کد خبر: ۱۷۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 15
سیاره مریخ محل چندان مناسبی برای زندگی نیست. حداکثر درجه حرارت در تابستان در خط استوا، 35 درجه سانتیگراد و متوسط دما در سطح 63- درجه سانتیگراد است؛ این دما در طول زمستان در دو قطب مریخ به 143- می رسد.
 شفا آنلاین:   باتوجه به درجه حرارت و فشار اتمسفری پایین و مقادیر قابل توجه پرتوها بر سطح مریخ، تعیین امکان بقا در محیط خشن سیاره سرخ بسیار دشوار است.

سیاره مریخ محل چندان مناسبی برای زندگی نیست. حداکثر درجه حرارت در تابستان در خط استوا، 35 درجه سانتیگراد و متوسط دما در سطح 63- درجه سانتیگراد است؛ این دما در طول زمستان در دو قطب مریخ به 143- می رسد.

فشار اتمسفری مریخ بسیار پایین و معادل یک صدم فشار جو زمین است؛ سطح سیاره در معرض مقادیر قابل توجه پرتوها قرار دارد.

پیش از این مشخص نبود که آیا امکان بقای میکروارگانیسم ها در محیط خشن سیاره مریخ وجود دارد یا نه؛ اما نتایج مطالعه اخیر توسط محققان روسی نشان می دهد، قادر به اعمال محدودیت هایی در مورد شرایط مقاومت میکروارگانیسم ها در محیط این سیاره هستیم.

تیمی از محققان آکادمی علوم روسیه، دانشگاه لومونوسوف مسکو (LMSU)، دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ، دانشگاه فدرال اورال (Ural)، موسسه کورچاتوف (Kurchatov) در این مطالعه مشارکت داشتند.

آزمایش شبیه سازی در شرایط مشابه رگولیت های مریخی انجام شد. جوامع میکروبی در رگولیت های شبیه سازی شده در معرض پرتوها قرار گرفتند. رگولیت ها (regolith) حاوی سنگ های رسوبی بودند که تحت شرایط دمای پایین و فشار کم قرار گرفتند.

برای شبیه سازی شرایط مریخ، محققان از یک محفظه آب و هوایی ثابت (دما و فشار اتمسفری کم) استفاده کردند. سپس میکروارگانیسم ها در معرض سطوح مختلف پرتوهای گاما قرار گرفتند. اثر مشترک چند عامل فیزیکی (پرتو گاما، فشار کم، دمای پایین) بر جوامع میکروبی در پرمافراست باستانی قطب شمال مورد بررسی قرار گرفتند.

محققان دریافتند، جوامع میکروبی در شرایط محیطی شبیه سازی شده مریخ، مقاومت بالائی در برابر شرایط دمایی و فشار از خود بروز دادند. پس از اینکه میکروب ها در معرض پرتوهای گاما قرار گرفتند، تفاوت هایی بین نمونه های تحت تابش و نمونه های گروه کنترل مشاهده شد.

این مطالعه، اهمیت توجه به عوامل فرازمینی و کیهانی را در شرایطی که میکروارگانیسم ها می توانند در آن زنده بمانند، نشان داد. همچنین، این مطالعه می تواند پیامدهای قابل توجهی برای جستجوی حیات در منظومه شمسی داشته باشد.
برچسب ها: بقا ، محیط خشن ، مریخ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: