کد خبر: ۱۶۸۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 03
از يک طرف ازدواج کودکان براي عده‌اي اشکال است و از طرفي ديگر، براي عده‌اي يک امر واجب تلقي مي‌شود و اين باور و عقيده را دارند که ازدواج دختري که به سن شرعي رسيده است، مشکلي ندارد
شفاآنلاین>سلامت> نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: ازدواج زيرسن 18 سال ناباروري را افزايش مي‌دهد و آثاري که به زن از نظر جسمي وارد مي‌‌کند، بعضا جبران‌ناپذير است.

به گزارش شفاآنلاین، پروانه سلحشوري (نماينده مجلس شوراي اسلامي) در رابطه با موضوع افزايش حداقل سن ازدواج کودکان که بارها از طرف فراکسيون زنان مجلس مورد توجه قرار گرفته است، بيان داشت: از يک طرف ازدواج کودکان براي عده‌اي اشکال است و از طرفي ديگر، براي عده‌اي يک امر واجب تلقي مي‌شود و اين باور و عقيده را دارند که ازدواج دختري که به سن شرعي رسيده است، مشکلي ندارد.

وي افزود: کميسيون فرهنگي سفري به قم داشتند که طي اين سفر درخواست افزايش(increase) سن ازدواج کودکان را به علما اعلام کردند. در اين سفر استفتايي از آيت الله مکارم شيرازي گرفته شد که ايشان در آن مساله سن عقلي را مطرح کرد، بر اين مبنا که در صورتي که فرد به مرحله بلوغ جسمي برسد، اما بلوغ فکري نداشته باشد، ازدواج آن فرد باطل است.

سلحشوري گفت: فراکسيون يک سال است که به دنبال اين موضوع است، اما متاسفانه سنگ‌اندازي‌هايي صورت گرفته که اتفاقا از طرف علما نبوده است و عليه ما اظهاراتي در اين راستا مطرح شد که بسيار عجيب بود.

وي افزود: درخواست تحقيقات (researches)در خصوص ازدواج کودکان را به مرکز پژوهش‌ها ارائه کرديم تا بررسي شود در کدام نقاط کشور بيشترين ميزان ازدواج کودکان صورت مي‌گيرد و همچنين مشخص شود که اين کار بيشتر در چه طبقات اجتماعي اتفاق مي‌افتد، در اين پژوهش هشت آيتم از نظر جامعه‌شناسي مطرح شد و درخواست کرديم که مرکز پژوهش‌ها اين مساله را روشن کند.

سلحشوري گفت: اين مرکز خيلي سريع به درخواست ما جواب داد، در آنجا بحث درباره خاستگاه فرهنگي و اجتماعي کودک همسري مطرح شد، يعني بايد از نظر فرهنگي روي اين موضوع کار کنيم و نگذاريم که اتفاقاتي از اين دست براي کودکان رخ دهد؛ چراکه هرچه هم قانون مصوب کنيم، اما اگر از لحاظ فرهنگي روي اين مساله تمرکز نکنيم فايده‌اي ندارد. البته در اين گزارش قيد شد که نيازمند بررسي‌هاي بيشتر هستيم.

وي گفت: برخي معتقد به ازدواج شرعي هستند و بچه را در سن 9 سالگي به عقد يک مرد درمي‌آورند. در حال حاضر به دنبال اين هستيم که با مراکز ديگر نيز در رابطه با تحقيق در خصوص کودک همسري همکاري داشته باشيم؛ چراکه اين کار ناباروري را افزايش مي‌دهد و آثاري که به زن از نظر جسمي وارد مي‌شود بعضا جبران ناپذير است، وقتي ازدواج زودهنگام صورت گيرد در بحث‌هاي اجتماعي نيز آسيب‌هاي زيادي صورت مي‌گيرد که نياز به مطالعات گسترده دارد.

سلحشور ادامه داد: اگر بتوانيم در مجلس طرح را در نوبت قرار دهيم و حداقل سن ازدواج با اذن پدر را از 9 سال به 15 سال افزايش دهيم گام بزرگي در اين رابطه برداشته‌ايم. قرارداد توتال خيلي سريع به صحن راه پيدا مي‌کند و مطرح مي‌شود، اين در حالي است کها بحث کودکان مدت‌هاي زيادي در صف مي‌ماند.

اين نماينده مجلس تاکيد کرد: در قوانين ايران زنان از حق طلاق محرومند و براي سفر به اجازه شوهر يا ولي نياز دارند. حضانت کودکان هم بعد از هفت سال بر عهده پدر يا ولي مذکر کودک است. مجموع اين نوع قوانين که دست مردان و پدران را براي تصميم‌گيري همه‌جانبه درباره زندگي فرزندان باز مي‌گذارد در نهايت به پديده‌هايي مانند ازدواج کودکان ختم مي‌شود.

سلحشوري گفت: اگر بتوانيم اين طرح را به صحن بياوريم و تا آخر دوره به نتيجه برسانيم کار خوبي انجام داده‌ايم. البته اين مساله را درنظر بگيريد که اين دولت اعتدالي و اين مجلس مصلحتي است. بنابراين مصوب کردن چنين قوانيني کار راحتي نيست.
برچسب ها: سلامت ، افزایش ، تحقیقات
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: