازد.
بی راه نیست اگر بگوییم زلزله استان کرمانشاه، قلب میلیون‌ها نفر را نیزهزاران کیلومترها آن سوی مرزها نیز به تپش واداشته است. شبکه‌های مجازی پر شده از تصاویر ایران سوگوار و مردم زلزله زده و عمق فاجعه. اما این بار نیزملت بزرگ ایران، یکباردیگراوج شکوه انساندوستی و معرفت را به رخ کشیده و میلیون‌ها نفر پا به میدان گذاشته و به یاری زلزله زدگان شتافته‌اند تا به آنها بگویند دراین شرایط سخت تنها نیستند و ملت بزرگ ایران همانند کوه و تمام قد درحمایت ازآنها ایستاده‌اند.
تکمیل ظرفیت بانک‌های خون
در این چند روز که ازوقوع زلزله گذشته مردم به قدری خون اهدا کردند که مسئولان به طوررسمی اعلام کردند نیازهای خونی خیلی زود برطرف شد وفعلاً نیازبه اهدای خون نیست. حالا کمتر خیابانی را در شهرها و روستاها می‌توان یافت که چادری برای دریافت کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان برپا نشده باشد. مردم از همان لحظات نخست که اخبار ویرانی‌های زلزله در شبکه‌های مجازی ورسانه‌ها دست به دست شد، به پا خاستند و هر کس در حد بضاعتش به فریاد «کمک خواهی» مردم غرب کشور پاسخ مثبت داد. ازجامعه پزشکی، پرستاری، قهرمانان، هنرمندان، دانشگاهیان، صنعتگران، تجاروکسبه، بازاریان و همه اقشار مختلف از داخل و خارج و... به پا خاستند و دست یاری به سوی زلزله زدگان غرب کشورگشودند و کمک‌های پرمهرشان را رهسپار جاده‌های کرمانشاه کردند.
از نگهبانی تمام وقت سرباز وظیفه تا حراج مدال‌های افتخار
دیروز تصویری از یک سرباز وظیفه به نام «محمد خیری» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که از نگهبانی 48 ساعته او در میان ویرانه‌های زلزله زده خبر می‌داد. او که نمونه‌ای از هزاران نظامی بی‌ادعا و خدمتگزاراست که این روزها با جان ودل وخستگی‌ناپذیربه یاری مردم مصیبت زده شتافته‌اند. این سرباز وظیفه‌ شناس گفته که حتی جیره‌اش را به چند کودک زلزله زده‌ داده و از وقتی جسد خانواده 3 نفره‌ای را در آغوش هم از زیر آوار بیرون کشیده لحظه‌ای نتوانسته از نگهبانی در میان ساختمان‌های ویران پا پس بکشد.
همچنین همسو با حرکت خودجوش وخداپسندانه قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی و هنری که با دعوت از مردم و برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و همدلی با مردم زلزله زده برخاسته‌اند، ساره جوانمردی، قهرمان تیراندازی پارالمپیک 2016 ریو، مدای طلای خود را برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه به حراج گذاشت.
همچنین «نوید محمدزاده» بازیگر سینما نیز با اهدای جایزه‌اش از جشنواره «براتیسلاو» به بازماندگان زلزله کرمانشاه به یاری آنها شتافت.
حضور خودجوش پزشکان و جراحان متخصص
صفری، نماینده کرمانشاه و دکتر مرادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان برای قدردانی از جراحانی که برای خدمت‌رسانی به زلزله زدگان به مناطق زلزله زده آمده‌اند در بیمارستان امام رضا(ع) حاضر شده و از آنها تشکر کردند. در میان پزشکانی که باردیگرثابت کردند برای خدمت‌رسانی به همنوعان نیازمند و دردمندشان همواره آماده هستند نیزشاهد ثبت تصاویر انسانی فراوانی بوده‌ایم. در این میان حضور بیژن حیدری، چهره شناخته شده داوری بین‌المللی فوتبال و متخصص ارتوپد کشورمان در اتاق جراحی مناطق زلزله زده توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
اهدای وام ازدواج عروس وداماد به زلزله زده ها
یک زوج جوان برای ابراز همدردی با زلزله زدگان استان‌های غربی تسهیلات 5 میلیونی وام ازدواج خود را به آوارگان استان کرمانشاه اهدا کردند.
جلوه دیگری ازعشق
یک هموطن نوعدوست نیزدربسته اهدایی‌اش نوشت: «هموطن کرد زبانم خدا شاهده هنوز حقوق نگرفتەام فقط توانستم ۳۰ هزارتومان برایتان و تمام لباس‌های زمستانی‌ام را بفرستم. شرمنده‌ام، سر برج حتماً دوباره برایتان مواد غذایی می‌فرستم.»
یک زن روستایی اردبیلی نیزدرحالی که با چند پتو و مقداری النگوی طلا و پول نقد راهی محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی شده بود،گفت: «در این شرایط وظیفه هرایرانی است که به فریاد هموطن مصیبت زده‌اش برسد. پس هیچ‌کس نباید از ارسال کمک‌هایش دریغ کند.»
یک زن اهل کردستان نیز درحالی که یک تخته فرش ماشینی در دست داشت و آن را برای هدیه آورده بود گفت: تمامی دارایی‌ام درخانه همین فرش ماشینی بود. امیدوارم خدا قبول کند.
یک پیرمرد اهل لرستان نیزکه بخشی ازحقوق بازنشستگی‌اش را برای کمک به زلزله زدگان بخشیده بود گفت: ای کاش مسئولان امروزکه هنوز برف و سرمای شدید نرسیده به فکرسرپناه و اسکان مناسب مردم زلزله زده باشند. بدون شک مردم نیزپا به پای مسئولان آماده بازسازی مناطق زلزله زده وکمک به همنوعان شان هستند.
مردم استان‌های مختلف کشور نیز از روز دوشنبه جلوه‌های مختلفی از شکوه ایثار را به تصویر کشیده‌اند.
ارسال کمک‌های دارویی ازاتریش، آلمان و انگلیس
دکتر «کخ» مدیرعامل شرکت بزرگ «سانا شیمی» اتریش نیز ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله زده کرمانشاه گفت: «به محض اطلاع از زلزله ویرانگر در ایران که بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت و با توجه به نیاز شدید به داروهای تصویربرداری و ماده «حاجب» برای «ام‌آرآی» و «سی‌تی‌اسکن»، بلافاصله دستور ارسال محموله‌ای به ایران را صادرکردم. مقدار قابل توجهی داروی رایگان از طریق نمایندگی این شرکت در ایران و با هماهنگی مسئولان مربوطه برای زلزله زدگان بارگیری و ارسال شد که روز چهارشنبه - دیروز- در ایران تحویل دست اندرکاران مربوطه شد. بی‌تردید وظیفه داریم در این شرایط سخت درکنار مردم ایران باشیم و درصورت نیاز باز هم آمادگی ارسال محموله‌های رایگان دارویی به مناطق زلزله زده ایران را داریم.»
مدیران عامل شرکت‌های «پیلوا» و «آریستو فارما»ی آلمان نیز از ارسال محموله رایگان مواد ضدعفونی‌کننده بیمارستانی به‌منظور استفاده دربیمارستان‌ها و بخصوص بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های صحرایی در مناطق زلزله زده خبر دادند.
همچنین یک مقام آگاه از سفارت ایران در لندن گفت که شرکت داروسازی GSK بزرگترین شرکت داروسازی بریتانیا با اعلام همدردی با بازماندگان زلزله دلخراش غرب ایران، آمادگی خود را برای ارسال دارو و ملزومات پزشکی موردنیاز مناطق زلزله‌زده اعلام کرده است. این شرکت از طریق دفتر خود در تهران در حال هماهنگی با مسئولان داخلی است تا براساس نیازهای اعلام شده از سوی طرف ایرانی، کمک‌های دارویی موردنیاز زلزله‌زدگان را تأمین کند.

استفاده از تجهیزات یگان ویژه پلیس برای امدادرسانی
سردار «حسن کرمی»، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا نیزگفت: «یگان ویژه برای تأمین امنیت و در راستای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان زلزله، با ظرفیت حداکثری خود به میدان آمده است و چند دستگاه خودروی «نور» به منظور روشنایی مناطق زلزله زده و خودروهای خدماتی از قبیل سرویس بهداشتی، حمام و سوخت سیار در این مناطق مستقر شده است.»
هشدار خرید و فروش اقلام کمکی با نشان هلال احمر
فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه هم با اشاره به بازار سیاه سودجویان پس از زلزله گفت: «خرید و فروش کمک‌ها به زلزله زدگان شامل چادر و... با آرم و نشان هلال احمر ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود. این اقلام رایگان بوده و تنها باید از طریق هلال احمر و نهادهای دولتی بین زلزله زده‌ها توزیع شود. ازمردم نیزخواسته شده موارد تخلف را به پلیس 110 گزارش کنند.»
تداوم عملیات جست‌و‌جو درآوار
عملیات جست‌و‌جو برای یافتن نجات یافتگان احتمالی اززیرآوار، همچنان ازسوی نیروهای پرتلاش امدادی وبا کمک سگ‌های زنده یاب درمناطق مختلف ادامه دارد.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: