کد خبر: ۱۷۱۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 27
افراد مصرف‌کننده از سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده در مقایسه با افرادی که کمتر سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند.
شفا آنلاین:تعداد معدودی از ما این خیال باطل را داریم که سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده یا دیگر غذاهای سرخ‌شده برای ما خوب هستند. اما آیا خوردن غذاهای سرخ‌شده عمر ما را کوتاه می‌کند؟ اگرچه ارتباط میان خوردن غذاهای سرخ‌کرده و چاقی و بیماری قلبی<Heart disease> به‌خوبی در تحقیقات به اثبات رسیده است، اما در یک تحقیق اخیر که ماه قبل انجام گرفت محققان برای اولین بار به پیوند میان خوردن سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده و خطر مرگ اشاره کردند.

به گزارش شفا آنلاین:محققان این تحقیق دریافتند که افراد مصرف‌کننده از سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده در مقایسه با افرادی که کمتر سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خورند دو برابر بیشتر در معرض مرگ زودرس هستند. این گزارش شامل 4440 فرد بین 45 تا 79 بود که به‌منظور یک تحقیق مربوط به شیوه‌های جلوگیری و درمان آرتروز زانو شرکت کرده بودند. محققان این شرکت‌کننده‌ها را به مدت هشت سال زیر نظر داشتند و از آن‌ها در مورد رژیم غذایی‌شان من‌جمله میزان مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده و سرخ نکرده پرسیدند.
دکتر نیکولا ورونیسیکی از نویسندگان این تحقیق است که می‌گوید در این تحقیق ما روی سیب‌زمینی تمرکز کردیم، چون ارتباط میان خوردن آن‌ها و خطر مرگ قبلا موردبررسی قرار نگرفته بود. دکتر ورونیس، محقق موسسه تحقیقات بالینی و آموزش پزشکی در شهر پادوا ایتالیا، می‌گوید که سیب‌زمینی‌ها خطر مشکلاتی همچون بیماری قلبی و دیگر مشکلات پزشکی را افزایش می‌دهند. بعد از 8 سال محققان دریافتند که احتمال مرگ زودرس در میان گروهی از شرکت‌کننده‌ها که در طول یک هفته بیش از 2 بار سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خوردند حدود دو برابر بیشتر از گروهی از شرکت‌کننده‌هایی بود که در طول یک هفته دفعات کمتری سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌خوردند.
دکتر ورونیس می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که چندین مکانیسم منجر به مرگ‌ومیر می‌شوند.» او می‌گوید که اول‌ازهمه افرادی که سیب‌زمینی سرخ‌کرده بیشتری می‌خورند بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی هستند که می‌توانند خطر مرگ را افزایش دهند. علاوه بر این سیب‌زمینی‌ها در روغن‌های ناسالمی سرخ می‌شوند که سرشار از چربی‌های ترانس هستند. درنهایت، میزان بالای نمک استفاده‌شده برای سرخ کردن سیب‌زمینی‌ها خطر مرگ را افزایش می‌دهد.
آیا سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده مرگبار هستند؟
پیش از آنکه برای همیشه دور سیب‌زمینی سرخ‌کرده را خط بکشید، چند چیز را باید در نظر بگیرید. اول اینکه این تحقیق دقیقا مشخص نمی‌کند که شرکت‌کننده‌های این تحقیق چگونه مرده‌اند. دکتر کن لی، استاد علوم و فناوری غذایی در دانشگاه دولتی اوهایو می‌گوید: «مرگ این افراد ممکن است هیچ ربطی به رژیم غذایی آن‌ها نداشته باشد. ممکن است که این افراد در یک سانحه رانندگی فوت کرده باشند.» دکتر لی ادامه می‌دهد: «دوم اینکه این تحقیق وابسته به حافظه شرکت‌کننده در مورد غذاهای مصرفی خود بود. استفاده از حافظه شرکت‌کننده‌ها در مورد رژیم غذایی یک منبع اطلاعاتی بااعتبار حداقلی است.»
علاوه بر این، محققان تایید نکردند که سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده می‌توانند موجب مرگ زودرس شوند. دکتر لیزا ساسون، استادیار بالینی تغذیه در دانشکده تغذیه و غذا دانشگاه نیویورک می‌گوید: «ما نمی‌دانیم که چه چیزهای دیگری در رژیم غذایی و سبک زندگی این شرکت‌کننده‌ها به مرگشان کمک کرده است.» او اضافه می‌کند که به نظر بعضی از افراد اگر یک غذا سمی یا آلوده به باکتری نباشد، احتمالا نمی‌تواند به‌خودی‌خود باعث مرگ شود. او می‌گوید: «این‌یک روش بسیار ساده‌انگارانه برای نگاه کردن به این موضوع است.»
خطرات غذاهای سرخ‌کرده
این مطلب مطرح‌شده به این معنا نیست که می‌توانید در خوردن سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده یا غذاهای سرخ‌کرده زیاده‌روی کنید. غذاهای سرخ‌کرده سرشار از چربی، کالری‌ها و غالبا نمک هستند. بعضی از تحقیق‌ها، من‌جمله یکی از تحقیق‌های چاپ‌شده در سال 2014 نشان می‌دهند که بین خوردن غذاهای سرخ‌کرده و مشکلات سلامتی خطرناک همچون بیماری دیابت نوع 2 و بیماری قلبی پیوندی وجود دارد.
غذاهای سرخ‌کرده می‌توانند از طریق چندین عامل خطرزای اصلی همچون چاقی، فشارخون بالا و کلسترول بالا خطر این بیماری‌ها را افزایش دهند. علاوه بر این، فرایند سرخ کردن کیفیت غذا را کاهش و میزان کالری غذا را افزایش می‌دهد. غذاهای سرخ‌کرده‌ای که در فست فودها سرو می‌شوند معمولا در روغن‌های هیدروژنه پخته می‌شوند که معمولا سرشار از چربی‌های ترانس هستند. بسیاری از رستوران‌ها از این روغن‌ها استفاده می‌کنند، چون مزه رضایت‌بخش و صدای قرچ قرچ به غذا می‌دهند. چربی‌های ترانس سطوح کلسترول بد را افزایش می‌دهند، سطوح کلسترول خوب را پایین می‌آورند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.
تغذیه سالم در بیرون از خانه
آمریکایی‌ها دوست دارند که بیرون غذا بخورند و هیچ دلیلی وجود ندارد که نشان دهد غذاهای بیرون ناسالم هستند. اما همواره قادر نیستید که از میزان کالری‌ها، چربی و نمک موجود در غذاهای سرو شده در رستوران‌ها مطلع شوید. بنابراین توصیه می‌شود که پیش از سفارش غذا توصیه‌هایی را رعایت کنید تا از سالم بودن غذای مصرفی خود مطمئن شوید.
روغن‌های هیدروژنه وقتی‌که دوباره استفاده می‌شوند ناسالمی آن‌ها بیشتر می‌شود و این کاری است که در اغلب رستوران‌ها انجام می‌گیرد. دکتر کاهیل می‌گوید که در هر سرخ کردن روغن‌ها تجزیه می‌شوند و همین امر ترکیب آن‌ها را تغیر می‌دهد و باعث می‌شود که روغن بیشتری جذب غذا شود. این تغییرات نیز احتمال ابتلای شما را به کلسترول بالا و فشارخون بالا افزایش می‌دهند.
سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف چربی‌های ترانس را ممنوع کرده است و در سال 2018 این ممنوعیت کاملا اجرا می‌شود، اما دکتر کاهیل می‌گوید این ممنوعیت الزاما سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده را سالم‌تر نمی‌سازد، چون بسیاری از رستوران‌ها مصرف دیگر روغن‌ها را شروع کرده‌اند.
ممنوعیت چربی ترانس ازنظر نظری غذاهای سرخ‌کردنی را سالم‌تر می‌سازد، اما رستوران‌ها همچنان قادر به استفاده از دیگر روغن‌های ناسالم همچون روغن‌های چند بار استفاده‌شده هستند. به همین دلیل کنترل اثرات درازمدت روغن‌های جدید استفاده‌شده نیز حائز اهمیت است.
پیوند آکریلامید
دیگر نگرانی مربوط به غذاهای سرخ‌کرده یک ماده شیمیایی به نام آکریلامید است که در غذاهایی شکل می‌گیرد که با دمای بالا پخته یا سرخ می‌شوند. در تحقیقات انجام‌گرفته روی حیوانات محققان دریافتند که آکریلامید باعث سرطان می‌شود. وقتی‌که غذا با گرمای بسیار بالا پخته می‌شود یک آمینواسید به نام آسپاراژین که در غذا است با قند واکنش نشان می‌دهد و تولید آکریلامید می‌کند. این ماده شیمیایی می‌تواند در بسیاری از غذاهای سرخ‌کرده شکل بگیرید، اما بیشتر در سیب‌زمینی‌ها مرسوم است که سرشار از قندهایی همچون فروکتوز و گلوکز هستند.
میزان سرخ کردن غذا نیز دارای اهمیت است. دکتر لی می‌گوید: «هرچه غذا سیاه‌تر باشد، آکریلامید بیشتری در آن است. درنتیجه یک سیب‌زمینی سرخ‌کرده تیره‌تر یا یک مرغ سرخ‌شده تیره‌تر آکریلامید بیشتری دارد.»
او می‌گوید که اگر فرد سالمی هستید، خوردن متعادل غذاهای سرخ‌کرده حاوی آکریلامید احتمالا خطرناک نیست، اما اگر سابقه خانوادگی سرطان دارید، باید مراقب میزان مصرف غذاهای سرخ‌کرده باشید.
سرخ کردن سالم‌تر و جایگزین‌های سرخ کردن
اگر می‌خواهید که غذای سرخ‌کرده بخورید، غذا را در خانه خود سرخ‌کنید، چون روی نوع روغن استفاده‌شده کنترل دارید. دکتر کاهیل می‌گوید: «روغن‌های مایع سالم‌ترین گزینه‌ها هستند، چون حاوی میزان بالایی از چربی‌های سالم هستند.» روغن‌زیتون، روغن سویا و روغن کانولا از گزینه‌های خوب هستند. این روغن‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. هرگز روغن استفاده‌شده را دوباره برای سرخ کردن استفاده نکنید. هر بار از روغن تازه استفاده کنید و به هنگام سرخ کردن از دستمال‌های کاغذی استفاده کنید تا روغن اضافی غذا جذب دستمال شود.
برای کاهش سطوح آکریلامید اجازه ندهید که غذای شما خیلی قهوه‌ای شود. یک‌راه دیگر این است که سیب‌زمینی‌ها را در دمای اتاق خود و نه در یخچال نگه‌داری کنید. دکتر لی می‌گوید: «وقتی‌که سیب‌زمینی‌ها در یخچال گذاشته می‌شوند قند بیشتری تولید می‌کنند و قند آکریلامید بیشتری تولید می‌کند.»
بعضی از غذاها همان مزه و حالت غذاهای سرخ‌شده رادارند. دکتر ساسون پیشنهاد می‌کند که روی سیب‌زمینی‌های سفید یا شیرین روغن‌زیتون اسپری کنید و آن‌ها را در فر بپزید. می‌توانید تکه‌های مرغ را درون سفیده تخم‌مرغ قرار دهید و آن را به پودر سوخاری آغشته کنید و سپس روی آن روغن‌زیتون اسپری کنید و آن را بپزید تا مزه یک مرغ سرخ‌کرده را بدهد.
به‌طورکلی، مجبور نیستید که دست از خوردن غذاهای سرخ‌کرده بکشید، اما نباید در مصرف غذاهای سرخ‌کرده زیاده‌روی کنید. سعی کنید که سیب‌زمینی‌های سرخ‌کرده را هرازگاهی مصرف کنید و جزو رژیم غذایی روزانه شما نباشند و به‌جای همبرگر یک سالاد سفارش دهید تا مواد مغذی جذب بدن خود کنید. تعادل و تنوع در مصرف غذاها عامل اصلی در تغذیه سالم و سبک زندگی سالم است. این عادت تغذیه‌ای نامناسب است که برای شما مشکل می‌آفریند.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: