کد خبر: ۱۶۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 13
تفاوت‌های کلیشه‌ای جنسیتی در انتخاب غذا حتی به صنعت کتاب‌های آشپزی نیز سرایت کرده است. ویراستار مجله Esquire کتاب قطوری تحت عنوان «خوردن مانند یک مرد» را منتشر کرده که در آن دستورالعمل‌های پخت غذاها برای مردان در حین انجام فعالیت‌های متفاوت مانند طبیعت‌گردی و کمپ زدن است
شفا آنلاین>سلامت>آگهی‌ها و تیزرهای بازرگانی بیشماری هستند که زنان لاغراندام، شاد و خندانی را در حال خوردن سالاد یا خوردن گوجه‌فرنگی‌های به سیخ کشیده شده نشان می‌دهند. در همین حال همتایان مرد آنها در حال خوردن برگرهای آبدار یا جویدن یک بال مرغ پوشیده از سس دیده می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین،تفاوت‌های کلیشه‌ای جنسیتی در انتخاب غذا حتی به صنعت کتاب‌های آشپزی نیز سرایت کرده است. ویراستار مجله Esquire کتاب قطوری تحت عنوان «خوردن مانند یک مرد» را منتشر کرده که در آن دستورالعمل‌های پخت غذاها برای مردان در حین انجام فعالیت‌های متفاوت مانند طبیعت‌گردی و کمپ زدن است.

اما این پایان ماجرا نیست. بر طبق یک بررسی جدید که در مجله روانشناسی(Psychology) اجتماعی منتشر شده است، وعده غذایی که هر روز می‌خرید یا به محل کارتان می‌برید، می‌تواند انتخابی بر اساس جنسیت شما باشد.

پژوهشگران دانشگاه مانیتوبا، واکنش‌های افراد به تفاوت‌های بر اساس جنسیت در بسته‌بندی‌های مواد غذایی را بررسی کرده است. آنها دریافتند که اغلب گزینه‌های انتخابی سالم و مناسب برای خوردن، اغلب زنانه و گزینه‌های غذایی ناسالم اغلب به‌عنوان انتخاب‌های مردانه شناخته شده‌اند.

نتایج بررسی
پژوهشگران در بخش ابتدایی این مطالعه از 63 فرد بزرگسال خواستند غذاهای خاصی را بر اساس اینکه آنها چگونه تهیه‌شده‌اند به دسته‌بندی‌های بر اساس تقسیم‌بندی کنند. برای مثال هنگامی‌که به آنها مرغ پخته‌شده و سرخ‌شده ارائه شد، هم شرکت‌کنندگان زن و مرد، مرغ بریان‌شده (انتخاب کاملا سالم‌تر) را به‌عنوان گزینه زنانه و مرغ سرخ‌شده را به‌عنوان گزینه‌ای مردانه طبقه‌بندی کردند.

در بخش دوم مطالعه شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در شش گروه قرار داده‌شده و به آنها کلوچه مافین بلوبری با بسته‌بندی‌های مختلف داده شد. برخی مافین‌ها در بسته‌بندی‌هایی با عکس یک بالرین بودند و روی آنها کلمه «سلامت» نوشته شده بود.

روی سایر بسته‌بندی‌ها کلمه «عظیم» (mega) و عکس مردانی در حال بازی فوتبال قرار داده شد. به سایر افراد نیز بسته‌بندی‌هایی فاقد عکس یا نوشته‌ای روی آن داده شد.

در نهایت پژوهشگران برای دو گروه آخر، بسته‌بندی‌های با تصاویر و کلماتی به کار بردند که متضاد با کلیشه‌های جنسیتی معمول بود، یعنی کلمه «سلامت» در کنار تصویر فوتبال و کلمه «عظیم» در کنار عکس بالرین قرار داده‌شده بود.

همان طور که انتظار می‌رفت، این آخرین نوع بسته‌بندی‌ها گیج‌کننده‌ترین نوع بسته‌بندی برای شرکت‌کنندگان بودند. لوک ژو، سرپرست این بررسی، در این باره گفت: «ما بر اساس کلیشه‌های جنسیتی انتظار داریم که غذا خوردن سالم با زنانگی مرتبط باشد، اما اگر غذاهای سالم در بسته‌بندی‌های مردانه قرار گیرند چه می‌شود؟

این کار انتظارات معمول را نقض می‌کند.» حداقل نتیجه‌ای که از یافته‌های این بررسی می‌توان گرفت، این است به هم ریختن انتظارات ما واقعا می‌تواند بر جوانه‌های چشایی ما تاثیر بگذارد.

شرکت‌کنندگان در این بررسی گزارش کردند که کلوچه‌های با بسته‌بندی‌های «متناقض» در واقع نسبت به کلوچه‌های با بسته‌بندهای دیگر- با وجودی اینکه کلوچه‌ها کاملا مشابه بودند- طعم بدتری دارند. همچنین شرکت‌کنندگان تمایل به پرداخت پول کمتری برای کلوچه‌های با این نوع بسته‌بندی‌ها داشتند.

تجربیات شخصی
برای سنجیدن این موضوع در زندگی واقعی، من از چند نفر از دوستان و همکارانم خواستم تا با تهیه تصویر غذایی که روزانه برای خوردن به محل کار می‌برند، آن را به اشتراک بگذارند. آن‌چنانکه بعد معلوم شد، نتایج بسیار متناقض بودند. به نظر می‌رسید که هیچ‌کدام از جنسیت‌ها انتخاب‌های عمدتا سالم‌تری انجام نمی‌دهند، دوستان و همکاران مرد به همان اندازه همکاران زن به خوردن سالاد یا یک ‌کاسه برنج علاقه نشان می‌دادند و همکاران زن هم در خوردن زنان یک ساندویچ بزرگ یا یک بشقاب پاستا دچار تردید نمی‌شدند. البته بیشتر این غذاها به‌صورت خانگی تهیه شده بودند. من تصمیم گرفتم تا نگاهی به بسته‌بندی غذاهای دوستان و همکارانم بیندازم.

جالب اینکه بر روی بسته ساندویچ پیتا یکی از همکاران زنم کلمه «سالم» با حروف درشت سبز رنگ در سرتاسر بسته‌بندی نوشته شده بود. بسته‌بندی شکلات‌های تلخ نیز واجد پیامی کوچک بود که هدفش مخاطبان زن بود و مصرف‌کنندگان را به خوردن بیشتر آن تشویق می‌کرد و از آنان می‌خواست تا گام اول را بردارند.

در مقابل غذای بوریتوی صبحانه همکار مرد من به کلمه «برترین» (supreme) با حروف بزرگ مزین شده بود که کاملا شبیه به کلمه «عظیم» (mega) مورداستفاده در این مطالعه بود. به این ترتیب حتی در میان شبکه کوچکی از دوستان و همکاران من نیز سروکله تاثیرات جنسیت بر بسته بندی غذایی پیداشده بود. ژو معتقد است که درصورتی‌که اندازه نمونه بزرگ‌ بود، «شاهد گرایش بیشتر در همکاران زن نسبت به مردان برای انتخاب گزینه‌های سالم‌تر می‌بودم اما او می‌گوید نتایج بررسی خودش را نمی‌توان فقط به ماهیت غذا یا فقط به نوع بسته‌بندی آن نسبت داد، بلکه ترکیبی از هر دو عامل است که بیشترین تاثیر را روی نوع نگرش، انتخاب و سلیقه افراد دارد.
برچسب ها: روانشناسی ، سلامت ، سالاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: