کد خبر: ۱۶۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 29
بعد از اینکه در یکی از شهرهای یک کشور بلایی طبیعی مانند زلزله اتفاق می‌افتد، باقی مردم به فکر داشتن جعبه کمک‌های اولیه می‌افتند، اما هیچ‌یک از آنها برای دندان‌های خود جعبه کمک‌های اولیه ندارند.
شفا آنلاین:بعد از اینکه در یکی از شهرهای یک کشور بلایی طبیعی مانند زلزله اتفاق می‌افتد، باقی مردم به فکر داشتن جعبه کمک‌های اولیه می‌افتند، اما هیچ‌یک از آنها برای دندان‌های خود جعبه کمک‌های اولیه ندارند.

به گزارش شفا آنلاین:فکر می‌کنید جعبه کمک‌های اولیه دندان <Tooth extraction box>باید شامل چه چیزهایی باشد یا اصلاً آیا داشتن آن ضروری است؟ اگر می‌خواهید یکی از این جعبه‌ها برای خود داشته باشید، بسته به وضعیت دندان‌هایتان وسایل زیادی وجود دارند که باید در آن بگذارید.

همچنین اگر می‌خواهید لوازمی مانند خمیر و نخ دندان را در این جعبه بگذارید، چیزهایی هست که باید بدانید. ما در اینجا برای شما لیستی از لوازمی را که جعبه کمک‌های اولیه‌تان باید داشته باشد به‌همراه دلایل ضرورت وجود آنها در شرایطی که نمی‌توانید به دندان‌پزشک مراجعه کنید، گردآورده‌ایم.

برای زمانی که دچار یک اورژانس دندانی‌ می‌شوید
دستکش جراحی: حتی اگر به‌راحتی می‌توانید در این شرایط دستتان را دردهان کودکتان بکنید، فکر بدی نیست که دستکش به دستتان کنید؛ چون احتمالاً دستانتان آلوده است.
آینه دندانپزشکی و چراغ‌قوه: اگر بخشی از دندان خرد شد یا فرد یکی از دندان‌هایش را ازدست‌داده است، بد نیست دردهان او نگاه کنید و ببینید چیزی از دندان در محلی که ضربه خورده است باقی‌مانده یا خیر. در این مواقع یک آینه دندان‌پزشکی به شما کمک می‌کند بتوانید داخل دهان را به‌راحتی ببینید.
برای نگهداری از یک‌دندان شکسته یا کنده‌شده
یک محیط خوب برای نگه‌داری از یک‌دندان شکسته، محیط شور است که با مایعات بدنی ما مطابقت دارد. این بهترین راه برای زنده نگه‌داشتن یک‌دندان است که از جای خود بیرون آمده و نمی‌توان آن را به‌سرعت کاشت. به یاد داشته باشید که یک‌دندان فقط چند ساعت محدود می‌تواند بیرون از جای خود زنده بماند. بنابراین اگر در اثر ضربه یا تصادف دندانتان شکست، باید خود را به‌سرعت به دندان‌پزشک برسانید تا آن را ایمپلنت کند.
وقتی روکش دندان یا پرکردگی آن
کنده می‌شود یا دندان خرد می‌شود
تاج یا مواد پرکردگی موقت دندان: این مواد تا زمانی که بتوانید یک دندان‌پزشک را ببینید به شما کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید اگر تاج یا پرکردگی دندانتان کنده شد، بهتر است اول به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید.
موم دندان: با این ماده می‌توانید خردشدگی دندان‌هایتان را ترمیم کنید. البته بعضی از افراد هم از آن برای پر کردن موقتی دندان‌هایشان استفاده می‌کنند.
مسواک و انبر: وقتی می‌خواهید یک روکش یا پرکردگی کنده‌شده را دوباره بچسبانید، اول باید آن را با مسواک تمیز کنید. در ضمن باید برای این کار وسیله مناسبی داشته باشید که آن‌هم انبر است.
کنترل خون‌ریزی
گاز استریل: قرار دادن گاز بر روی محل خون‌ریزی می‌تواند به بند آمدن آن کمک کند. همچنین اگر دستکش‌هایتان برای تکان دادن زبانتان زیادی لیز هستند، می‌توانید این کار را با گاز استریل انجام بدهید و ببینید که دردهانتان چه خبر است.
چای کیسه‌ای: اگر با گذاشتن گاز استریل خالی بر روی محل خون‌ریزی، نتوانستید آن را بند بیاورید، گاهی گذاشتن یک چای کیسه‌ای مرطوب که در یک قطعه از گاز استریل پیچیده شده است و نگه‌داشتن آن بر روی محل خونریزی، می‌تواند به بند آمدن خون کمک کند.
هیدروژن پراکساید: اگر می‌خواهید جراحات خود را ضدعفونی کنید و خون‌ها را پاک‌کنید، هیدروژن پراکساید گزینه خوبی است، پس آن را در جعبه کمک‌های اولیه خود داشته باشید.
تسکین دادن دردهای دندان
خلال یا نخ دندان: گاهی درد دندان‌هایتان فقط به خاطر این است که بین آنها غذا گیر کرده است و می‌توان آن را به‌راحتی با نخ یا خلال‌دندان بیرون آورد.
روغن گل میخک: این روغن که دندان‌پزشکان به آن اوژنول می‌گویند، بر روی پالپ دندان اثری تسکین‌دهنده دارد و می‌توان برای آرام‌کردن درد دندان از آن استفاده کرد. بسیاری از دندان‌پزشکان در مطب خود برای آرام کردن دندان بعد از پرکردگی‌های عمیق از این روغن استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که بوی این روغن این‌قدر در مطب‌‌های دندان‌پزشکی استشمام می‌شود.
کیسه یخ: یک کیسه یخ زمانی که دندان می‌شکند، می‌تواند به کاهش دادن ورم دندان کمک کند. در این موارد پیشنهاد می‌شود فرد 20 دقیقه کیسه یخ را بر روی ورم بگذارد و 20 دقیقه بردارد تا ورم از بین برود.
داروهایی بی‌حس‌کننده موضعی مانند اوراژل (Orajel) و آنبسول (Anbesol): گاهی این داروهای بی‌حس‌کننده موضعی بهتر از روغن گل میخک برای تسکین درد دندان‌هایتان به شما کمک می‌کنند. البته وقتی برای فرزندتان از دارو استفاده می‌کنید، باید مراقب متهموگلوبینمی که یک عارضه جانبی آنها است، باشید.
داروهای مسکن: داروهای مسکن مانند بروفن و استامینوفن هم به تسکین درد شما کمک می‌کنند، البته باید آنها را با توصیه پزشک مصرف کنید. سپید
Oralanswers
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: