کد خبر: ۱۶۹۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 09
ابتلای به آنفلوآنزا نتیجه آلودگی به ویروسی است که انواع مختلفی دارد و هر ساله برای تهیه واکسن جهت استفاده در فصل شیوع این بیماری، کارشناسان باید براساس نوع رایج در سال گذشته و حدس و گمان درباره انواعی که احتمال شیوع آنها وجود دارد واکسن مناسب را تهیه ‌کنند.
شفا آنلاین:پژوهشگران در بریتانیا از داوطلبان برای شرکت در آزمایش واکسن جدید پیشگیری از ابتلای به آنفلوآنزا دعوت کرده‌ و امیدوارند با آزمایش نهایی این واکسن روی حدود پانصد داوطلب، آن را برای استفاده آماده کنند.

تفاوت واکسن جدید با واکسن‌های متداول
به گزارش شفا آنلاین:ابتلای به آنفلوآنزا <Flu>نتیجه آلودگی به ویروسی است که انواع مختلفی دارد و هر ساله برای تهیه واکسن جهت استفاده در فصل شیوع این بیماری، کارشناسان باید براساس نوع رایج در سال گذشته و حدس و گمان درباره انواعی که احتمال شیوع آنها وجود دارد واکسن مناسب را تهیه ‌کنند.
تفاوت واکسن جدید - موسوم به واکسن فراگیر - با واکسن‌های متداول در این است که این واکسن جدید بخشی از ویروس را هدف قرار می‌دهد که سال به سال و از نوعی به نوع دیگر تغییر نمی‌کند و در نتیجه، می‌توان آن را علیه تمامی انواع ویروس مورد استفاده قرار داد.
گروه پژوهشگران دانشگاه آکسفورد، که پژوهش را در این زمینه برعهده داشته‌اند، گفته‌اند که این واکسن را می‌توان برای ایمن‌سازی در برابر آنفلوآنزای انسانی، پرنده و خوک به کار برد و به خصوص به انسان مصونیت به مراتب بهتری می‌دهد.
بهترین راه مبارزه با آنفلوآنزا
ایجاد ایمنی یا مصونیت در برابر آنفلوآنزا بهترین راه مبارزه با این بیماری است اما واکسن‌های موجود تا کنون باعث مصونیت کامل نمی‌شده است. به عنوان مثال، سال گذشته واکسنی که علیه آنفلوآنزا تهیه و تزریق شد حدود ۴۰ درصد در مورد افراد زیر ۶۵ سال موثر بود اما عملا در مورد افراد بالای این سن تاثیری نداشت هرچند ویروس مور نظر به نوع عامل شیوع بیماری در سال پیش از آن نزدیک بود.
با بالارفتن سن، سیستم ایمنی فرد ضعیف می‌شود و بدن او نمی‌تواند مانند جوانان به واکسن واکنش مساعد نشان دهد.
سرپرست گروه پژوهشی دانشگاه آکسفورد گفته است که استفاده از واکسن جدید در کنار واکسن موجود کمک بیشتری به جلوگیری از ابتلای به آنفلوآنزا از جمله در میان سالمندان می‌کند.
نتایج آزمایش جدید
این اولین آزمایش یک «واکسن فراگیر آنفلوآنزا» در جهان است و با حمایت موسسه ملی تحقیقات بهداشتی بریتانیا به اجرا گذاشته می‌شود. از افراد بالای ۶۵ سال در چند منطقه بریتانیا دعوت شده است به عنوان داوطلب در آزمایش این واکسن شرکت کنند و امید می‌رود که شمار افراد تحت آزمایش حدود پانصد نفر باشد.
در جریان آزمایش، به نیمی از این افراد واکسن ضدآنفلوآنزای معمولی همراه با پلاسبو (دارونما یا ماده غیرموثر) و به نیمی دیگر واکسن آنفلوآنزای معمولی همراه با واکسن جدید تزریق خواهد شد تا مشخص شود که آیا بین دو گروه تفاوتی بروز خواهد کرد یا نه.
پژوهشگران دانشگاه آکسفورد گفته‌اند که واکسن جدید به شکلی متفاوت به مقاومت بدن دربرابر ویروس آنفلوآنزا کمک می‌کند. ویروس آنفلوآنزا به گلوله کوچکی شبیه است که تمامی سطح خارجی آن را چیزی شبیه به سوزن یا خار خارپشت پوشانده است. واکسن‌های فعلی باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن سر خارهای روی این ویروس را شناسایی و به آنها یا در واقع پروتئین موجود در آنها حمله کند. از آنجا که پروتئین سطح ویروس مرتبا تغییر شکل می‌دهد، این شیوه مقابله همیشه موثر نیست.
واکسن جدید سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا پروتئین داخل گلوله بدنی ویروس را شناسایی و به آن حمله کند و این پروتئین تغییر شکل نمی‌دهد و بین انواع مختلف ویروس یکسان است. به این ترتیب، این واکسن می‌تواند با انواع مختلفی از ویروس آنفلوآنزا مقابله کند و نیازی نیست که برای هر نوع، واکسن جداگانه‌ای تهیه شود.
به گفته رئیس گروه پژوهش واکسن جدید، آزمایش این واکسن حدود دو سال به طول خواهد انجامید و اگر نتیجه آن موفقیت‌آمیز باشد، در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
در زمستان امسال، زلاندنو و استرالیا - در آن سوی کره زمین که به تازگی زمستان خود را پشت سر گذاشته‌اند - یکی از بدترین سال‌های شیوع آنفلوآنزا را پشت سر گذاشته‌اند و به همین دلیل مقامات بهداشتی بریتانیا خود را برای احتمال شیوع گسترده این بیماری در سال جاری آماده می‌کنند.سپید
منبع: BBC Health



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: