کد خبر: ۱۶۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
شفاآنلاین :تعداد تلفات بزرگترین قتل عام تاریخ امریکا در حالی به دست کم 59 تن رسیده که حدود 600 زن، مرد و کودک دراین جنایت هولناک مجروح شده‌اند دربیمارستان‌ ها ومراکز درمانی تحت درمان هستند. اما همچنان رازهای پشت پرده جنایتکار ثروتمند، معمای بزرگی را پیش روی کارآگاهان وتیم تحقیق قرار داده است.

به گزارش شفاآنلاین، ساعت 10 و 8 دقیقه شامگاه یکشنبه (به وقت محلی)، در جریان برگزاری آخرین کنسرت جشنواره سه روزه موسیقی «روت 91» ناگهان صدای رگبار گلوله در فضا پیچید و تماشاگران وحشت زده یکی پس از دیگری زیر بارش بیرحمانه گلوله‌ها به خاک و خون کشیده شدند.  با توجه به اینکه گلوله‌ها از طبقه 32 هتل «مندلی بی» و نقطه‌ای مسلط به محوطه باز هتل و به مدت دست کم 10 دقیقه پیاپی شلیک شدند بسیاری مهلت وزمان برای فرار نداشتند و به همین خاطر شمار تلفات و مجروحان بشدت افزایش یافت. نیروهای ویژه پلیس امریکا با شناسایی محل تیراندازی در هتل، خود را به اتاق ضارب خطرناک رساندند و جسد مرد 64 ساله‌ای به نام «استفان پادوک» را پیدا کردند. براساس آخرین گزارش‌ها در اتاق قاتل، دست کم 16 اسلحه پیدا شد که 2 اسلحه تمام خودکار بود.


«استفان پادوک» که بود؟
عامل قتل عام 59 نفر از مردم امریکا، یک میلیاردر و حسابدار بازنشسته بود که سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه املاک و مستغلات داشت. «استفان پادوک» 27 سال قبل ازدواج کرده و مدتی بعد هم از همسرش جدا شده بود. او چند سال قبل با زنی 62 ساله به نام «مارلیو دنلی» نامزد کرده بود. این زن در گزارش‌های نخست به‌عنوان همدست ضارب معرفی شده بود، اما پس از تحقیقات پلیسی مشخص شد هنگام کشتار، در ژاپن بوده و ارتباطی با قاتل نداشته است.
«پادوک» بجز چند تخلف رانندگی، هیچ سابقه کیفری و جنایی ندارد و به دلیل عادت قماربازی‌اش در هتل‌های بسیاری رفت و آمد داشته است. او در محله بازنشستگان شهر «مسکیت» واقع در 80 مایلی لاس وگاس در خانه‌ای دو خوابه زندگی می‌کرد. خانه‌ای هم در «رنو»یکی دیگر از شهرهای ایالت« نوادا» داشت. به گفته کارشناسان این دو خانه 700 هزار دلار قیمت دارند. عامل قتل عام تاریخی امریکا شکارچی ماهر و خلبان هم بود. او دو هواپیمای کوچک شخصی نیز داشت.
«استفان پادوک» به گفته برادرش، گرایش مذهبی یا سیاسی نداشته و از نظر روانی در سلامت کامل بوده است. «اریک» -برادرعامل کشتار-به خبرنگاران گفت: «من و خانواده‌ام بعد از این اتفاق شوکه شده‌ایم  چرا که به نظرما استفان هیچ دلیلی برای این کار نداشت. من آخرین بار او را بعد از طوفان ماریا دیدم. او بتازگی برای مادرمان عصا فرستاده بود و به نظر هیچ مشکلی نداشت.»

ورود به هتل 4 روز قبل از کشتار
«استفان پادوک» 4 روز پیش از شامگاه خونین، با بیش از 10 چمدان به هتل «منــــــــدلی بی» لاس وگاس وارد شد و در طبقه 32 و در اتاقی دو خوابه استقرار پیدا کرد. خدمتکاران هر روز برای نظافت اتاق می‌آمدند و حتی ساعاتی پیش از این تیراندازی نیز آخرین نظافت را انجام داده بودند اما هرگز هیچ کدام موضوع مشکوکی ندیده بودند. به گفته پلیس، این مرد 64 ساله با شکستن شیشه دو پنجره اتاقش، اسلحه‌ها را جاسازی کرده و در آخرین ساعت روز پایانی جشنواره موسیقی مردم را به گلوله بسته بود. پلـــــــــــــیس علاوه بر یافتن 16 (در برخی گزارش‌ها 23) اسلحه در اتاق قاتل، 18 اسلحه نیز در خانه «پادوک» کشف کرده است. در خودروی این مرد نیز مقادیری مواد شیمیایی تولید بمب کشف و ضبط شد.
تحقیقات مقدماتی پلیس نشان می‌دهد همه اسلحه‌های «پادوک» مجوز داشته است.


پدرقاتل، تبهکار مخوف تحت تعقیب
پدر «پادوک» که «بنجامین هاسکینز»نام دارد سارق حرفه‌ای بانک و یکی از مخوف‌ترین تبهکاران تحت تعقیب پلیس «اف بی‌آی» بود که به دلیل ابتلا به بیماری روانی بارها دست به خودکشی زده بود. پرونده سنگین «پادوک» پدر نشان می‌دهد او نخستین بار در 34 سالگی به اتهام سه مورد سرقت بانک در شهر «فونیکس» امریکا دستگیر شده بود، اما پس از 8 سال حبس در زندان تگزاس، موفق به فرار شده و 6 ماه بعد هم به بانکی در سانفرانسیسکو دستبرد زده بود. بنجامین پادوک که درمیان 10 نفر اول فهرست متهمان خطرناک تحت تعقیب اف بی‌ آی قرار داشت، سال‌ها با نام مستعار، درشهر «اورگان» زندگی می‌کرد تا اینکه دستگیر شد. با اینکه هیچ سوابق روشنی از زندگی او پس از دستگیری وجود ندارد، سال 1998 به‌عنوان تاریخ مرگش اعلام شد که این موضوع نیز مرموزاست.


قاتل مرموز
همسایگان «پادوک» اما اظهارات متفاوتی درباره شخصیت قاتل دارند. برخی او را منزوی، مرموز و ساکت می‌دانند اما بعضی همسایگان معتقدند او مرد خوبی بود و هیچ رفتار عجیبی از او ندیده بودند.



قهرمانان ماندگار
با توجه به حجم گسترده تلفات و مجروحان این حادثه، هنوز هویت دقیق برخی از جانباختگان مشخص نیست اما در میان هیاهوی رگبار و خون، در حالی که همه مردم به فکر جان خودشان بودند یک مأمور پلیس و یک آتش‌نشان و دو مرد فداکار دیگر صحنه‌های ماندگاری را رقم زدند. «سونی ملتون» 29 ساله که یک سال قبل ازدواج کرده و با همسرش برای شرکت در جشنواره موسیقی از تنسی به لاس وگاس آمده بود وقتی هیچ راهی برای نجات همسرش ندید در یک لحظه خودش سپربلا شد و همسرش را نجات داد اما خودش کشته شد. یک آتش‌نشان نیز پس از نجات همسر و 4 دوستش، به زیر رگبار گلوله برگشت و مردم را به زیر سرپناه برد. یک مرد جوان نیز 20 کودک وحشت زده را از میان جمعیت هراسان بیرون کشید اما سرانجام مجروح و به بیمارستان منتقل شد.

شاهدان چه گفتند؟
«جک فریدمان» که از این جنایت هولناک جان سالم به در برده به خبرنگاران گفت: «صحنه‌های وحشت‌آوری بود. همه بدن‌های خونین روی هم ریخته بودند. هر طرف را که نگاه می‌کردی یک نفر با شلیکی به زمین می‌افتاد. همه جا پر از جسد و خون بود. تعدادی از مردم به داخل ساختمان‌ها می‌رفتند و با کوبیدن درها کمک می‌خواستند.

فقط می‌توانم بگویم فاجعه بود.»
یکی دیگر از شاهدان هم گفت: «ما جان خودمان را نجات دادیم و فرار کردیم. هنوز نمی‌توانم آن صحنه‌ها را باور کنم. مردم مانند تلی از خاک روی هم ریخته بودند. همسرم در آن شلوغی خودروی بزرگی پیدا کرد و توانستیم پشت آن پناه بگیریم. بعد از چند لحظه وارد ساختمان هتل شدیم و یکی از میهمانان به ما پناه داد. فکر می‌کنم حدود 20 نفر در یک اتاق بودیم.»
مردم شهر لاس وگاس پس از این حادثه هولناک، شب را تا صبح بیدار ماندند و با روشن کردن شمع‌هایی برای جانباختگان سوگواری کردند.
 

از داعش تا سیاستمداران امریکایی
در حالی که گروه تروریستی داعش پس از این جنایت بیرحمانه در بیانیه‌هایی «استفان پادوک» را وابسته به خود می‌خواند اما پلیس مرکزی امریکا، ضمن رد تروریستی بودن این واقعه خونبار، حمله را فردی و ضارب را«گرگ تنها» معرفی کرد.دونالد ترامپ نیز که این حمله را شرارت خالص خوانده بود قرار است صبح چهارشنبه برای ادای احترام به خانواده قربانیان به لاس وگاس سفر کند.
در پی این حمله، گابریل گیفوردز، نماینده سابق کنگره امریکا که 6 سال قبل در جریان یک تیراندازی در ایالت آریزونا از ناحیه سر تیر خورده اما نجات یافته بود، از رهبران سیاسی خواست قوانین مربوط به مالکیت سلاح را محدود‌تر کنند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: