کد خبر: ۱۷۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 06
افراد دیابتی نوع 1 اغلب کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند و مبتلایان به آن وابسته به تزریق انسولین هستند
شفاآنلاین>سلامت> در آستانه هفته دیابت، گفت‌وگویی با یکی از اعضای انجمن تغذیه ایران و انگلستان در خصوص بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای افراد دیابتی داشته‌ایم.

به گزارش شفاآنلاین، مجید حاجی‌فرجی در خصوص اهمیت تغذیه در افراد دیابتی، گفت: ابتدا باید نوع دیابت افراد مبتلا را تشخیص دهیم. افراد دیابتی نوع 1 اغلب کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند و مبتلایان به آن وابسته به تزریق انسولین هستند. تغذیه در این افراد باید طی وعده‌های زیاد و با حجم کم باشد.

وی افت قند خون را در این افراد خطرناک دانست و افزود: اگر تعداد وعده‌های غذایی کم باشد، شوک قند خون در مبتلایان به دیابت(Diabetes) نوع 1 اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل این افراد همیشه باید مواد قندی ساده همچون آبنبات، کشمش و شکلات همراه خود داشته باشند. البته دیابتی‌های نوع 1 به علت دریافت انسولین منع غذایی خاصی ندارند و فقط باید از پرخوری اجتناب کنند.

حاجی‌فرجی با اشاره به این‌که بیشتر نوجوانان و کودکان دیابتی لاغر هستند، ادامه داد: مبتلایان به دیابت نوع 1 باید تمام اقلام غذایی را در حجم کم مصرف کنند تا دچار سوء‌تغذیه، به ویژه در گروه پروتئینی نشوند. از طرفی بهتر است باید مبتلایان زیر نظر متخصصان تغذیه یا انجمن دیابت تحت مشاور تغذیه‌ای قرار گیرند.

عضو انجمن تغذیه ایران و انگلستان، جامعه مبتلا به دیابت نوع 2 را بزرگسالان اعلام کرد و گفت: متاسفانه این نوع دیابت در نوجوانان و جوانان به علت سبک زندگی و الگوی تغذیه‌ای غلط نیز شایع شده است. مصرف(Consumption) کربوهیدرات نامناسب و بروز چاقی در افراد، ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد و در بزرگسالان به علت عدم کنترل گروه غذایی مصرفی و تحرک لازم، مقاومت به انسولین افزایش می‌یابد.

وی اولین اقدام موثر در کنترل دیابت نوع 2 را تشخیص و کنترل بیماری همراه خواند و عنوان کرد: ممکن است افراد مبتلا به این نوع دیابت، علاوه بر چاقی، از چربی خون، کبر چرب و کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، که سندرم متابولیک نامیده می‌شود، رنج ببرند؛ بنابراین باید ابتدا این بیماری‌ها کنترل شود.

حاجی‌فرجی اظهار کرد: نیاز تغذیه‌ای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بر اساس میزان فعالیت روزانه و حجم کالری دریافتی محاسبه می‌شود. برخی مواقع قصد پیشگیری از دیابت نوع 2 را در جامعه در معرض خطر یا پری-دیابت داریم که به همین منظور مصرف مواد غذایی با قند ساده را کاهش و مصرف کربوهیدرات پیچیده را کنترل می‌کنیم. معمولا در این موارد ایتلا به دیابت اتفاق نمی‌افتد مگر این‌که فرد موارد توصیه‌ای را رعایت نکرده باشد.

به گفته این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌ درمانی، افراد با قند بالای 126 ناشتا یا بین روز باید گروه قند ساده و غیر ساده را کنترل و دریافت انرزی روزانه را کاهش دهند.

وی ادامه داد: به طور کلی برای تمام افراد دیابتی، کنترل مواد قندی ساده و میوه‌ها توصیه می‌شود. نان، برنج و سیب‌زمینی نباید حذف شود بلکه باید کنترل شود. فرد عادی 55 درصد انرژی روزانه خود را از مصرف کربوهیدراتها دریافت می‌کند که این میزان در دیابتی‌ها باید به 45 تا 50 درصد دریافت انرژی از کربوهیدرات‌های پیچیده و پرفیبر کاهش یابد، زیرا اگر انرژی روزانه تامین نشود مبتلایان به سمت مصرف گروه چربی‌ها می‌روند و مشکلات دیگری ایجاد می‌شود.

همچنین در فرد عادی 30 درصد ارژی روزانه از مصرف مواد غذایی در گروه چربی‌ها تامین می‌شود که این میزان در دیابتی‌ها با توجه به میزان فعالیت فرد، باید به میزان حدود 20 درصد کاهش یابد.
برچسب ها: سلامت ، دیابت ، مصرف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: