کد خبر: ۱۷۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 26
تقریبا ۴درصد گوجه‌فرنگی خام را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. این به آن معناست که یک گوجه‌فرنگی متوسطِ ۱۲۳گرمی کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات دارد
شفاآنلاین>تغذیه>  ۹۵درصد گوجه‌فرنگی از آب تشکیل شده است. ۵‌درصد باقی‌مانده را عمدتا کربوهیدرات‌ها و فیبر تشکیل می‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، یک گوجه‌فرنگی متوسط با وزن حدود ۱۲۳ گرم، تنها ۲۲ کالری انرژی دارد. هر ۱۰۰ گرم گوجه‌فرنگی رسیده‌ خام محتوی ۹/۰ گرم پروتئین، ۹/۳ گرم کربوهیدرات و ۲/۰ گرم چربی است. از کربوهیدرات موجود در گوجه‌فرنگی ۶/۲ گرم را قندها و ۲/۱ گرم را فیبر تشکیل می‌دهد.

کربوهیدرات

تقریبا ۴درصد گوجه‌فرنگی خام را کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند. این به آن معناست که یک گوجه‌فرنگی متوسطِ ۱۲۳گرمی کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات دارد. قندهای ساده مانند گلوکز و فروکتوز ۷۰درصد کربوهیدرات موجود در گوجه‌فرنگی را تشکیل می‌دهند.

ویتامین‌ها و موادمعدنی

ویتامین C: این ویتامین هم آنتی‌اکسیدان است و هم نوعی ماده‌ مغذی ضروی. یک گوجه‌فرنگی متوسط تقریبا ۲۸درصد نیاز روزانه‌ به ویتامین C را تامین می‌کند.

پتاسیم: یکی از موادمعدنی ضروری است. پتاسیم برای کنترل فشارخون و پیشگیری(prevention) از بیماری‌های قلبی‌‌وعروقی مفید است.

ویتامین K: این ویتامین با عنوان «فیلوکینون» نیز شناخته می‌شود. ویتامین K برای انعقادخون و سلامت استخوان ضروری است.

فولات ویتامین B9: یکی از ویتامین‌های گروه Bاست. این ویتامین برای رشد طبیعی بافت و عملکرد سلول‌ها ضروری است و مصرف آن برای زنان باردار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

پیشگیری از سرطان

سرطان(Cancer) درواقع تعریفی عمومی از رشد کنترل‌نشده‌ سلول‌های غیرطبیعی است که به اعضای دیگر بدن نیز گسترش می‌یابد. پژوهش‌های مشاهده‌ای (مطالعاتی که به مشاهده‌ روابط بین متغیرها و پیامد آن می‌پردازد) نشان می‌دهند میان مصرف گوجه‌فرنگی و محصولات آن و کاهش خطر سرطان پروستات، ریه و معده ارتباطاتی وجود دارد. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این تاثیر خاصیت لیکوپن باشد. بااین‌حال برای تایید این موضوع، نیازمند تحقیقاتی باکیفیت‌تر هستیم.یکی از پژوهش‌ها نشان داد مقادیر بالای کاروتنوئیدها که گوجه‌فرنگی حاوی آنهاست، می‌تواند از پیشرفت سرطان پستان جلوگیری کند.

لیکوپن

در میان تمام ترکیبات گیاهی موجود در گوجه‌فرنگی، لیکوپن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. لیکوپن فراوان‌ترین کاروتنوئید موجود در گوجه‌فرنگی است و بیشترِ آن در پوست گوجه‌فرنگی وجود دارد. هرچه گوجه‌فرنگی قرمزتر باشد، میزان لیکوپن موجود در آن بیشتر است. محصولات تهیه‌شده از گوجه‌فرنگی مانند آب گوجه‌فرنگی، سس کچاپ و سس‌های با پایه‌ گوجه‌فرنگی غنی‌ترین منابع غذایی حاوی لیکوپن هستند و حدود ۸۰درصد لیکوپن مصرفی در آمریکا را تشکیل می‌دهند. میزان لیکوپن در محصولات فراوری‌شده‌ گوجه‌فرنگی به‌مراتب بیشتر از گوجه‌فرنگی خام است. به‌عنوان‌مثال هر ۱۰۰ گرم سس کچاپ محتوی ۱۰ تا ۱۴ میلی‌گرم لیکوپن است، درحالی که گوجه‌فرنگی تازه محتوی ۱ تا ۸ میلی‌گرم لیکوپن در هر ۱۰۰ گرم است.سایر غذاها نیز ممکن است بر جذب لیکوپن توسط دستگاه گوارشی اثر بگذارند. به‌عنوان‌مثال مصرف لیکوپن همراه با چربی می‌تواند جذب آن را تا ۴ برابر افزایش دهد. با این تفاسیر میزان جذب لیکوپن در افراد مختلف متفاوت است. بااینکه میزان لیکوپن در فراورده‌های گوجه‌فرنگی بیشتر است، باز هم توصیه می‌شود تاحدامکان از گوجه‌فرنگی تازه و با پوست استفاده کنید.

فواید گوجه‌فرنگی

مصرف گوجه‌فرنگی و فراورده‌های آن فواید بسیاری برای سلامت دارد. کمک به سلامت قلب و پوست و پیشگیری از سرطان از فواید مصرف گوجه‌فرنگی است.

کمک به سلامت پوست

محصولات تهیه‌شده از گوجه‌فرنگی که غنی از لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی هستند، می‌توانند محافظی در برابر آفتاب‌سوختگی ایجاد کنند. بر اساس یکی از پژوهش‌های مرتبط، مصرف روزانه ۴۰ گرم رب‌گوجه‌فرنگی توانست آفتاب‌سوختگی را ۴۰درصد کاهش دهد.

سایر ترکیبات گیاهی

ویتامین‌ها و سایر ترکیبات گیاهی بسته به واریته‌ (جوره) و زمان برداشت گوجه‌فرنگی ممکن است بسیار متفاوت باشد. در زیر لیستی از ترکیبات گیاهی مهم موجود در گوجه‌فرنگی آمده است:

لیکوپن: آنتی‌اکسیدان و رنگدانه ‌قرمزی است که به‌خاطر فواید بسیارش به‌طور گسترده مورد پژوهش قرار گرفته است.

بتاکاروتن: آنتی‌اکسیدان و رنگدانه‌ای است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود.

نارنجنین: در پوست گوجه‌فرنگی یافت می‌شود و در پژوهش‌های صورت‌گرفته روی موش‌ها توانسته است التهابات را کاهش دهد و از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

کمک به سلامت قلب

بیماری‌های قلبی‌‌وعروقی مانند حملات قلبی و سکته‌های مغزی مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان هستند. تحقیق صورت‌گرفته درباره‌ مردان میان‌سال نشان داد که کمبود سطح لیکوپن و بتاکاروتن خون می‌تواند احتمال حملات قلبی و سکته‌های مغزی را در آنان افزایش دهد. شواهد مختلف حاصل از آزمایش‌های بالینی از تاثیر مکمل‌های لیکوپن در کاهش کلسترول بد خون (LDL) حکایت دارند.آزمایش‌های بالینی نشان می‌دهند محصولات گوجه‌فرنگی می‌توانند به کاهش التهابات و علائم استرس اکسیداتیو (پیروزی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن) کمک کنند.
برچسب ها: پیشگیری ، سرطان ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: