کد خبر: ۱۷۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 03
از نظر تجهیزات، وزارت بهداشت همواره انگلستان، کانادا و استرالیا را معیار قرار می دهد
شفاآنلاین>سلامت> رییس انجمن رادیولوژی ایران با بیان این که تعرفه های خدمات رادیولوژی پایین است و باید افزایش یابد، تقویت بیمه ها برای پرداخت بخشی از این افزایش تعرفه را راهکاری برای تامین رضایت بیماران دانست.

به گزارش شفاآنلاین، جلال شکوهی روز جمعه در حاشیه مراسم روز جهانی رادیولوژی افزود: بر اساس مصوبه جدید که با پیشنهاد وزارتخانه های بهداشت(Health)، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده است، خدمات تصویربرداری مشمول کاهش تعرفه تا ٤٦ درصد شده است.

وی اظهار داشت: البته قول داده اند ویرایش چهارم کتاب را طوری تنظیم کنند که هزینه یک ام آر ای بالغ بر یک میلیون تومان شود و این گونه است که فعالیت برای یک مرکز رادیولوژی صرفه اقتصادی دارد تا بتواند دستگاه های خود را تعویض کند.

رییس انجمن رادیولوژی در عین حال اضافه کرد: اما بیمار هم نمی تواند یک میلیون تومان هزینه بپردازد بنابراین باید بیمه ها آن را پرداخت کنند.

جلال شکوهی ادامه داد: از نظر تجهیزات، وزارت بهداشت همواره انگلستان، کانادا و استرالیا را معیار قرار می دهد. در این سه کشور طب، ملی است و کسی که مبتلا به کمردرد می شود، ٦ ماه پس از آن، برای انجام ام آر آی مراجعه می کند، اما در کشور ما فرد شب دچار کمردرد می شود، فردا حتی بدون دستور پزشک (Doctor)برای ام آر آی به مرکز رادیولوژی مراجعه می کند.

وی با بیان این که طب ما ملی نیست بنابراین نمی توانیم مانند کشورهای نام برده شده رفتار کنیم، ادامه داد: ما باید خود را با کره جنوبی، آلمان و امریکا یا حداقل با ترکیه مقایسه کنیم. ترکیه ای که تعداد تجهیزات و کیفیت آن از کشور ما بالاتر است.

وی گفت: در مورد تعرفه رادیولوژی، اگر از خود وزیر هم بپرسیم می گوید این تعرفه واقعی نیست و خودشان هم قبول دارند اما کمبود بودجه یکی از موانع است.

رییس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: از دو زاویه می توان به تعرفه رادیولوژی نگریست. دید نخست، نگاه مردم است، از نظر مردم تعرفه به هر میزان هم که پایین باشد، می گویند گران است اما در آلمان دستگاه های پزشکی باید هزینه خود را به دست آورند بنابراین تعرفه بالاست.

وی توضیح داد: به عنوان مثال اگر دستگاه ام آر آی یک میلیون دلار است، تعرفه آن برای بیمار، ٨٠٠ یا هزار یورو است که طی سه سال هزینه دستگاه را کسب می کند.

رییس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: اما در ایران دستگاهی که ١٥ سال کار می کند هنوز آن هزینه خود را کسب نکرده تا بتوان دستگاه را تعویض کرد.

جلال شکوهی گفت: تعرفه های خدمات رادیولوژی باید افزایش یابد البته بیمه ها هم باید تقویت شوند تا مردم این هزینه ها را از جیب خود پرداخت نکنند. اگر بیمه تقویت نشود نه پزشک راضی است نه بیمار.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، پزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: