کد خبر: ۱۶۹۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 13
آنفولانزای اخیر که به اشتباه آنرا آنفولانزای خوکی مینامند در واقع آنفولانزای نوع A نام دارد .البته این نامگذاری (آنفولانزای خوکی )خیلی هم بی مسمی نیست زیرا در ساختمان ژنتیکی این ویروس که نام دیگرش H1N1 است ، 2قسمت ساختار ژنتیکی ویروس آنفولانزای خوک است یک قسمت ویروس آنفولانزای مرغی و یک قسمت هم آنفولانزای انسانی است .
شفا آنلاین:آنفولانزای خوکی یک بیماری تنفسی در خوکها است که نوعی ویروس آنفولانزا آن را ایجاد می کند و باعث ایجاد خسارات سنگین در صنایع پرورش خوک می شود شیوع آن در فصل زمستان بیشتر است و باعث ابتلای بسیاری از خوکها در این مراکز می گردد اما احتمال سرایت آن به انسان کم است و فقط پرورش دهندگان می توانند مبتلا شوند .

پس بیماری آنفولانزای اخیر چیست ؟
به گزارش شفا آنلاین:آنفولانزای اخیر که به اشتباه آنرا آنفولانزای خوکی مینامند در واقع آنفولانزای نوع A نام دارد .البته این نامگذاری (آنفولانزای خوکی )خیلی هم بی مسمی نیست زیرا در ساختمان ژنتیکی این ویروس که نام دیگرش H1N1 است ، 2قسمت ساختار ژنتیکی ویروس آنفولانزای خوک است یک قسمت ویروس آنفولانزای مرغی و یک قسمت هم آنفولانزای انسانی است .

بنا براین به با توجه به ساختار ژنتیکی اش، به راحتی از انسان به انسان منتقل شده اما چون با انفولانزای انسانی هم متفاوت است ، انسان ایمنی نسبت به آن ندارد و به راحتی انسان را مبتلا می سازد و بسیار توانایی آنرا دارد که به صورت اپیدمی در آید .

شیوع این آنفولانزا چگونه است ؟
این بیماری ابتدا در مکزیک شناسایی شد و اکنون نیز شیوعش در این کشور از همه جا بالاتر است و سپس به سرعت به طرف آمریکای شمالی رفت و به کانادا هم رسیده است . اروپا را هم بی نصیب نگذاشته و در کشورهای ایرلند ، فرانسه ، اسپانیا ، یونان ، دانمارک ، سوئد ، آلمان هم دیده شده است حتی در آن سوی دنیا یعنی در نیو زلند و استرالیا هم گزارش شده است .القصه براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی فعلا حداقل در160 کشور دنیا تا این لحظه دیده شده است .اما نکته قابل توجه این است که هم اکنون روزانه حدود نیم میلیون نفر از راه مسافرتهای هوایی در تمام سطح دنیا جابجا می شوند بنا بر این می توان حدس زد چه اتفاقی ممکن است از نظر اپیدمی بیفتد.

سازمان بهداشت جهانی ضمن اینکه اعلام کرده است هنوز نیازی به اعلام " هشدار شدید " نیست اما درجه هشدار را از 3 به 4 افزایش داده (هشدار نوع 1 خفیف ترین هشدار و نوع 6 شدیدترین هشدار) اما در عین حال اعلام کرده است چون این بیماری قربانیان خود را بیشتر از میان افراد کم سن و سال و جوان انتخاب میکند باید نگران این بیماری بود .

بیشترین قربانیان در مکزیک بین 25 تا 45سال سن دارند .

آیا واکسن دارد یا نه ؟
بله واکسن آن ساخته شده و در بازار آمده اما تا لحظه نوشتن این مطلب هنوز وارد بازار ایران نشده است

خیلی راحت می شود نتیجه گرفت واکسنهایی کهدر بازار ایران است کوچکترین تاثیری در بروز بیماری ندارد و اگر در زمستان واکسن آنفولانزا را زده اید اصلا خیالتان راحت نباشد .

نشانه ها و علائم بیماری چیست ؟
مانند بسیاری از آنفولانزاها است .یعنی تب ، لرز، سر درد ، احساس سرما خوردگی ، گلودرد ، کوفتگی ، درد مفاصل را دارد .گاهی دل درد و تهوع و استفراغ همراه است . تب معمولا بالا و ناگهانی است .سرفه ، آبریزش بینی و گرفتگی بینی وجود دارد . ممکن است اسهال وجود داشته باشد .اغلب بیماران علائم شدید ندارند و بدون کمک پزشکی بهبود می یابند

درمان چیست ؟
هیچ درمان خاصی ندارد تا زمان دستیابی به واکسن می توان از داروهای ضد آنفولانزای مرغی استفاده کرد .

راههای پیشگیری چیست ؟
شامل احتیاطهای معمول مانند زدن ماسک ، شستن دستها با آب و صابون و یا سایر شستشودهنده های استاندارد و یا ژل های تمیز کننده ، خودداری از برخورد با ذرات تنفسی افراد مبتلا به هر نوع آنفولانزای مشکوک ، روبوسی نکردن ، کمتر در اجتماعات عمومی بودن و یا رعایت اصول بهداشتی در این اجتماعات مثل اتوبوس ،مترو ،تاکسی و یا حتی آسانسور ،و شستن دستها پس از دست زدن به وسایل عمومی مثل دستگیره های در و یا هر جای دیگر .

آیا قابل تشخیص است ؟
بله با نوعی روش آزمایشی به نام PCR یا شناسایی ویروس از راه ژنوم آن قابل شناسایی است
پزشک آنلاین
دکتر بهزاد مدرس [ علوم آزمایشگاهی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: