کد خبر: ۱۶۷۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 27
در روش تزريق PRP (Platelet Rich Plasma) بيست تا پنجاه سی سی از خون محیطی بیمار در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد تا اجزای آن جداسازی شوند.
شفا آنلاین:در روش تزريق PRP (Platelet Rich Plasma) بيست تا پنجاه سی سی از خون محیطی بیمار در دستگاه سانتریفیوژ قرار می گیرد تا اجزای آن جداسازی شوند.

به گزارش شفا آنلاین: باند میانی که مربوط به پلاکت و گلبول های سفید<Platelets and white blood cells> است در درمان مورد استفاده قرار می گیرد . این محلول سرشار از پلاکت، با تزریق های متعدد در عمق مناسب پوست وارد می شود. در تئوری با اين روش پلاکت ها فاکتور های رشد(growth factors) آزاد می کنند که می تواند منجر به اثرات درمانی و جوانسازی شود.

در سال های اخیر تبلیغات فراوان روی PRP انجام شده و گفته می شود که اثرات درمانی متعددی دارد از جمله :
- درمان ریزش موی مردانه و زنانه
- جوان سازی و کاهش چین و چروک های پوست
- بهتر کردن تیرگی دور چشم
- بهبود زخم های مزمن از جمله زخم های دیابتى

حال به بررسی شواهد بپردازیم. پلاکت ها سلول های بدون هسته ای هستند که نقش اصلی در انعقاد خون بازی می کنند. عمر پلاکت ها در خون حدود 8 روز است. بنابراین حتی اگر بپذیریم که پلاکت ها در تکنیک PRP فاکتور رشد آزاد می کنند، طول مدت آزادشدن این فاکتور ها حداکثر چند روز است.در جستجوی مقالات علمی، مطالعات متعددی وجود دارند که اثربخشی PRP را تايید میکنند.

با دقت بیشتر مشخص می شود که اغلب این مقالات مربوط به هندوستان , ایران و کشور های عربی هستند و جای مراکز معتبر بین المللی در میان آنها خالیست. سایز مطالعات اغلب خیلی کوچک ( شامل تعداد انگشت شمار بیمار ) است و ژورنال هایی که اقدام به چاپ این مقالات کرده اند جزو ژورنال های با index بالا نیستند.از سوی دیگر سازمان دارویی ایالات متحده (FDA) و همينطور وزارت بهداشت ايران این روش درمانی را هنوز تایید نکرده اند.در کل می توان گفت PRP اگر چه روشی تقریبا بی ضرر است ولی اثرات درمانی آن هنوز ثابت نشده است و زیاد نباید تحت تاثییر تبلیغات قرار گرفت.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: