کد خبر: ۱۷۲۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 02
بسیاری از بیماران که نیاز به پلاکت خون دارند افراد بالای 50 تا 60 سال هستند به همین منظور باید برای افزایش میزان پلاکت از سوی اهداکنندگان خون در کشور برنامه ریزی درستی صورت گیرد
شفا انلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: سرمایه گذاری در اهدای خون در کشور باید به سمت اهدای پلاکت و پلاسما و آن هم به صورت مستقیم متمرکز شود.

به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پورفتح اله روز پنجشنبه در دومین همایش مدیریت خون بیمار در جراحی قلب در مرکز قلب تهران با بیان اینکه روند تولید پلاکت در کشور رشد فزاینده ای دارد، ادامه داد: از سال 82 تا 95 میزان مصرف پلاکت از 400 هزار واحد به یک میلیون و 400 هزار مورد در کشور رسیده است.

وی اضافه کرد: با این روش امکان تداوم در این زمینه را نداریم مگر اینکه به سمت اهدای مستقیم پلاکت خون از سوی مردم برویم و به همین منظور باید اهداکننده پلاکت به صورت جداگانه در کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشور ایران با پدیده سالمندی نیز مواجه است، افزود: بسیاری از بیماران که نیاز به پلاکت خون دارند افراد بالای 50 تا 60 سال هستند به همین منظور باید برای افزایش میزان پلاکت از سوی اهداکنندگان خون در کشور برنامه ریزی درستی صورت گیرد.

وی همچنین به افزایش مصرف پلاسما در دنیا اشاره کرد و گفت: پلاسما به جزء در موضوع نقص ایمنی(Immunodeficiency) بدن در بیماران برای تنظیم ایمنی هم مصرف می شود و اکنون مصرف آن رو به رشد است و این پدیده به دلیل تغییرات آب و هوایی و زندگی مدرن مردم است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه باید سرمایه گذاری در اهداکنندگان پلاسما در کشور هم داشته باشیم، اظهار داشت: اگر برای ایران 67 گرم مصرف پلاسما هدفگذاری شود، سالانه یک میلیون و 500 هزار لیتر پلاسما برای تولید در کشور نیاز داریم، پس ما باید به سمت اهدای پلاسما برویم.

وی با بیان اینکه اکنون در برخی از کشورها مانند استرالیا سیر نزولی در اهدای کامل خون وجود دارد، تاکید کرد: در مقابل آن روند اهدای پلاسما(plasma) در این کشور رو به افزایش است و این همان سیاستی است که ما در دولت تدبیر و امید آن را انجام داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر کاهش اهدای خون کامل در کشور را شاهد باشیم و شاهد تولید پلاسما و پلاکت خون بیشتر باشیم بهتر می توانیم از بیماران مراقبت کنیم.

پورفتح اله ادامه داد: باید سرمایه گذاری روی اهدای پلاکت و پلاسمای خون باشد و به همین منظور تاکنون در 15 مرکز استان مراکز جامع اهدا راه اندازی شده است تا امکان اهدای پلاکت و پلاسما افزایش یابد.

وی تصریح کرد: باید در این زمینه فرهنگ سازی صورت گیرد تا بستر لازم برای اهدای پلاکت و پلاسمای خون انجام شود.

** 11 تن مصرف آلبومین در ایران
وی در ادامه با بیان اینکه اکنون مصرف آلبومین در ایران 11 تن است، تاکید کرد: هر گرم آلبومین 10 هزار تومان برای منابع بیمار و نظام سلامت کشور هزینه دارد و همچنین گردش مالی مصرف آلبومین در مجموع در کشور 110 میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همچنین به موضوع مصرف آلبومین در کل دنیا اشاره کرد و گفت: در ایتالیا به عنوان نخستین کشور مصرف کننده آلبومین در دنیا، به ازای هر یک هزار نفر جمعیت 601 گرم آلبومین مصرف می شود و ایران به عنوان یازدهمین کشور دنیا با 118 گرم آلبومین برای هر یک هزار نفر جمعیت در جهان شناخته شده است.

وی تصریح کرد: این وضعیت امروز کشور ما درباره مصرف آلبومین، گلبول قرمز و دیگر فرآورده های خونی است که باید تلاش شود مصرف خون و فرآورده های خونی در کشور واقعی شود.

**مدیریت خون بیمار، منجر به مصرف خون منطقی می شود
وی ادامه داد: با توجه به اینکه به هفته جهانی اطلاع رسانی مدیریت خون بیمار نزدیک هستیم، نیاز است که در این زمینه اقدامات اساسی صورت گیرد چون مدیریت خون بیمار باعث خلق ثروت و منابع و مراقبت بهتر از بیمار می شود.

پورفتح اله اضافه کرد: در مدیریت خون بیمار تمرکز روی بیمار است تا بهترین مراقبت و مدیریت را برای خون و فرآورده های خونی داشته باشیم، البته هدف این است که خون بهینه و منطقی مصرف شود و بیمار با حداقل تماس غیرضروری با خون مواجه شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای مدیریت خون در کشور باید نگاهها را تغییر داد تا بتوانیم مدیریت درستی در این راستا داشته باشیم.

دومین همایش مدیریت خون بیمار در جراحی قلب امروز پنجشنبه در قالب کارگاه آموزشی به مدت یک روز در حال برگزار است و در اینکارگاه آموزشی، درباره چشم انداز مدیریت خون بیمار در ایران، اداره آنمی قبل از جراحی قلب، روش های انتقال خوناتولوگ، اندیکاسیون های تجویز خون و فرآورده های خونی، داروهای ضد انعقاد خوراکی جدید، مدیریت خونریزی در جراحی قلب بزرگسالان، پاتوفیزیولوژی و اداره مشکلات انعقادی در جراحی کودکان، آماده سازی بیمار قبل از عمل از نظر کنترل آنمی و نکات اساسی آماده سازی و اجرای پروتکل های مدیریت خون بیمار و برخی دیگر از مباحث در این زمینه، مقالاتی ارائه خواهد شد.
برچسب ها: پلاکت ، پلاسما ، سالمندی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: