کد خبر: ۱۶۸۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 02
در حال حاضر بیش از 50 درصد اهدای کننده‌های کلیه از افراد دچار مرگ مغزی است

شفا آنلاین>سلامت>رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد گفت: در کشور ما سالی 2 هزار پیوند کلیه صورت می‌گیرد و عمل پیوند کلیه نیز در ایران از کودک 3 ساله تا فرد 70 ساله انجام می‌گیرد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

به گزارش شفا آنلاین،ناصر سیم فروش، رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد اظهار داشت: یکی از پرخرج‌ترین و سخت‌ترین بیماری‌هایی که با آن مواجه هستیم نارسایی کلیه(Kidney failure) است و علتی که بنده نیز رشته ارولوژی را انتخاب کردم موضوع پیوند و نارسایی کلیه بوده است. کشور ما یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در زمینه درمان نارسایی کلیه است که این بیماری مرموز بوده و معمولاً تدریجی ایجاد می‌شود و در قدیم شایع‌ترین علت آن عفونت‌های همچون گلودرد چرکین یا ویروسی بود که سبب نارسایی کلیه می‌شد. ولی الان بیماری قند یا دیابت شایع‌ترین علت نارسایی کلیه است.

وی گفت: علائم نارسایی کلیه اصولاً غیر مستقیم بوده و فرد به دلیل مشکلاتی همچون فشار خون(blood pressure)، خستگی مفرط، خون دماغ، دردهای استخوانی، تنگی نفس، ورم به پزشک مراجعه کرده و پس از انجام آزمایش مشخص می‌شود فرد نارسایی کلیه دارد. از زمانی که نارسایی پیشرفت کند بیمار نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارد.

سیم فروش افزود: البته باید توجه داشت که دیالیز درمان محسوب نمی‌شود و در واقع روشی برای نگهداری فرد و زنده ماندن آن به شمار می‌رود. قیمت کلیه در کشور ما بسیار پیشرفت کرده و امروزه به خوبی از افراد غیرخویشاوند نیز می‌توان عمل پیوند را انجام داد.

وی تصریح کرد: در موضوع فروش کلیه تمام علما صریحاً اعلام کرده‌اند که اگر فروش کلیه منجر به نجات یک انسان شود بلامانع است. چرا که جان یک انسان از دست نمی‌رود.  همچنین باید توجه داشت که در زمانی که اهدای کلیه صورت می‌گیرد فرد اهداکننده از لحاظ جسمانی متضرر نمی‌شود و متوسط عمر افراد دهنده کلیه براساس بررسی‌ها مشخص شده که بیشتر از افراد عادی است. و علت آن این بوده که همیشه دهنده‌های کلیه از میان افراد خیلی سالم انتخاب می‌شود و این افراد عاری از فشار خون، دیابت و... هستند لذا این افراد متوسط عمرشان بیشتر است. مرگ‌ومیر ناشی از پیوند کلیه یک در هزار است و این آمار در ایران به حدود 1 تا 5 هزار هم می‌رسد و بسیار اندک است.

رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد ادامه داد: در حال حاضر بیش از 50 درصد اهدای کننده‌های کلیه از افراد دچار مرگ مغزی (Brain death) است. در کشور آمریکا سالی 4 هزار نفر زیر دیالیز جان خود را از دست می‌دهند قبل از اینکه به مرحله پیوند کلیه برسند و 120 هزار نفر در لیست پیوند کلیه قرار دارند. پس تعداد زیادی از افراد آمریکایی برای درمان به کشورهایی همچون فیلیپین و چین مراجعه می‌کنند تا کلیه‌ها خود را برای پیوند پیدا کنند.

وی گفت: کشورهایی که افراد آن بخواهند پیوند کلیه در ایران انجام دهند و امکانات لازم را در کشور خودشان نداشته باشند باید دهنده خود را به همراه بیاورند و تنها با اجازه وزیر بهداشت این اقدام صورت می‌گیرد و ایرانی اجازه‌ای برای پیوند کلیه به فرد غیر ایرانی ندارد. همچنین در کشور ما سالی 2 هزار پیوند کلیه صورت می‌گیرد و عمل پیوند کلیه نیز در ایران از کودک 3 ساله تا فرد 70 ساله انجام می‌گیرد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

رئیس بخش اورولوژی مرکز پزشکی لبافی نژاد در پایان تصریح کرد: اصلاح سبک زندگی، تشخیص زودرس بیماری‌های کلیه روش‌هایی است که می‌توان نارسایی کلیه را در کشور کاهش داد و شاهد این مسئله نباشیم افراد زیادی هر ساله جان خود را بر اثر این موضوع از دست دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: