کد خبر: ۱۶۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 05
افراد دارای گروه خون‌های نادر‌، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر 5 هزار تا 10هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است
شفاآنلاین> سلامت> رئیس آزمایشگاه مرجع ایمنوهماتولوژی سازمان انتقال خون گفت: تاکنون اطلاعات یک هزار و 400 ایرانی با گروه های خونی نادر در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است.

به گزارش شفآنلاین، مصطفی مقدم افزود: این افراد از بین 60هزار نفری که غربالگری شده اند شناسایی و اطلاعات آنها در بانک اطلاعاتی سازمان انتقال خون ثبت شده است .

وی خاطرنشان کرد: از بین این یک هزار و 400نفر، یکصد نفر دارای گروه خونی بسیار نادر هستند .
مقدم تصریح کرد: درحال حاضر 190واحد خون نادر به صورت منجمد از این یک هزار و 400نفر گرفته و به صورت منجمد ذخیره سازی شده است که تا 30 سال قابلیت نگهداری دارد.

وی اضافه کرد: این خون های نادر در تهران ذخیره سازی شده است و در صورت لزوم برای افراد نیازمند به این گروه های خونی نادر در سرتاسر کشور از طریق سازمان انتقال خون(blood) ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه در جهان تا کنون 336 گروه خونی نادر شناسایی شده است ، گفت: در دنیا افرادی که که حداقل در 5گروه خونی قرار نداشته باشند در رده بندی گروه ها ی خونی نادر قرار می گیرند.

مقدم افزود: اهداکنندگان گروه های خونی نادر به دو گروه تقسیم می شوند، گروه اول (اهداکنندگان نادر) افرادی هستند که در خون آنها چند آنتی ژن منفی دارند و گروه دوم (اهداکنندگان بسیار نادر) از افرادی تشکیل شده اند که یک آنتی ژن با شیوع بالا در خون آنها منفی است .

وی همچنین گفت: فهرستی از حدود 190 واحد گروه خون بسیار نادر ذخیره شده در دمای منفی 80 درجه سانتیگراد، در این بانک اطلاعاتی نگهداری می شود .

مقدم تصریح کرد: سازمان(organisation) انتقال خون ایران، برای پاسخ دهی به نیاز بیماران دارای انواع خون های نادر، تصمیم گرفت برای یافتن گروه های خونی نادر، به طور منظم نمونه های خون اهداکنندگان دریافتی از مراکز اهدای خون 31 استان را که به صورت تصادفی انتخاب می شدند، در آزمایشگاه رفرانس ایمنوهماتولوژی در تهران غربالگری کند.

افراد دارای گروه خون‌های نادر‌، افرادی هستند که مشابه خون آنها فقط در هر 5 هزار تا 10هزار نفر جمعیت جغرافیایی جامعه موجود است.

در حاضر در جهان 336 گروه خونی نادر شناسایی شده است که حدود 100 گروه خونی آن بسیار نادر است. در ایران نیز 33 گروه خونی بسیار نادر شناسایی شده است.

جمهوری اسلامی ایران از سال 1389 به عضویت انجمن بین المللی خون های نادر دنیا در آمده و ایران به عنوان تنها کشور اسلامی عضو این انجمن است که دارای برنامه خون های نادر است.
همچنین در قاره آسیا نیز ایران، چین و ژاپن اعضاء این انجمن هستند و دارای برنامه خون های نادر هستند.
برچسب ها: خون ، سازمان ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: