کد خبر: ۱۷۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 27
جایگاه ایران از نظر شیوع هپاتیت های ویروسی 'بی' و 'سی' در منطقه خوب است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: به تازگی واکسیناسیون آرایشگرها، مسئولین جمع آوری پسماند در شهرداری، کودکان کار، زندانیان آغاز شده است و پیش بینی می شود سالانه 200 تا 300 هزار زندانی در کشور علیه هپاتیت 'بی' واکسینه شوند.

به گزارش شفا آنلاین،دکترسید مؤید علویان، مشاورمدیر عامل سازمان انتقال خون در امر سلامت خون افزود: جایگاه ایران از نظر شیوع هپاتیت(hepatitis) های ویروسی 'بی' و 'سی' در منطقه خوب است .

وی اعلام کرد: ایران الگوی سلامت خون در منطقه است که در طی سال های متمادی با اجرای برنامه های مناسب پیشگیرانه توانسته از بار بیماری های کبدی ناشی از هپاتیت های ویروسی 'بی' و 'سی' بکاهد و با غربالگری(Screening) خون ها از نظر هپاتیت و انتخاب مناسب افراد و رعایت استانداردهای لازم در هنگام اهدای خون به الگوی سلامت خون در منطقه تبدیل شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت 'بی' و 200 هزار نفر مبتلا به هپاتیت 'سی' هستند .

وی اضافه کرد: خوشبختانه واکسیناسیون نوزادان از سال 1373 سبب شده تا هپاتیت'بی'در خصوص افراد زیر ٢٣ سال مطرح نباشد و بیشترین مبتلایان به هپاتیت 'بی' در کشور در محدوده سنی ٢٧ تا ٥٠ سال قرار داشته باشند.

علویان ادامه داد: شیوع هپاتیت 'بی' در چند سال گذشته 5 درصد بوده که در حال حاضر به جزء در استان های گلستان و سیستان و بلوچستان به کمتر از 2 درصد رسیده است.

** شیوع هپاتیت 'سی' در ایران بیشتر از طریق استفاده از سوزن و سرنگ مشترک است
وی در خصوص شیوع هپاتیت 'سی' خاطر نشان کرد: مطالعات متعدد نشان می دهد شیوع این بیماری در ایران غالبا از طریق استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در میان معتادان تزریقی است و زیر نیم درصد و کمتر از کشورهای همسایه این شیوع است.

علویان افزود: این امر مرهون تلاش شبکه بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون ایران است.
وی صریح کرد: با ورود داروهای جدید و ساخت داخل برای درمان قطعی هپاتیت 'سی'، برنامه ریزی شده است تا سال 1410 شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه الله همچنین در خصوص بیماران خاص مبتلا به هپاتیت 'سی 'تصریح کرد: به طور کلی در کشور آمار بیماران مبتلا به هپاتیت 'سی ' در میان بیماران هموفیلی، تالاسمی(Thalassemia) و دیالیزی در مجموع زیر یکهزار نفر است که امیدواریم تا سال 1400 شاهد ریشه کنی هپاتیت 'سی' در بیماران خاص نیز باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: