کد خبر: ۱۶۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 03
مصرف طولانی مدت دارو، ضربه و بیماری‌های مادرزادی نیز از دلایل دیگر نارسایی کلیوی است

شفا آنلاین:نارسایی کلیوی زمانی برای فرد پیش می‌آید که کلیه نتواند خون را از مواد زائد تصفیه کند. در این صورت مواد زائد و سموم در خون فرد باقی می‌ماند و موجب نارسایی کلیه می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین: از دیگر دلایل شایع نارسایی کلیوی، بیماری‌های داخلی کلیه<Diseases of the kidney> شامل بیماری گلومرولونفریت و فشار خون است که موجب ایجاد اختلال و نارسایی کلیه می‌شود.

مصرف طولانی مدت دارو، ضربه و بیماری‌های مادرزادی نیز از دلایل دیگر نارسایی کلیوی است.

کنترل مرتب قند خون و فشار خون، مصرف کمتر چربی(در صورت مصرف زیاد چربی، عروق بدن زودتر خراب می‌شوند)، مصرف مایعات فراوان، ورزش کردن، مراجعه به پزشک حداقل هر ۶ ماه یک‌بار و انجام آزمایش و سونوگرافی در پیشگیری از نارسایی کلیوی موثر هستند.

همچنین افرادی که بیماری مادرزادی در خود یا خانواده دارند، پیش از این که مشکلات این بیماری به نارسایی کلیه تبدیل شود با مراجعه به پزشک می‌توانند تا حدودی از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

بیماری نارسایی کلیوی در مرحله اولیه علایم ظاهری ندارد اما ممکن است در مرحله پیشرفته با علایمی از قبیل کم‌خونی، ضعف عضلات و بی‌حالی، فشار خون بالا، ورم بدن، تجمع آب در پاها، تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی و اختلال در جذب ویتامین‌ها بروز یابد.

در حال حاضر نارسایی کلیوی بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود و دلیل آن این است که افراد بزرگسال بیشتر دچار دیابت مزمن هستند ولی در کودکان نیز بنا به دلایل بیماری‌های مادرزادی، نسبتا نادر دیده شده است.

تعریق زیاد می‌تواند موجب نارسایی کلیوی شود و مصرف مایعات فراوان در هوای گرم می‌تواند از این بیماری پیشگیری کند.

برای جلوگیری از نارسایی کلیه باید پیشگیری‌های مرتب و مراجعه به پزشک، انجام آزمایش و سونوگرافی به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال هر ۶ ماه یک‌بار و خودداری از مصرف خودسرانه داروها و بدون تجویز پزشک توجه شود.

یکی از علل نارسایی کلیوی، مصرف دارو است که در طولانی‌مدت موجب اختلال در کارایی کلیه می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: