کد خبر: ۱۷۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
هموفيلي A در يک مورد از 5000 تولد نوزاد پسر اتفاق مي‌افتد. هموفيلي B از هر 15 هزارتولد پسر، يک مورد اتفاق مي‌افتد. هموفيلي A و B وابسته به جنس است. دخترها ناقل بيماري و پسرها مبتلا هستند
شفاآنلاین>سلامت> يک فوق‌تخصص خون با بيان اينکه به اختلالاتي که در آن خونريزي در بدن زياد مي‌شود، هموفيلي گفته مي شود، گفت: به‌طور کلي عوامل بند آورنده خونريزي عبارتند از فاکتورهاي عروقي، پلاکت‌ها و فاکتورهاي انعقادي.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر آزيتا آذر کيوان، فوق‌تخصص خون با بيان اينکه شايع‌ترين علت هموفيلي، اختلال در ساخت فاکتور شماره 8 است و به بيماري ناشي از کمبود فاکتور 8، هموفيلي A گفته مي‌شود، افزود: هموفيلي A در يک مورد از 5000 تولد نوزاد پسر اتفاق مي‌افتد. هموفيلي B از هر 15 هزارتولد پسر، يک مورد اتفاق مي‌افتد. هموفيلي A و B وابسته به جنس است. دخترها ناقل بيماري و پسرها مبتلا هستند.

وي با بيان اينکه هموفيلي، طيفي از علائم دارد، بيان کرد: يک سر طيف، علائم بيماري(disease) شديد است يعني همان هموفيلي نوع A .فرد مبتلا از کودکي دچار خونريزي مفصلي بخصوص مفصل مچ پا مي‌شود. بعد مفصل زانو و بعد آرنج دچار خونريزي مي‌شود. کودک ابتدا علامت ندارد، اما خونريزي که زياد مي‌‌شود علائم به صورت درد، تورم مفصل آشکار مي‌شود. اين افراد خونريزي عميق عضلاني و مفصلي دارند. با کوچک‌ترين ضربه، دچار خونريزي مي‌شوند. خونريزي آهسته و پيوسته ادامه دارد به طوري که تمام فضاي مفصل پر از خون مي‌شود.

آذرکيوان ادامه داد: يک سر ديگر طيف، بيماري ون ويلبراند است. فرد اگر يک ژن بيماري را داشته باشد، مي‌تواند آن را به نسل بعد منتقل کند. بيماري ون ويلبراند يک درصد افراد جامعه(Society) را درگير مي‌کند .

وي با بيان اينکه همچنين خونريزي بعد از زايمان در اين دسته افراد بيشتر است يا کبودي‌هايي در بدن دارند، گفت: يعني اگر بدنشان به جايي برخورد کند، کبود مي‌شود. اين خانم اگر قرص آهن هم مصرف کند باز فقر آهن او درمان نمي‌شود. اگر فرد به پزشک هماتولوژيست مراجعه کند با مشاهده علائم باليني و آزمايشات تخصصي، بيماري‌اش تشخيص داده مي‌شود.

اين فوق‌تخصص خون با بيان اينکه 30 درصد مبتلايان به هموفيلي، سابقه خانوادگي اين بيماري را ندارند که علت اين مساله وجود موتاسيون (جهش) در ژن فاکتور شماره 8 است.

وي با تاکيد بر اينکه براي افراد مبتلا به هموفيلي درمان پيشگيرانه وجود دارد، گفت: افراد مبتلا به هموفيلي A پسربچه هستند و ممکن است اين افراد با تزريق فاکتور8، دو روز در هفته، درمان پيشگيرانه دريافت کنند. اگر بيمار خونريزي کند سطح فاکتور 8 بدنش در حدي است که از خونريزي جلوگيري مي‌کند.

آذرکيوان با اشاره به نقش والدين در اين خصوص افزود: والدين بايد نحوه تزريق فاکتور 8 را آموزش ببينند و همواره دارو را در منزل داشته باشند. همچنين اين بيماران بايد کارت شناسايي هم داشته باشند؛ همچنين بيمار مبتلا به هموفيلي، از فعاليت کردن منع نمي‌شود، و ما بيمار مبتلا به کمبود فاکتور 8 داريم که فوتباليست است.

وي در خصوص علل خونريزي بيني در کودکان بيان کرد: خون دماغ شدن در بچه‌ها شايع است. خون‌دماغ‌شدن به تنهايي دال بر مشکلات خونريزي‌دهنده نيست. آلرژي غذايي هم مي‌تواند موجب خون دماغ شديد کودک شود. سرما خوردگي هم مي‌تواند عاملي براي خونريزي از بيني باشد. در اين موارد، چرب کردن مخاط بيني، جلوگيري از احتقان بيني با دادن داروي ضد احتقان، براي پيشگيري از خونريزي بيني توصيه مي‌شود. البته درمان بايد با نظر پزشک باشد.

اين فوق تخصص خون در پاسخ به اين پرسش که افراد مبتلا به اختلالات خونريزي‌دهنده بخصوص آنها که کمبود پلاکت دارند در مورد مصرف مسکن چه نکاتي را بايد رعايت کنند؟، گفت: اين افراد نبايد داروهايي مانند آسپرين، ديکلو فناک و ژلوفن بخورند. مسکن مصرفي در افراد مبتلا به ون ويلبراند، ترجيحاً بايد استامينوفن باشد. افراد مبتلا به ون ويلبراند بايد مراقب باشند بدنشان به جايي برخورد نکند، زيرا همين ضربه‌هاي کوچک، خونريزي‌هاي زير پوستي مي‌دهد و ممکن است منجر به کمبود آهن در آنها شود.

وي در پايان به افراد مبتلا به کمبود پلاکت توصيه و اظهارکرد: به اين افراد مصرف مکمل ويتامين C را توصيه نمي‌کنيم، اما مصرف خوراکي‌هاي حاوي ويتامين C را توصيه مي‌کنيم. ويتامين C از خونريزي زير جلدي پيشگيري مي‌کند.
برچسب ها: بيماري ، جامعه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: