کد خبر: ۱۷۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 05
مدیر عامل سازمان تامین‌اجتماعی بیان کرد:
با تاکیدات و دستورات دکتر روحانی از دی ماه سال گذشته حساب جداگانه‌ای در سازمان باز کردیم و با نظارت خزانه‌داری کل، ورودی و خروجی منابعی که مربوط به 9 بیست و هفتم است در آن حساب جداگانه نگهداری می شود و حدود 10 ماه است که این رویه وجود دارد.
شفا آنلاین:مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی معتقد است که در قانون برنامه ششم راهکارهای مناسب و قانونی وجود دارد که نسخه اصلاحات طرح تحول سلامت است.

به گزارش شفا آنلاین:سید تقی نوربخش، مدیر عامل سازمان تامین‌اجتماعی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در خصوص سهم حق بیمه درمان توضیحاتی ارائه داد و گفت: « براساس ماده 21 و 28 قانون تامین‌اجتماعی از سال 54 سهم درمان یعنی 9 درصد از حق بیمه باید در حساب جداگانه‌ای در سازمان درج شده و مصارف درمان نیز از همان محل باید باشد. سازمان تامین اجتماعی هر ساله این اقدامات را انجام داده است . طبیعتا تا قبل از طرح تحول سلامت منابع سازمان بیشتر از مصارف شد ولی بعد از اجرای طرح تحول سلامت در سال 93 مصارف یعنی سهم 9 بیست و هفتم از منابع پیشی گرفت.»

وی ادامه داد: «با تاکیدات و دستورات دکتر روحانی از دی ماه سال گذشته حساب جداگانه‌ای در سازمان باز کردیم و با نظارت خزانه‌داری کل، ورودی و خروجی منابعی که مربوط به 9 بیست و هفتم است در آن حساب جداگانه نگهداری می شود و حدود 10 ماه است که این رویه وجود دارد.»
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی ادامه داد: «در قانون بودجه سال 96 پیش بینی شده بود که این حساب جداگانه افتتاح و خزانه داری بر آن نظارت داشته باشد شود. البته همانطور که اشاره کردم ما از قبل هم این اقدام را انجام داده بودیم و در حال حاضر نیز به همین نحو است. طی بررسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جلسه رسمی اعلام شد که سازمان تامین اجتماعی در سال‌های 94 و 95 بیش از 9 بیست و هفتم هزینه کرده است. مجموعا طی دو سال سازمان حدود 3 هزارو 500 میلیارد تومان بیشتر هزینه کرده است.»

نوربخش در ادامه در خصوص برنامه‌های این سازمان برای مدیریت هزینه با توجه به مشکلاتی که در اجرای طرح تحول سلامت وجود دارد، گفت: «طرح تحول سلامت جزو راهبردهای اصلی دولت دکتر روحانی است که از ابتدا نیز در بخش تجهیز منابع و در جهت کمک به کنترل مصارف در تعامل کامل با این طرح بودند. همانطور که می‌دانید سازمان تامین‌اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه گر حدود 78 درصد منابع این طرح را تامین می‌کنند و طبیعتا بر کنترل مصارف اقدامات کارشناسی و آسیب شناسی لازم را به طور مستمر انجام می دهند.»

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی بیان کرد: «باید توجه داشت که منابع ما در کشور چه در زمینه بودجه عمومی کشور و چه منابع موجود در سازمان تامین‌اجتماعی محدود است. طبیعتا باید از این منابع محدود بهترین استفاده را کرد . مهم‌ترین اقدام دولت دکتر روحانی که وزارت بهداشت نیز نقش کلیدی در آن داشت، این بود که سلامت از رتبه‌های بعد از 10 تبدیل به رتبه‌های اول سیاست گذاری‌های دولت شد و این اقدام بسیار مهمی است.»
نوربخش ادامه داد: «بخش درمان نیز در دنیا به عنوان یک چالش جدی مطرح است . در کشورهای پیشرفته نیز که 30 تا 40 هزار دلار درآمد سرانه دارند و حتی در آمریکا به طور مرتب در طرح های سلامت در حال اصلاحات هستند. با تجربه 30 ساله‌ای که در این حوزه وجود دارد بنده نیز معتقدم که در بحث طرح تحول سلامت نیز باید بازنگری‌های لازم انجام شود. البته در قانون برنامه پنچ ساله پنجم که زمان اجرای آن به اتمام رسیده و همچنین در قانون برنامه ششم راهکارهای مناسب و قانونی برای این تغییرات دیده شده است که این راهکارها نسخه اصلاحات طرح تحول سلامت است.»
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت مطالبات مراکز درمانی و داروخانه‌ها نیز اشاره کرد گفت: « سازمان تامین‌اجتماعی به طور مستمر مطالبات مراکز درمانی را پرداخت می‌کند. به عنوان نمونه پرداخت مطالبات داروخانه‌ها تا پایان اردیهشت 96 طی هفته جاری انجام شد.»
نوربخش در بخش دیگری از سخنان خود از بررسی طرحی با همکاری وزارت بهداشت در رابطه با مطالبات دارویی دانشگاه‌ها و پرداخت آن به کارخانه‌های داروسازی و شرکت‌های پخش خبر داد و گفت: «همانطور که می دانید بخشی از مطالبات سازمان تامین‌اجتماعی و سازمان بیمه سلامت به صورت اوراق داده می‌شود. بنابراین گردش اوراق باید به نحوی انجام شود که بین سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، شرکت‌های پخش و داروسازی قابلیت نقد شدن داشته باشد تا هم مرحمی بر مشکل صنعت بگذاریم و از طرفی مطالبات را از دولت دریافت و بدهی‌ها را پرداخت کنیم. امیدواریم طرح پس از بررسی تا هفته آینده قابلیت اجرا داشته باشد.» سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: