کد خبر: ۱۷۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
ایازی: هر ایرانی باید عضو یکی از انجمن ها و کانون های سلامت محور جامعه باشد تا از این طریق بتواند در حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها مشارکت اجتماعی داشته باشد
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر نقش مردم در ارتقای سطح سلامت جامعه، گفت: شرط اول کمک به نظام سلامت، افزایش سطح سلامت جامعه است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سیدمحمد ایازی روز سه شنبه در سمینار روز جهانی دیابت اظهار کرد: تا زمانی که مردم به سلامت خود توجهی نداشته باشند، هرچه بیمارستان و مراکز درمانی ایجاد شود، فایده ای نخواهد داشت.

وی افزود: تا زمانی که مردم تحرک بدنی کافی نداشته باشند و قلیان و مواد دخانی دیگر را مصرف کنند به رغم اینکه از عوارض آن تا حدودی اطلاع دارند، اقداماتی که در سطح مراکز دولتی صورت می گیرد، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

ایازی با ابراز تاسف از افزایش مصرف قلیان در اقشار مختلف جامعه گفت: امروزه قبح مصرف این ماده دخانی که بسیار مضر است در خانواده ها از بین رفته است و بسیاری از خانواده ها به صورت گروهی اقدام به مصرف قلیان می کنند.

وی با اشاره به افزایش میزان تصادفات و تلفات جاده ای در کشور اشاره کرد: هر چه زیرساخت ها افزایش یابد تا زمانیکه مردم به حفظ سلامت خود و رعایت قوانین رانندگی در این راستا توجه نکنند و فرهنگ سازی گسترده در این زمینه صورت نگیرد افزایش این زیرساخت ها در کاهش تصادفات جاده ای تاثیر نخواهد داشت.

ایازی همچنین به مشارکت و توجه افراد به حفظ سلامت اعضای خانواده و اطرافیان خود تاکید کرد و گفت: هر ایرانی باید عضو یکی از انجمن ها و کانون های سلامت محور جامعه باشد تا از این طریق بتواند در حفظ سلامت و پیشگیری از بروز بیماری ها مشارکت اجتماعی داشته باشد.

وی همچنین بر نقش دستگاه های اجرایی کشور مانند رسانه ها به ویژه صدا و سیما تاکید کرد و گفت: این گونه دستگاه ها می توانند در اصلاح سبک زندگی مردم نقش بسیار موثری داشته باشند و به وظیفه خود در راستای ارتقای نظام سلامت(Health) کشور عمل کنند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی است که دیگر نیازی به افزایش تخت های بیمارستانی و مراکز درمانی نخواهد بود و مردم در حفظ سلامت خود تاثیر گذار خواهند بود.

*** 733 میلیون نفر در جهان قند خون طبیعی ندارند
رییس اداره غدد و متابولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر 415 میلیون دیابتی و 318 میلیون پره دیابتی در جهان وجود دارند که در مجموع می توان گفت: 733 میلیون نفر قند خون(Blood glucose) طبیعی ندارند.

دکتر شهین یار احمدی در نشست روز جهانی دیابت اظهار کرد: در سال 2015 از هر 11 فرد بالغ یک نفر دیابتی بود اما در حال حاضر 199 میلیون نفر از زنان جهان به دیابت مبتلا هستند که 48 درصد مبتلایان را تشکیل می دهند و پیش بینی می شود تا سال 2040، ششصد و 42 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا شوند که از این تعداد 313 میلیون نفر را زنان تشکیل می دهند.

وی افزود: از هر 10 زن یک نفر و از هر 7 زن باردار نیز یک نفر به دیابت(Diabetes) مبتلا است و بطور کلی حدود نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود مطلع نیستند.

یاراحمدی ادامه داد: در هر سه ثانیه یک بیمار جدید در جهان شناخته می شود ؛ در هر 20 ثانیه یک قطع عضو در جهان بر اثر دیابت صورت می گیرد و در هر شش ثانیه یک نفر بر اثر به دیابت جان خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه دیابت نهمین علت مرگ زنان در جهان محسوب می شود اظهار کرد: در حال حاضر شیوع چاقی به عنوان یکی از عوامل ابتلا به دیابت در زنان و کودکان رو به افزایش است که لازم است در این زمینه نیز توجهات لازم صورت گیرد.

یاراحمدی خاطر نشان کرد: برآوردها نشان می دهند تا سال 2040 میلادی 481 میلیون نفر پره دیابتی و 642 میلیون نفر دیابتی در جهان باشند که مجموع اینها به یک میلیارد 123 میلیون نفر می رسد.

وی افزود: در خاورمیانه در حال حاضر بیش از 35.4 میلیون نفر دیابتی هستند که تا سال 2040 به 72 میلیون نفر می رسند؛ بیشترین بروز دیابت در حال حاضر در منطقه خاورمیانه است که مهمترین عامل آن کم تحرکی و مصرف دخانیات شناخته شده است و این در حالی است که 41 درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.

مدیر برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت با اشاره به ابتلای حدود پنج میلیون نفر به دیابت در ایران اظهار کرد: وزارت بهداشت با هدف پیشگیری از افزایش این تعداد برنامه هایی را در دست اجرا دارد که از جمله آن 'سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط' است.

یاراحمدی اظهار کرد: این برنامه از چند سال گذشته با هدف کاهش 25 درصدی مرگ های زودرس (قبل از 70 سالگی) و نگه داشتن شیوع چاقی و دیابت در همین حد کنونی به اجرا گذاشته شده است.

وی افزود: از طریق این برنامه چهار بیماری وچهار عامل خطرساز مرتبط شناسایی شده است؛ بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان ها (سینه، دهانه رحم، کلورکتال) ، آسم و بیماری های انسدادی تنفسی و همچنین چهار عامل خطر رژیم غذایی ناسالم، کمبود تحرک بدنی ، استعمال دخانیات و مصرف الکل ، چهار بیماری و چهار عامل خطر ساز شناسایی شده در این برنامه هستند.

یاراحمدی اظهار کرد: برنامه اقدام جهانی برای پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر با هدف کاهش بار بیماری ها از سوی سازمان جهانی بهداشت(WHO) به کشورها اعلام شده است که اجرای این سند ملی در ایران در راستای این برنامه در وزارت بهداشت پیگیری می شود.

وی تاکید کرد: برای این منظور لازم است همه سازمان ها و نهادهای کشوری به کمک وزارت بهداشت بیایند و او را در این زمینه یاری دهند چرا که وزارت بهداشت تنها 25 درصد مسئول اجرای این برنامه است.

مراسم روز جهانی دیابت امروز با حضور جمعی از مسئولان و بیماران دیابتی کشور در بیمارستان امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: