کد خبر: ۱۷۲۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
رسانه‌ها نباید به حوزه سلامت با دید سیاسی و اینکه کدام جناح یا دولت سر کار قرار دارد یا ندارد نگاه کنند. سلامت از سیاست بسیار تاثیرپذیر است و در سال‌ های اخیر در کشورهای مدعی دموکراسی بر انتخابات نیز تاثیرگذار بوده است
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه یکی از ابزارهای بسیار مهم تغییر رفتار مردم، رسانه هاهستند، اظهار کرد: رسانه در عصر انفجار اطلاعات جزو جدانشدنی زندگی مردم است و می تواند موتور محرکه مدل‌های ارزشی در حوزه سلامت نیز باشد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی امروز در نشست خبری هفتگی خود که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد،افزود: سواد سلامت یکی از مهمترین ابزارهایی است که به مردم می آموزد چگونه از خود مراقبت کنند، در کنار آن سواد رسانه‌ای نیز اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه گفت: رسانه‌ها نباید به حوزه سلامت با دید سیاسی و اینکه کدام جناح یا دولت سر کار قرار دارد یا ندارد نگاه کنند. سلامت از سیاست بسیار تاثیرپذیر است و در سال‌های اخیر در کشورهای مدعی دموکراسی بر انتخابات نیز تاثیرگذار بوده است. در حوزه بهداشت و پیشگیری نیز از رسانه‌ها درخواست می‌کنیم سیاسی، گزینشی و سوگیرانه عمل نکنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به گسترش فضای مجازی و تاثیرگذاری آن بر زندگی مردم تصریح کرد: مراجعه به فضای مجازی(Cyberspace) که امروز به صورت تفریحی و سرگرمی انجام می شود نباید جایگزین مطالعه برنامه‌ریزی شده شود. ما مایل هستیم رسانه‌های مختلف سواد سلامت را جزو اهداف خود قرار دهند چرا که رسانه و دسترسی به آن عامل محسوب و شاخص تحول است.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت اعتبارات این وزارتخانه و بدهی دولت به آن چقدر است، گفت: در حوزه آموزش، پژوهش و دانشجویی عمده منابع از طرف دولت تخصیص پیدا می‌کند و قسمتی از آن نیز از سفارش کارفرما و حق ثبت نام دانشجویان دریافت می‌شود به همین دلیل مشکلات اعتباری آموزش و پژوهش مشابه مشکلات عمومی دولت و سایر وزارتخانه ها است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اعتبارات حوزه بهداشت و درمان نیز از طریق ارائه خدمات با تعرفه مصوب به دست می‌آید. قسمت عمده بودجه در این زمینه از سازمان های بیمه‌گر دریافت می‌شود. در دوره‌های قبل هیچ مسئولی نبوده است که بگوید از مردم پول نقدی بگیرید که دچار هزینه‌های کمرشکن شوند اما اعتباری که سازمان ‌های بیمه‌گر در ازای خدمت انجام شده باید تخصیص می دادند یا با تاخیر زیاد پرداخت می‌شد یا پرداخت نمی‌شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل مسئولان به این نتیجه می‌رسیدند که بیمارستان‌های دولتی به فعالیت خود ادامه دهند اما پول آن از مردم گرفته شود اما بعد از طرح تحول نظام سلامت خط قرمزی ایجاد شد که تخطی از آن به معنای نوعی سرپیچی واضح و غیرقابل بخشش است. این خط قرمز پرداختی غیر از فرانشیز قانونی مصوب در بیمارستان‌ها است. در حال حاضر هزینه‌کرد سازمان های بیمه گر و دولت در این زمینه افزایش یافته است و ما مدعی هستیم تمام هزینه های سلامت در سال اول طرح تحول نسبت به سال‌های قبل آن افزایش معناداری نداشته و حتی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: قبلا مجموع نقش بیمه‌ها و دولت در حوزه سلامت ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها بود اما بعد از اجرای طرح تحول به ۵۳ درصد افزایش پیدا کرده است. لازمه این افزایش، کاهش پرداختی از جیب مردم بوده است. از طرفی دیگر وابستگی بیمارستان‌ها به درآمد بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر مشکلات ما در بودجه عمومی دولتی به جز تاخیر جدی در پرداخت هدفمندی یارانه‌ها مشابه سایر دستگاه‌های دولتی است.

اقدامات پیشگیرانه در دور اول اجرای طرح تحول عمیق‌تر از درمان بود
حریرچی درباره اقدامات حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت توضیح داد و گفت: ارزیابی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه در دور اول اجرای این طرح عمیق‌تر از درمان بود اما فضای رسانه‌ای و اظهارات برخی منتقدان جو را به سمتی برد که مخاطب تصور کرد حوزه بهداشت کمرنگ‌تر بوده است. اما شاید حوزه بهداشت نیز نتوانست کارهای خود را به صورت ملموس ارائه کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه بهداشت و پیشگیری در دور دوم اجرای طرح تحول عمیق‌تر و جدی‌تر دنبال می‌شود، تصریح کرد: وزارت بهداشت در این زمینه نقش آگاهی‌دهنده، هشداردهنده و پیشگیرانه دارد. بررسی‌ها نشان داده است افراد بالای ۶۵ سال در ۱۰ سال انتهایی عمر خود چهار برابر نسبت به ۶۵ سال اول زندگی خود بیشتر برای درمان هزینه می‌کنند. اگر هیچ اتفاقی در سطح بهداشت و درمان نیفتد هزینه‌های ما حدود ۲۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

حریرچی در خصوص آخرین وضعیت اجرای پرونده الکترونیک سلامت نیز گفت: پرونده الکترونیک سلامت موضوعی بسیار پیچیده و وسیع است و در کشورهایی که موفق به اجرای آن شده‌اند چندین سال زمان برده است. قدم اول پرونده الکترونیک سلامت مکتوب کردن فرآیندها و اقدامات آن است. قسمتی از آن نیز به تغییر رفتار ارائه کننده خدمت و مراجعه کننده بستگی دارد. ما کار شناسایی مردم و تشکیل پرونده جمعیت شناسی را انجام داده‌ایم. قدم بعدی نیز ایجاد ارتباط بین سطوح یک، دو و سه نظام ارجاع(Referral system) است که در گلستان و چند استان دیگر اجرا شده است. نسخه الکترونیک نیز در بعضی مراکز استان به صورت پایلوت اجرا شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: هدف پرونده الکترونیک سلامت، ثبت اطلاعات سلامت و بیماری‌های مردم است تا در مراحل خدمت از آن‌ها استفاده و بازخورد داده شود. به همین دلیل ما باید مکانیزم ثبت، پس‌خوراند و تعرفه را اصلاح کنیم تا به نتایج مثبتی برسیم.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره پاسخ وزارت بهداشت به پرستاران معترض استان گیلان و دانشگاه علوم پزشکی این استان گفت: در حال حاضر طراز بیشتر بیمارستان‌ها و مجموع ارائه‌کنندگان خدمات دولتی با تعرفه‌های فعلی مثبت است البته در استان‌های کوچک که اشغال تخت در آن‌ها پایین است، ضریب نیروی انسانی بالاتر و مشکلات در آن‌ها بیشتر است. روند عملکردی که در گیلان داشته‌ایم مثبت بوده است اما به این معنی نیست که مشکلات آن کمتر باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تشکر از پرستاران سراسر کشور اظهارکرد: امروز حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد دریافتی پرستاران و پیراپزشکان با تاخیر روبه‌رو است به همین دلیل به آنها حق می‌دهیم که از این تاخیرها ناراحت باشند و از پرسنل خود عذرخواهی می‌کنیم.

بدهی ۱۲ هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به وزارت بهداشت
حریرچی درباره آخرین وضعیت مطالبات نظام سلامت از سازمان‌های بیمه‌گر گفت: ما بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان از مجموع سازمان‌های بیمه‌گر مطالبه داریم اما وزارت بهداشت اعلام می‌کند که راه بازگشت ناپذیر تحول ادامه پیدا می‌کند البته در مورد بعضی از هزینه‌های بیمارستانی، تجدیدنظرهایی خواهیم کرد. فرآیند ارائه خدمت در نظام بهداشت و درمان قابل اصلاح است.
استفاده کارآمد و تقویت بهره‌وری جزو شعارهای طرح تحول خواهد بود.
وی در پاسخ به علت تاخیر در رسیدن اورژانس(Emergency) ۱۱۵ توضیح داد و گفت: با توجه به افزایش تعداد آمبولانس‌ها و موتورولانس‌ها در طرح تحول ،زمان مراجعه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر میانگین زمان رسیدن سر صحنه توسط اورژانس در حد استانداردهای جهانی است و ممکن است تاخیراتی نیز وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات ما ترافیکی است که به دلیل تجمع مردم و مشاهده صحنه تصادف ایجاد می‌شود و ممکن است آمبولانس نتواند برسد.

برنامه وزارت بهداشت برای توریسم‌درمانی، تسهیل‌گری است
حریرچی با بیان اینکه برنامه وزارت بهداشت برای توریسم‌درمانی(tourism therapy) تسهیل‌گری است تصریح کرد: این موضوع با توجه  به توانایی‌های ما در حوزه بهداشت و درمان می‌تواند جذاب باشد و زمانی از نظر وزارت بهداشت مفید است که به اقتصاد ملی یا سلامت مردم کمک کند اما به این معنی نیست که بخشی از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های درمانی را به توریسم درمانی اختصاص دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: در این زمینه بیشتر به بخش خصوصی متکی هستیم. سیاست ما گسترش توریسم درمانی بخصوص در شهرهای زیارتی است.

اقدامات وزارت بهداشت برای راهپیمایی اربعین
سخنگوی وزارت بهداشت درباره اقدامات این وزارتخانه برای تامین سلامت راهپیمایان اربعین حسینی گفت: وزارت بهداشت امسال به صورت وسیعی با همکاری هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها خدمت‌رسانی می‌کند.  هر ۱۰ کیلومتر یک دستگاه آمبولانس قرار داده شده است و دانشگاه‌های مرزی آمادگی کامل در این زمینه دارند. ما اقدامات خود را داخل مرز انجام می‌دهیم و آن سوی مرز از طرف هلال‌احمر استفاده می‌شود. همچنین اقدامات بهداشت محیطی وسیعی نیز در داخل کشور و عراق انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: