کد خبر: ۷۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 07
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >سرطان بیماری است که ترس از مرگ جزء جدانشدنی آن است زیرا مرتب گفته شده که حدود 50% بیماران مبتلا به سرطان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

از سوی دیگر بسیاری از بیماران حتی از داشتن بیماری احساس گناه دارند و از اینکه می دانند خانواده آنها چه حس و حالی دارند،غصه می خورند، با خود فکر می کنند  خانواده چگونه هزینه های درمانی را  باید تهیه کنند ؟ بنابر این  دچار استرس مضاعف می شوند.بیمار سرطانی استرس شنیدن بیماری، استرس درمان، استرس هزینه، استرس عمل جراحی، شیمی درمانی و استرس           رادیو تراپی و استرس درصد احتمال درمان را دارد.اما مهمترین نگرانی و استرس بیمار، عدم اطمینان  و روشن  نبودن و اطلاع نداشتن از روند درمان و بهبودی  است.
.دلسوزی ها و اظهار نگرانی و دلداری دادن غیر تخصصی دوستان و بستگان نیز می تواند بر دامنه مشکل بیفزاید.
چه باید کرد؟
سرطان بیماری خطرناکی است اما  می توان در برابرش ایستاد و معالجه  و درمانش  کرد .رعایت نکات زیر شما را در برابر بیماری سرطان مصون می دارد و مقاوم می سازد :
-    تقویت باورهای دینی و توسل به آفریدگار یکتا و دعا برای خود و دیگران بهترین درمان است یادمان باشد که خداوند لحظه ای ما را به خود رها نمی کند.
-    علم جدید می گوید سرطان بیماری مهمی است که قابل درمان و علاج است پس درمان
-    می شوید، باید بخواهید و تلاش کنید.
-    نگرانی ،اضطراب،ترس ،و استرس را از خود دور بسازید و باور کنید که همیشه راه حل مناسبی پیدا می شود.
-    شما وجود عزیزی هستید که بستگان و دوستانتان نیازمند حمایت و توجه و پشتبانی شما هستند پس بخاطر آنها بیشتر تلاش کنید تا بهبودی پیدا کنید.
-    روزانه 8 ساعت بخوابید و سعی کنید آرامش داشته باشید،استراحت کافی روان شما را نیز آرام  می کند.
-    از خوردن غذاهای فست فودی و فراوری شده بپرهیزید و میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید، اصلاح رژیم غذائی، کاستن از مصرف چربی،شیرینی، نمک و غذای سرخ کرده سلامت شما را تضمین می کند و مقاومت شمارا در برابر بیماری افزایش می دهد.
-    با مهربانی به دیگران دوستان بیشتری پیدا خواهید کرد که در مواجه با بیماری یار ویاور شما خواهند بود.
-    ورزش کنید هر چقدر که می توانید و به هر شکل که از عهده اش بر می آئید به اندازه توانتان ورزش کنید، تا مقاومتتان در برابر بیماری افزایش یابد.
-    ما روانمان را نمی بینیم اما جسممان نیازمند سلامت  روان مان است  پس به آن توجه کنیم و مراقبش باشیم، مطمئن باشید روحیه خوب در مقابل بیماری بسیار موثر است.


 نبی الله عشقی ثانی*
* مدرس دانشگاه  و مدیر موسسه خیریه فرهاد(حمایت از زنان سرپرست خانوار  مبتلا به سرطان )
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: