کد خبر: ۱۷۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 23
در کلانشهرهای کشور به دلیل وجود ترافیک، سرعت اورژانس در رسیدن به بالین بیمار و مصدوم، بالا بود و راهکار ما ورود موتورلانس ابتدا به تهران و سپس به سایر شهرها بود
شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جامعه روحانیون درخواست کرد از مساجد به عنوان کانونی برای ارائه مطالب در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها بهره‌مند شوند. به اعتقاد وزیر بهداشت، روحانیون با طی کردن دوره‌های آموزشی می‌توانند نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه خدمات در حوزه فوریت‌های پزشکی داشته باشند.

 به گزارش شفاآنلاین، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی روز گذشته در همایش آموزشی اورژانس ویژه روحانیون مساجد گفت: امیدواریم که هر یک از روحانیون یک سفیر سلامت باشند و ما این هنر را داشته باشیم که از موقعیت روحانیون، بهترین بهره را در راستای ارتقای سطح سواد سلامت ببریم.

او به این نکته هم تأکید کرد که روحانیت وارد کسب و کار و تجارت امور پزشکی نشود: «ما جایگاه روحانیت را رفیع‌تر از آن می‌دانیم که روحانیت وارد کسب و کار و تجارت امور پزشکی و طب سنتی شود چرا که جایگاه روحانیت آنقدر بی‌بدیل است که هر گونه رابطه مالی با بازار و جامعه به قداست آن آسیب می‌زند و اگر گاهی اوقات معاونین و مشاورین من صحبتی  یا توصیه‌ای می‌کنند در واقع توصیه بزرگان است.»

وزیر بهداشت در ادامه سخنانش به آمار 80 درصدی مرگ ایرانیان به دلیل سبک زندگی و تغذیه نامناسب اشاره کرد و گفت: نیمی از مرگ‌ها به علت سکته‌ها اتفاق می‌افتد و با اصلاح سبک زندگی و سالم‌سازی غذای روح و جسم می‌توان از این مرگ‌ها پیشگیری کرد.

دکتر هاشمی گفت: باید مردم را به تحرک بدنی و ورزش و کاهش(Decrease) مصرف نمک، شکر و روغن تشویق کنیم چرا که میزان نمک مصرفی مردم ۳ برابر استاندارد دنیا است و در حال حاضر مصرف دخانیات که بلای خانمانسوز در کشور است در حال رشد است.

او افزود: در بسیاری از مرگ‌های ناشی از سکته‌های قلبی با در دسترس بودن ابزار لازم می‌توان از مرگ پیشگیری(prevention) کرد بنابراین اگر در مساجد، ادارات و مجتمع‌های مسکونی بتوانیم با کمک سازمان اورژانس و خیرین، در کنار آموزش‌های لازم، ابزار و تجهیزات لازم بگذاریم، در پیشگیری از مرگ ناشی از سکته قلبی مؤثر خواهد بود.

ارتقای ظرفیت‌های اورژانس
در ادامه این مراسم سرپرست سازمان اورژانس کشور نیز به آموزش فوریت‌های پزشکی به روحانیون، دانش‌آموزان و دانشجویان تأکید کرد و گفت: تصمیم گرفتیم آموزش همگانی و اولیه فوریت‌های پزشکی را در حوزه‌های علمیه انجام دهیم از روحانیون انتظار داریم که در کلام و سخنرانی خود از توصیه‌های پیشگیرانه استفاده کنند و این آموزش‌ها را به دیگران منتقل کنند زیرا یکی از مطالبات اصلی مقام معظم رهبری نیز کاهش تلفات در حوادث ترافیکی است.

او همچنین از قرارداد خرید 400 دستگاه آمبولانس جدید خبر داد و افزود: مجوز خرید 1000 دستگاه آمبولانس جدید دیگر نیز از دولت گرفته شده که با این حساب، تعداد آمبولانس‌های کشور به 6 هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

کولیوند با اشاره به توسعه خدمات در بخش ریلی و دریایی یادآور شد: برای کاهش زمان رسیدن به بالین بیماران و مصدومان قرار است خدمات اورژانس در بخش ریلی را توسعه دهیم از این‌رو مذاکراتی را با مترو، راه‌آهن و سازمان پدافند غیرعامل انجام داده‌ایم تا برخی ایستگاه‌های مترو با تونل به بیمارستان‌های تروما (مراکز ویژه مجروحان تصادفات و حوادث) متصل شوند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه اورژانس هوایی کشور تاکنون به ۱۶ هزار بیمار و مصدوم، خدمات و فوریت‌های پزشکی  ارائه داده است، افزود: بخش عظیمی از این بیماران پس از انتقال توسط اورژانس هوایی، به اتاق عمل نیاز داشتند و این خدمات برای تمام افراد جامعه ارائه می‌شود.

کولیوند یادآور شد: در کلانشهرهای کشور به دلیل وجود ترافیک، سرعت اورژانس در رسیدن به بالین بیمار و مصدوم، بالا بود و راهکار ما ورود موتورلانس ابتدا به تهران و سپس به سایر شهرها بود تا سرعت رسیدن اورژانس افزایش یابد. خوشبختانه ۲۰۰دستگاه موتورلانس در تهران توزیع شد و بهترین پرسنل اورژانس در این خدمت به‌کار گرفته شدند. وی از اضافه شدن ۹۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس جدید به مجموعه اورژانس کشور خبر داد و از آنها به عنوان درمانگاه‌های سیار یاد کرد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: اورژانس کشور، خدمت 247 (24 ساعت شبانه روز در 7 روز هفته) را برای درمان سکته‌های حاد قلبی راه‌اندازی کرده تا عوارض این بیماری کاهش یابد.
دکتر کولیوند در این مورد توضیح داد: در صورتی که بیمار دچار سکته قلبی شده در کمتر از چهار ساعت به مراکز درمانی برسد، فرد بیمار، زنده می‌ماند و عوارض آن کاهش می‌یابد. در آمبولانس‌ها یک‌دستگاه نوار قلب مجهز به دو سیم کارت در نظر گرفته شده و پس از نوار قلب، اطلاعات برای پزشکان حاضر در مرکز ارتباطات ارسال می‌شود تا وضعیت بستری بیمار، مشخص شود. بیش از 60 درصد از بیماران دچار سکته حاد قلبی اگر تا کمتر از 3.5 ساعت به مراکز درمانی برسند، با مصرف یک دارو بهبود می‌یابند.

نیم نگاه
رئیس اورژانس کشور با اشاره به توسعه خدمات در بخش ریلی و دریایی یادآور شد: برای کاهش زمان رسیدن به بالین بیماران و مصدومان قرار است خدمات اورژانس در بخش ریلی را توسعه دهیم از این‌رو مذاکراتی را با مترو، راه‌آهن و سازمان پدافند غیرعامل انجام داده‌ایم تا برخی ایستگاه‌های مترو با تونل به بیمارستان‌های تروما متصل شوند.
برچسب ها: سلامت ، کاهش ، پیشگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: