کد خبر: ۱۶۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 25
آمارها نشان می‌دهد که حدود 76 درصد مرگ‌و‌میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در رأس آنها بیماری‌هایی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند.

شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: یکی از مسائل بسیار مهمی که برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی باید مدنظر قرار گیرد بحث تغذیه کودکان از اوایل دوران نوزادی است.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه نشست خبری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: همانطور که آمارها نشان می‌دهد حدود 76 درصد مرگ‌و‌میرها به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در رأس آنها بیماری‌هایی نظیر سکته‌های قلبی و مغزی قرار دارند.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی از خارج از حوزه بهداشت و درمان حاصل می‌شود و این موضوع به معنای این است که باید از دوران نوزادی به تغذیه کودکان توجه ویژه شود زیرا اگر کودک تغذیه(Nutrition) مناسبی نداشته باشد و از سبزی‌ها به مقدار بسیار کمی استفاده کند و همچنین میزان مصرف چربی در دوران کودکی زیاد باشد می‌تواند در آینده باعث بروز بیماری‌های قلبی شود. 

حریرچی تصریح کرد: ورزش یکی از مقوله‌های اساسی است که باید برای پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی به آن توجه کرد. همچنین استفاده از سیگار، قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی باعث افزایش خطر بیماری‌های قلبی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: عامل اصلی پیشگیری، پیشگیری اولیه عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی و عروقی اعم از تغذیه مناسب و پرهیز از مصرف دخانیات است که لازم است به آن ها توجه ویژه شود.

وی در خصوص پیشگیری ثانویه نیز توضیح داد: افرادی که دچار بیماری‌ شده‌اند باید در مراحل اولیه قبل از آنکه به عوارض بیماری دچار شوند شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند.

حریرچی تصریح کرد: مرحله سوم این پروسه نیز بحث درمان است که خوشبختانه می‌توانیم اعلام کنیم که سیستم هفت بیست و چهار را برای بیماران قلبی و بیست و چهار هفت را برای سکته‌های مغزی در تعداد قابل توجهی از استان‌ها ایجاد کردیم که از این طریق در کمتر از 2 ساعت بیمار به مراکز درمانی منتقل شده و تحت درمان و آنژیوگرافی قرار می‌گیرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت(Ministry of Health)، تصریح کرد: تا به حال در این دو گروه 23 هزار بیمار در زیر 2 ساعت درمان شده‌اند و اگر هر یک از این افراد تحت درمان قرار نمی‌گرفتند با نارسایی قلبی یا مغزی و اختلالات حرکتی مواجه می‌شدند. 

وی در پاسخ به این سؤال که شناسایی افراد مستعد در کشور با چه مکانیزمی در حال انجام شدن است، گفت: یکی از کارهای بزرگی که در حال حاضر انجام شده و در نشست اخیر سازمان ملل متحد عنوان شد این بود که ایران جزو کشورهای پیشرو در این حوزه قرار دارد.

حریرچی گفت: هر 15 شاخصی که مربوط به جلوگیری از بیماری‌های غیرواگیر است را مدنظر قرار داده‌ایم و یکی از کارهایی که در این زمینه به خوبی انجام شده، انجام سنجش‌هایی برای افراد میانسال یا کهنسالی است که با ریسک قلبی و عروقی روبه‌رو بوده‌اند. 

سخنگوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: پس از انجام سنجش‌های لازم از تعدادی کارت با رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود که کارت سبز به معنای این است که بیمار تا چند سال مشکلی نخواهد داشت. کارت زرد یا نارنجی به معنای در معرض قرار گرفتن برخی عوامل خطر و کارت قرمز یعنی اینکه بیمار در معرض خطر بیشتری قرار دارد. برای هر بسته و هر رده سنی این راهنمای درمانی و بالینی وجود دارد که بیماران و افراد چه اقداماتی را باید انجام دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: