کد خبر: ۱۶۸۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
پوکی استخوان بیماری خاموش نام دارد به همین دلیل است که ما گاها زمانی تشخیص می دهیم که فردی پوکی استخوان دارد که دچار شکستگی شود.
شفا آنلاین>سلامت>رییس مرکز تحقیقات استئوپروز گفت: بیشترین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در ناحیه مچ دست، ستون فقرات و لگن اتفاق می افتد و حدود ۲۰درصد موارد شکستگی لگن در طول سال منجر به مرگ می شود.

به گزارش شفا آنلاین،افشین استوار رییس مرکز تحقیقات استئوپروز(Osteoporosis) پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه تهران گفت: پوکی استخوان بیماری خاموش نام دارد به همین دلیل است که ما گاها زمانی تشخیص می دهیم که فردی پوکی استخوان دارد که دچار شکستگی شود. 

وی افزود: شکستگی های ناشی از پوکی استخوان یکی از مهم ترین عواملی است که باعث شکستگی بعدی می شود. بنابراین خیلی مهم است که ما بتوانیم شکستگی های اولیه را  تشخیص، شناسایی و ثبت کنیم تا بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم و از شکستگی های بعدی جلوگیری کنیم.

استوار تصریح کرد: در دنیا روش های موثری شناسایی شده که بتوانیم شکستگی های اولیه را تشخیص و از شکستگی های ثانویه جلوگیری کنیم. در مرکز تحقیقات پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم در حال تدوین این اقدامات هستیم و نهایتا نتیجه ی آن این است که این شکستگی ها در افراد اتفاق نیفتد.

وی ادامه داد: این مجموعه اقدامات شامل شناسایی شکستگی اولیه و تلاش و کمک به بیماران برای ادامه ی روند درمان؛ فیزیوتراپی و افزایش فعالیت های فیزیکی آنهاست.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه غدد و متابولیسم اظهار کرد: اقدامات دیگری نیز با همکاری انجمن استئوپروز کشور و وزارت بهداشت و درمان در دست انجام است در جهت اینکه بتوانیم پوکی استخوان را به عنوان یک معضل رصد کنیم و همین طور اقدامات کنترلی را  برای جلوگیری از شکستگی ها انجام دهیم.

همچنین افزود: غنی سازی شیر و غنی سازی ویتامین D  در سالهای اخیر در کشور انجام شده است. به دلیل اینکه اکثر خانوارها  از سایر محصولات لبنی مانند پنیر استفاده می کنند؛ ما به دنبال این هستیم که سایر مواد لبنی را نیز از ویتامینD  غنی سازی کنیم.

استوار گفت: ما آمار دقیقی از میزان شکستگی های استخوان در ایران نداریم و یکی از اقداماتی که قصد انجام آن را داریم ثبت موارد شکستگی ست. 

همچنین ادامه داد: تعدادی از شکستگی ها که در مهره ها اتفاق میفتد اساسا تشخیص داده نمی‌شود و حتی در رایولوژی نیز اعلائم محدودی دارد. سایر شکستگی ها نیز با مراجعه به ارتوپد درمان می شود و پوکی استخوان فرد درمان نشده و علت اولیه از بین نمی رود . لذا در ابتدا باید تمام شکستگی های را در سطح کشور  ثبت کرد.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه غدد و متابولیسم در آخر گفت: بیشترین شکستگی های ناشی از پوکی استخوان در ناحیه مچ دست، ستون فقرات و لگن اتفاق می افتد و حدود ۲۰درصد موارد شکستگی لگن در طول سال منجر به مرگ می شود.

برچسب ها: لگن ، استخوان ، تحقیقات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: