کد خبر: ۱۷۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 29
در فیزیوتراپی‌ ارتباط پزشک با بیمار‌ از نظر روانی‌ و اجتماعی‌ اهمیت بسزایی دارد‌ در کشور استرالیا به ازای‌ هر 2 هزار نفر یک فیزیوتراپ و در نیوزلند‌ به ازای‌ هر هزار و 55 نفر یک فیزیوتراپ وجود دارد در حالی که در ایران به ازا‌ی هر 70 هزار نفر‌ یک نفر فیزیوتراپیست‌ داریم
شفا آنلاین>سلامت>انتظاری گفت: در ایران‌ به از‌ای هر 70 هزار نفر یک فیزیوتراپیست‌ وجود دارد و به طور کلی‌ در کشور هفت هزار فیزیوتراپیست‌ داریم.

به گزارش شفا آنلاین، ابراهیم انتظاری دبیر اجرایی پنجمین سمینار‌ تازه‌های الکتروتراپی‌ و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه پنجمین سمینار‌ تازه‌های الکتروتراپی‌، نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی که شامل 45 غرفه‌ است، برگزار می‌شود در نمایشگاه  تجهیزات فیزیوتراپی‌ شرکت‌های تولیدکننده‌ داخلی‌، واردکننده‌ و دانش بنیان‌(Knowledge base) حضور دارند‌ ما در حدود 70 درصد تجهیزات الکتروتراپی‌ به خارج از کشور وابسته هستیم‌.

 دبیر اجرایی پنجمین سمینار‌ تازه‌های الکتروتراپی‌ و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: در فیزیوتراپی‌ ارتباط پزشک با بیمار‌ از نظر روانی‌ و اجتماعی‌ اهمیت بسزایی دارد‌ در کشور استرالیا به ازای‌ هر 2 هزار نفر یک فیزیوتراپ و در نیوزلند‌ به ازای‌ هر هزار و 55 نفر یک فیزیوتراپ وجود دارد در حالی که در ایران به ازا‌ی هر 70 هزار نفر‌ یک نفر فیزیوتراپیست‌ داریم. در صورتی که قصد داشته باشیم به آمار کشور استرالیا‌ برسیم باید‌ 60 هزار فیزیوتراپیست‌ داشته باشیم در حالی که اکنون‌ تنها 7 هزار فیزیوتراپیست در کشور وجود دارد.

 انتظاری‌ گفت: در بررسی صورت گرفته‌ کشور فنلاند‌ بهترین نسبت‌ جمعیت فیزیوتراپیست را دارد‌.

 در ادامه مراسم‌ جواد صراف‌زاده  دبیر انجمن فیزیوتراپی‌(Physiotherapy) و دانشیار‌ دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌ بیمار در فیزیوتراپی‌، پروتکل‌ درمانی طراحی می‌شود بنابراین‌ برای هر فرد‌ بر اساس‌ یافته‌های پزشکی‌ برنامه درمانی‌ مختص‌ همان فرد است‌.

لزوم توجه نظام سلامت به رشته فیزیوتراپی
 وی بیان‌ کرد: متأسفانه امروزه‌ به مشکلات‌ کف لگن‌، دیابت‌ و بی اختیاری‌ ادراری‌ در کشور توجه نمی‌شود در صورتی که زنانی که پس از زایمان دچار بی اختیاری ادراری‌ شدند می‌توانند با تمرین‌هایی که فیزیوتراپیست‌ می‌دهد و استفاده از الکتروتراپی‌ بی اختیاری‌ خود را درمان کنند. فیزیوتراپی‌ می‌تواند به نظام سلامت کشور‌ کمک شایانی‌ کند در رشته  فیزیوتراپی‌ ما نیز همگام‌ با سایر کشورها از نظر علمی‌ حرکت می‌کنیم و باید اطلاع‌رسانی‌ درست‌ به مردم در این حیطه‌ صورت گیرد.

 صراف‌زاده، یادآور شد: نظام سلامت(Health) کشور باید توجه بیشتری‌ به رشته  فیزیوتراپی‌ داشته باشد‌.

وجود 50 مرکز تخصصی‌ در زمینه‌ درمان‌ اختلالات‌ کف لگن
 در ادامه مراسم‌ پرهام‌ پارسا‌نژاد‌ عضو انجمن‌ فیزیوتراپی‌ ایران، اظهار کرد: در زمینه اختلالات‌ کف لگن در سطح کشور 50 مرکز تخصصی‌ فعالیت می‌کنند‌ همچنین‌ به کمک امواج‌ ماور‌اء بنفش‌ نیز ما می‌توانیم به بهبود زخم بیماران دیابتی کمک کنیم.

عوارض کمتر فیزیوتراپی نسبت به درمان دارویی
 وی‌ یادآور شد: متأسفانه‌ بسیاری از فارغ‌التحصیلان‌ رشته فیزیوتراپی‌ از کشور خارج می‌شوند، رشته فیزیوتراپی‌ یکی از رشته‌های پر طرفدار در کشورهای‌ آمریکا، استرالیا‌ و کانادا است به طور تقریبی‌ از ابتدای‌ تأسیس‌ رشته فیزیوتراپی‌ تاکنون‌ 2 هزار نفر فیزیوتراپیست‌ به خارج از کشور عزیمت‌ کردند. فیزیوتراپی در مقایسه‌ با درمان‌های دارویی عوارض کمتری را به افراد وارد می‌کند. در انگلستان‌ سالانه‌ 2 هزار نفر به علت عوارض‌ دارویی جان خود را از دست می‌دهند. بحث دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ نیز هنوز به نتیجه نرسیده است که ما امیدواریم‌ هر چه سریع‌تر دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی‌ را در کشور داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: