کد خبر: ۱۷۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 01
طرح تحول سلامت با تنگناهای شدید مواجه است. ما در دو حوزه باید حساسیت ویژه داشته باشیم

شفا آنلاین>سلامت>یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هم اندیشی دستگاه‌های مرتبط برای تامین منابع مالی طرح تحول سلامت تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد نعیم امینی‌فرد، در گفت‌وگویی اظهار داشت: طرح تحول سلامت با تنگناهای شدید مواجه است. ما در دو حوزه باید حساسیت ویژه داشته باشیم. یکی منابع مالی برای این طرح و همزمان مدیریت هزینه‌کرد منابع. در حال حاضر ما با بدهی انباشته بیمه‌ها مواجه هستیم که هر سال بیمه‌ها را دچار کاهش عملکرد می کند.

وی افزود: در عین حال بدهی گسترده ناشی از مطالبات نیروی انسانی که آن هم ناشی از کاهش منابع مالی بیمه‌ها است و مشکلاتی در ارتباط با تدارک لجستیک و تجهیزات و داده‌های لازم برای مصارف شبکه‌های بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها وجود دارد. در این ارتباط در بحث تدارک منابع مسئله یک درصد ارزش افزوده را داشتیم که مردم آن را پرداخت می کنند و به دلیل اثرات مثبت ناشی از اجرای طرح تحول سلامت عملا با استقبال مواجه شد اما بقیه منابع به پایداری لازم نرسید.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مثلا ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده و عوارضی که مجلس در مواد دخانی و کالاهای آسیب رسان وضع کرده، اختصاص نیافته است و این‌ها نگرانی‌های جدی است که در بحث تامین منابع وجود دارد.

امینی فرد ادامه داد: در بحث هزینه‌کرد باید گلوگاه‌های خاصی را برای کنترل هزینه‌ها تعریف کنیم. برابر برنامه ششم وزارت بهداشت مکلف است تا پایان برنامه تمام خدماتش را از طریق سیستم سطح بندی خرید خدمت کند و خرید خدمات راهبردی را تا حد زیادی جانشین کند و راهنمای بالینی را تدوین کند و در اختیار بیمه‌ها بگذارد و پزشک خانواده را به طور عملی در تمام شهرها تا پایان امسال که سال اول اجرای برنامه است، محقق کند و نهایتا تمامی خرید خدمات از انتهای سال سوم براساس سیستم سطح بندی باشد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وجود تنگناهایی در تامین منابع طرح تحول سلامت تصریح کرد: مشکل عمده کمبود نقدینگی در خزانه است که در سال‌های گذشته کمتر با این مشکل مواجه می شدیم. الان بعد از تخصیص مبالغ توسط سازمان برنامه وبودجه، خزانه توانایی پرداخت در حوزه سلامت را ندارد و این نگرانی جدی ایجاد کرده چراکه تخصیص ها باید در موقع مناسب انجام شود.

وی همچنین گفت: عملا امکان استفاده از برخی مکانیزمهای خزانه مثل اسناد خزانه در حوزه بهداشت و درمان وجود ندارد باتوجه به اینکه لایحه بودجه ۹۷ در حال تدوین است هم اندیشی بین دستگاه‌ها می تواند برای تدارک منابع مالی و یافتن زبان مشترک برای کنترل هزینه‌ها موثر واقع شود.

برچسب ها: سلامت ، کمیسیون ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: