کد خبر: ۱۷۱۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 27
تالاسمی بیماری‌ ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و پدیده تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود؛ در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن خون و سرطان کودک ایران به افزایش سن بیماران تالاسمی اشاره کرد و گفت: سن این بیماران در سال های گذشته بین 10 تا 15 سال بود و اکنون 30 درصد بیماران بیش از 25 سال هستند.

به گزارش شفا آنلاین،حسن ابوالقاسمی یکی از عوامل مهم این افزایش سن این بیماران را بهبود درمان آنان بیان کرد.

وی اظهار کرد: این افراد با توجه به افزایش سن نیاز به اشتغال، ازدواج و تحصیل دارند و باید برنامه ریزی در این زمینه انجام گیرد.

*** اکثر داروهای بیماران تالاسمی تولید داخل است
وی با اشاره به اینکه اکثر داروهای این بیماران تولید داخل کشور است، گفت: سعی می شود داروهای مورد نیاز این افراد بموقع تامین شود.

ابوالقاسمی افزود: همچنین قصد داریم داروهای تزریقی این افراد را به سمت داروهای خوراکی تغییر دهیم تا پذیرش بیماران افزایش یابد.

وی به کاهش تولد بیماران تالاسمی(Thalassemia) اشاره کرد و گفت: تعداد سالانه بیمارانی که سال گذشته متولد شدند حدود هزار و 500 مورد بود که اکنون به حدود 200 مورد کاهش یافته است.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران، تعداد بیماران تالاسمی در کشور را حدود 18 هزار تن بیان کرد و گفت: با اقدامات پیشگیرانه تعداد بیماران در سال به حدود 200 نفر رسیده است.

ابوالقاسمی، مبنای برنامه پیشگیری از تالاسمی را غربالگری(Screening) قبل از ازدواج دانست و اظهار کرد:در حال حاضر این کار انجام می شود و سبب کاهش تولد بیماران شده است.

وی گفت: با بهره گیری از ظرفیت پزشکان عمومی و پرستاران در کنار متخصصان، زمینه ارائه خدمات بهتر فراهم می شود.

تالاسمی که یکی از شایع ترین بیماری ها در ایران است معمولا از پدر و مادری که ناقل ژن کم خونی(Anemia) است به فرزندان به ارث می رسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: