کد خبر: ۱۶۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 25
مصرف سیگار و دخانیات موضوع بسیار مهمی در کشور و جهان است و شایع ترین عامل مرگ در جهان محسوب می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دخانیات سالانه جان ۵۰ هزار نفر را در کشور می‌گیرد، گفت:۹۰ درصد نوزادان متولد شده از مادران سیگاری وزنشان کمتر از سایر نوزادان است.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی در نشست خبری اظهارداشت:مصرف سیگار و دخانیات موضوع بسیار مهمی در کشور و جهان است و شایع ترین عامل مرگ در جهان محسوب می‌شود.

وی افزود:نیمی از افرادی که سیگار مصرف می‌کنند به دلیل عوارض سیگار جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ما سالانه پنجاه هزار مورد مرگ و ناشی میر مصرف ناشی از دخانیات داریم.

سخنگوی وزیر بهداشت با بیان اینکه سالانه 500 هزار نفر بستری به دلیل مصرف دخانیات داریم، گفت:افزایش سکته 2.4 برابری در مردان ناشی از مصرف سیگار است.

حریرچی بیان کرد:90 درصد نوزادان متولد شده از مادران سیگاری وزنشان کمتر است همچنین حدود 8 میلیون از جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کنند و از هر 25 نفر در زنان یک نفر استعمال دخانیات(Tobacco) دارد.

حریرچی اضافه کرد: از هر چهار مرد در کشور یک نفر سیگار و دخانیات مصرف می‌کند. البته مصرف دخانیات در کشور با افزایش جزیی روبه رو بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: مصرف روزانه سیگار از 10.9 درصد به 10.1 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: ولی مصرف قلیان در کشور با افزایش روبه رو بوده است و آمار مصرف مصرف دخانیات در شهرها 15.44 صدم درصد و در روستا 13.62 درصد بوده که این آمار نشان می‌دهد در روستاها مصرف دخانیات بیشتر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه نشست خبری با بیان اینکه حدود 10 هزار میلیارد تومان از ثروت ملی ما سالانه صرف مصرف خرید دخانیات می‌شود، گفت: همچنین بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های درمانی، بهداشتی افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، می‌کنیم که هر 10 درصد افزایش مالیات سیگار می‌تواند تا حدود 5 درصد  مصرف سیگار در جامعه را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: همانطور که می‌دانید قیمت سیگار در ایران 20 درصد کشورهای تولیدکننده اصلی است یعنی برخی کشورها مانند انگلستان سیگار را به یک پنجم قیمت به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

حریرچی افزود: قیمت سیگار در ایران از 181 کشور در دنیا ارزان‌تر است و مالیات(Tax) بر سیگار در کشورهای مختلف دنیا 70 درصد قیمت را در بر می‌گیرد که پیش‌بینی می‌شود با هر 10 درصد افزایش قیمت بتوانیم 5 درصد از مصرف آن در کشور کم کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در استان‌های مختلف با مراکز غیرمجاز عرضه دخانیات برخورد شده است اما مالیات و جرایمی که در برخی استان‌ها برای عرضه قلیان در نظر گرفته می‌شود بازدارنده نیست. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: