کد خبر: ۱۷۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 17
سلامت روان از حوزه های بسیار مهم نظام سلامت است که در کنار سلامت جسمی و سلامت اجتماعی نیازمند توجه، برنامه ریزی و همکاری و مساعدت دستگاه های مختلف برای ساماندهی است اما متاسفانه در کشور برای این حوزه مهم هیچ برنامه مشخصی نداریم
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اختلالات روانی و به خصوص اضطراب و استرس بخش زیادی از جامعه جوان و میانسال کشور را درگیر کرده است و متاسفانه برنامه و استراتژی مشخصی برای مدیریت این حوزه در کشور نداریم.

به گزارش شفا آنلاین،محمد حسین قربانی افزود: سلامت روان از حوزه های بسیار مهم نظام سلامت است که در کنار سلامت جسمی و سلامت اجتماعی نیازمند توجه، برنامه ریزی و همکاری و مساعدت دستگاه های مختلف برای ساماندهی است اما متاسفانه در کشور برای این حوزه مهم هیچ برنامه مشخصی نداریم.

وی ادامه داد: وقتی از سلامت روان(mental health) صحبت می کنیم، باید بدانیم که این حوزه بسیار گسترده ای است که فقط در محدوده کار یک دستگاه نیست، مسائل مختلفی مانند آرامش فکری و سلامت روان در محیط کار، سلامت روان در صنعت، در حوزه کشاورزی، در بین دانش آموزان و دانشجویان، سلامت روان در بین دختران و زنان جامعه که مادران فرزندان ایران هستند، سلامت روان در بین مدیران همه و همه از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قربانی گفت: سلامت روان آحاد جامعه با مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از جمله بیکاری، نوع شغل، درآمد، مسکن، وضعیت خانواده، آموزش، سواد سلامت عمومی جامعه، مسئله انگ افراد مبتلا به اختلالات روانی، میزان مراجعه مردم به مشاوران اختلالات روانی و خیلی مسائل دیگر مرتبط است و متاسفانه باید بگویم که در این حوزه خیلی موفق نبوده ایم و پیشرفت قابل قبولی در این حوزه در کشور دیده نمی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: باعث تاسف است که از نظر کارشناسی و اجرایی کار زیادی در حوزه سلامت روان در کشور انجام نشده است و کارهای انجام نشده زیادی در این زمینه وجود دارد که مسئولان حوزه های مختلف باید انجام دهند و البته به یک استراتژی و سیاستگزاری کلان ملی برای مدیریت و ساماندهی این مسئله مهم نیاز داریم.

قربانی گفت: برای ساماندهی مسئله سلامت روان قبل از هر چیز باید یک چارچوب و برنامه ملی داشته باشیم، دانشکده های پزشکی،روانپزشکی(Psychiatry) و روانشناسی باید برای تدوین این برنامه مشارکت داشته باشند و در مرحله بعد باید از همه ظرفیت های کشور اعم از دستگاه های دولتی، رسانه ها، فضای مجازی، شبکه های اجتماعی، رسانه ملی، مدارس و دانشگاه ها و حتی از مدارس ابتدایی برای آموزش عمومی و افزایش توجه به سلامت روان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: میزان اضطراب و استرس(Stress) در جامعه بالاست و به خصوص این مسئله در افراد سنین جوانی و میانسالی بسیار بالاست، آمارهای دقیقی از شیوع و گسترش این اختلالات در اختیار نداریم ولی مشهود است که بخش مهمی از جامعه با اختلالات روانی مانند اضطراب، استرس و افسردگی درگیر هستند.

وی تاکید کرد: واضح است که در حوزه سلامت روان موفق نبوده ایم. برنامه ریزی برای ساماندهی و کنترل اختلالات روانی در جامعه باید یک برنامه زمان بندی شده و شاخص های کمی داشته باشد و مشخص باشد که در یک بازه زمانی مشخص از وضعیت موجود باید به چه وضعیتی برسیم.

24 تا 30 مهر هفته سلامت روان است و وزارت بهداشت برای هر یک از روزهای این هفته یک نام تعیین کرده است،به طوری که دوشنبه 24 مهر اولین روز هفته سلامت با عنوان، نیروی کار سالم و جامعه سالم، سه شنبه 25 مهر با عنوان، پیشگیری از تبعیض و استیگما در محیط کار، چهارشنبه 26 مهر با عنوان، محیط کار دوستدار سلامت روان نامگذاری شده است.

همچنین پنجشنبه 27 مهر با عنوان مدیریت استرس در محیط کار، جمعه 28 مهر با عنوان سبک زندگی و سلامت روانی در محیط کار، شنبه 29 مهر با عنوان نقش کارفرما در سلامت روان محیط کار و یکشنبه 30 مهر با عنوان رویکرد جامعه نگر در سلامت روان محیط کار نامگذاری شده است.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت حدود 23 درصد جمعیت ایران مانند سایر کشورها به نوعی به یکی از انواع اختلافات روانی خفیف تا شدید مبتلا هستند.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز جهانی بهداشت امسال –سال 1396- در وزارت بهداشت گفته بود: شیوع اختلالات روانی در 26 سال گذشته در کشور حدود دو برابر شده است. شیوع افسردگی(Depression) در زنان 50 درصد بیشتر از مردان است. و به گفته وی از نظر شیوع افسردگی شدید تهران در صدر استان های کشور است و گیلان و یزد بهترین وضعیت را دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد که شیوع افسردگی در ایران حدود 12.7 درصد است. این میزان در زنان 16.5 و در مردان حدود 10.8 درصد است و درواقع شیوع افسردگی در زنان حدود 50 درصد بیشتر از مردان است.

وی گفت: افسردگی بر روی روابط شخصی و اجتماعی افراد تاثیر می گذارد و باعث پرخاشگری و اثرات ناخوشایند در جامعه می شود. افسردگی در جهان رو به افزایش است و اکنون به رتبه چهارم از نظر بار بیماری ها رسیده است و پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که تا سال 2030 افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری ها در دنیا می رسد.

به گفته وزیر بهداشت عوامل اجتماعی زیادی مانند بیکاری، اعتیاد و از دست دادن عزیزان در بروز بیماری های اعصاب و روان نقش دارند و متاسفانه این عوامل همه مواردی هستند که ما در ایران جزو مقام دارهای آن در جهان هستیم، تصادفات و سوانح طبیعی هر سال جان عده زیادی را در کشور می گیرد و این مسئله نیز بر بدتر شدن وضعیت سلامت روان مردم موثر است.

هاشمی گفت: جامعه مملو از این مشکلات است و متاسفانه گاهی سیاستمداران چشم خود را روی این مسائل می بندند و فراموش می کنند که جوانان، زنان و خانواده ها تا چه اندازه آسیب پذیر شده اند. بسیاری از مردم عوامل افسردگی را می دانند اما علائم آن را نمی دانند به همین علت هر روز افراد زیادی در کنار ما با بیماری افسردگی رفت و آمد می کنند بدون اینکه ما و حتی خود آنها مطلع باشند.

شیوع اختلالات روانی در جامعه جوان و در بین دانشجویان و دانش آموان نیز مسئله مهم و نسبتا مغفول مانده است که در کنار تبلیغات شبکه های ماهواره ای و ترویج فرهنگ بی بند و باری ابعاد ناگفته ای دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. نبود مراکز معتبر برای مراجعه مردم و ارائه خدمات سلامت روان و وجود آشوب در این بازار باعث شده شبکه های ماهواره ای نیز به تبلیغ داروها و روش های غیر علمی برای جذب جوانان دست بزنند و بازار مکاره ای را در این آشفته بازار رقم بزنند.

محمد رضا فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت نیز چندی پیش گفته بود دو درصد دانشجویان علوم پزشکی به آسیبهای روانی جدی دچار هستند، 18درصد در معرض آسیب هستند و 40 درصد به مشاوره سلامت روان نیاز دارند. همه این مسائل نشان می دهد که حوزه سلامت روان نیازمند رسیدگی اورژانسی و جدی است و با برگزاری مراسمی نمادین در یک هفته از سال کار به جایی نمی رسد.
برچسب ها: افسردگی ، اعتیاد ، بیکاری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: