کد خبر: ۱۷۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
محققین کالج پزشکی آلبرت انیشتین برای اولین بار ترکیبی را کشف کرده‌اند که به طور مستقیم و بدون این که روی سلول‌های سالم اثری بگذارد، روی سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارد و موجب می‌شود آنها مرتکب خودکشی شود
       
شفا آنلاین:محققین کالج پزشکی آلبرت انیشتین برای اولین بار ترکیبی را کشف کرده‌اند که به طور مستقیم و بدون این که روی سلول‌های سالم اثری بگذارد، روی سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارد و موجب می‌شود آنها مرتکب خودکشی شود. محققان این درمان را روی سلول‌های سرطانی لوکمیای میلوئید حاد(CML)آزمایش کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:لوکمیای میلوئید حاد، شامل حدود یک سوم موارد لوکمیا می‌شود و سالانه بیش از 10 هزار آمریکایی به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست می‌دهند. بیش از چندین دهه است که شانس بقای افراد مبتلا به این بیماری حدود 30 درصد است و هنوز محققین موفق نشده‌اند درمان موثرتری را برای آن کشف کنند.
اما محققین در کالج پزشکی آلبرت انیشتین ترکیبی را کشف کرده‌اند که می‌تواند در ترکیب با سایر درمان‌ها موجب کشته شدن موثرتر سلول‌ها شود. این ترکیب جدید با راه‌اندازی فرایند آپوپتوز(مرگ سلولی) منجر به کشته شدن سلول‌های سرطانی می‌شود. آپوپتوز زمانی آغاز می‌شود که BAX بوسیله پروتئین‌های پیش‌آپوپتوزی در سلول‌ها فعال شوند. زمانی که BAX فعال می‌شود، وارد میتوکندری شده و این کارخانه‌های تولید انرژی را دچار مشکل می‌کند. سلول‌های سرطانی، مقادیری از پروتئین‌های ضدآپوپتوزی را تولید می‌کنند که BAX و سایر پروتئین‌های سرکوب کننده آن را سرکوب می‌کنند. ترکیب جدیدی که این محققین شناسایی کرده‌اند با تمایل بالایی که برای اتصال به جایگاه فعال شدن BAX دارد، موجب احیای مولکول های BAX سرکوب شده شده و به نوعی مانع از سرکوب آن نیز می‌شود.
محققین این ترکیب موسوم به BTSA1 را روی رده‌های سلولی لوکمیای میلوئید حاد آزمایش کرده و مشاهده کردند که منجر به القای آپوپتوز در بیماران لوکمیایی می‌شود اما تاثیری روی سلول‌های بنیادی خون‌ساز سالم نمی‌گذارد. تست کردن BTSA1 روی موش‌های مدل شده برای لوکمیای میلوئید حاد نیز موجب افزایش بقای آنها در مقایسه با موش‌های کنترل (تیمار نشده با ترکیب) شد. مهم‌تر اینکه موش‌های تیمار شده با BTSA1 هیچ‌گونه عوارض جانبی را نشان ندادند.
محققین امیدوارند که با تست‌های بیشتر و رسیدن به قطعیت بتوانند از این ترکیب در مطالعات بالینی استفاده کنند.
منبع:
برچسب ها: سرطان ، سلول سالم ، لوکمیا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: